بوش به تعهد خود در برابر دور دوحه عمل کند

گروه بین‌الملل- در حالی که کمتر از ۱۷ روز دیگر به پایان زمان مسوولیت دولت بوش در رهبری تجاری ایالات متحده در مذاکرات بین‌المللی باقی مانده است و پس از آن این اختیار به کمیته‌ای ویژه از کنگره سپرده می‌شود، پاسکال لامی، رییس سازمان تجارت جهانی از جورج بوش در خواست کرد تا به تعهد خود در قبال مذاکرات تجارت آزاد عمل کند. پاسکال لامی که در یک تله کنفرانس از محل سازمان تجارت جهانی در ژنو با مدیران و کارشناسان موسسه برتون وودز در واشنگتن شرکت کرده بود گفت تا پیش از ۳۰ ژوئن که فرصت ایالات متحده و دولت بوش برای نمایندگان تجاری به پایان می‌رسد بهتر است به نتیجه روشنی دست پیدا کنیم. رییس سازمان تجارت جهانی که گویا این روزها بیش از هر کس دیگری نگران آینده مذاکرات دور دوحه است گفت: ما برای رسیدن به موفقیت نیازمند تغییر مواضع ایالات متحده هستیم.

اشاره پاسکال لامی به اصرار آمریکا بر ادامه پرداخت یارانه‌های بخش کشاورزی است. ایالات متحده سالانه در حدود ۲۲میلیارد دلار یارانه به کشاورزان خود پرداخت می‌کند که این مساله اکنون به اصلی‌ترین مانع در راه پیشرفت مذاکرات تجارت آزاد موسوم به دور دوحه تبدیل شده است. کشورهای در حال توسعه و فقیر اکنون عقیده دارند که حجم بالای این یارانه‌ها سبب کاهش بهای تولید محصولات کشاورزی در کشورهای صنعتی شده است و این مساله عملا صادرات بسیاری از اقلام کشاورزی عمده‌دار به این کشورها ناممکن می‌سازد. به همین دلیل آنها اعلام کرده‌اند تا زمانی که پرداخت یارانه‌های کشاورزی در ایالات متحده و اروپا قطع نشود و یا به شکلی منطقی در نیاید از کاهش تعرفه واردات کالاهای صنعتی خودداری خواهند کرد. کشورهای صنعتی از کشورهای در حال توسعه درخواست کردند تا میزان تعرفه واردات محصولات صنعتی و ماشین‌آلات را کاهش دهند.

در همین حال پایگاه سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که هفته آینده نشستی در سطح وزرای بازرگانی در پوتسدام آلمان برگزار می‌شود تا راه‌حلی برای آغاز دوباره و البته موثر مذاکرات پیدا کنند. در این نشست وزرای بازرگانی برزیل و هند به نمایندگی از کشورهای در حال توسعه و فقیر و ایالات متحده و اتحادیه اروپا از کشورهای پیشرفته شرکت خواهند کرد.

اما برخی تحلیلگران عقیده دارند که این موانع تنها بخشی از مشکلات پیش روی هستند و بحث اصلی بعد از رسیدن به تعرفه‌های بخش خدمات آغاز خواهد شد. گروهی نیز عقیده دارند که هم‌اکنون به دلایل سیاسی نقش چین در این مذاکرات کم‌رنگ شده است.ایالات متحده به دلیل دعوای تجاری خود با چین که عمده آن به دلیل کسری تجاری رو به افزایش و بزرگ ایالات متحده با چین است از حضور نماینده چین در این مذاکرات جلوگیری می‌کند. بسیاری عقیده دارند که چین صلاحیت بیشتری نسبت به هند برای نمایندگی کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور دارد.