باهره دامغانی- افزایش سود اوراق قرضه در وال‌استریت، ترس از افزایش نرخ بهره را افزایش داد و موجب تنزل شاخص‌های مهم وال‌استریت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، فعالیت شرکت‌ها و کمپانی‌‌ها موجب رونق وال‌استریت تا هفته قبل بود، سود کمپانی‌ها که خود به معنای وضعیت متعادل و خوب عرضه و تقاضا و از طرفی میل و قدرت خرید مردم بود، انگیزه کافی به وال‌استریت برای فعالیت و رونق داده بود و به همین دلیل در طول مدت رونق، نه نوسانات قیمت نفت و نه حتی اخبار ناخوش اقتصادی تاثیری بر جریان بازار بر جای ننهاد. اما در روز‌های اخیر افزایش سود اوراق قرضه، خطر افزایش نرخ بهره وام بانکی را ایجاد کرده است که می‌تواند بر بازار مسکن تاثیر منفی بگذارد. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران می‌گویند، افزایش سود اوراق قرضه به خودی خود اهمیت ندارد و بازار می‌تواند از آن بگذرد اما موضوع این است که اگر این سود تداوم یابد، می‌تواند خریداران منفرد که صرفا در پی سود هستند را جذب کند و این خطری است که ما احساس می‌کنیم. هر چند افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی هم می‌تواند بر فعالیت و میزان سود کمپانی‌ها تاثیر منفی بگذارد. به این ترتیب، بازار سهام در روز سه‌شنبه ضرر زیادی متحمل شد. اما بزرگ‌ترین بازدارنده، بخش مسکن و سازندگان خانه بودند و سایه افزایش بهره وام‌ها را بر سر خود می‌دیدند. البته برخی از تحلیل‌گران هم افول روزهای اخیر بازار را موقتی می‌دانند و معتقدند پس از انتشار درآمد کمپانی‌ها در سه ماهه دوم سال به وال‌استریت به روزهای عادی خود بازخواهند گشت.

میانگین شاخص سهام صنعتی داوجونز ۹۷/۰درصد یعنی حدود ۱۳۰واحد را از دست داد و به رقم ۲۹۵ ۱۳ رسید. شاخص سهام استاندارد پوند هم با ۱۶واحد کاهش به ۴۹۳ ۱ واحد رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک با ۲۲واحد یا ۸۷/۰درصد تنزل به واحد ۲۵۴۹ رسید.

تنزل در وال‌استریت بر کل بازارهای جهان تاثیر گذاشت. در توکیو، شاخص سهام نیکی که روز سه شنبه را با تنزل ۴۱/۰درصدی پشت سر گذاشته بود، صبح روز چهارشنبه هم ۶/۰درصد از دست داد و به واحد ۶۴۶ ۱۷ رسید.

شاخص سهام توپیکس هم ۸/۰درصد از دست داده کاهش در ارزش سهام وال‌استریت مهم‌ترین تاثیر را بر بخش صادرکننده اقتصادی ژاپن بر جای می‌گذارد و به همین کمپانی‌های الکترونیک بازندگان مهم بازار سهام توکیو بودند. در اروپا هم بازارهای سهام گرفتار روزهای سرد، بی‌میلی و ضرر هستند. شاخص سهام FTSE بریتانیا ۷۲/۰درصد در روز سه‌شنبه از دست داد، صبح روز چهارشنبه هم شاخص FTSE وضع خوبی نداشت و روز را با ۳۰ واحد کاهش آغاز کرد.

داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۳۶/۰درصد و ۷۱/۰درصد تنزل یافتند.در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل یورو افزایش یافت و بر روزهای ترقی خود افزود. تحلیلگران می‌گویند افزایش احتمال ثابت ماند نرخ بهره در ایالات متحده، یکی از دلایل افزایش ارزش دلار در روز سه‌شنبه بود.

روز سه‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۳۳۱۱/۱ دلار معامله شد.

بدین ترتیب دلار بیش از ۳ سنت افزایش یافت. همچنین نرخ برابری ین در برابر دلار به ازای هر دلار ۷۴/۱۲۱ ین بود.

ارزش یوآن واحد پول چین هم در بازارهای ارزی حدود ۳/۰درصد افزایش یافت و هر دلار به ازای ۶۴۴۱/۷ یوآن معامله شد.