اروپا به دنبال صلح تجاری با چین

گروه بین‌الملل- اتحادیه اروپا و چین نخستین دور گفت‌و‌گوهای تجاری خود را به منظور حل و فصل موارد مورد اختلاف برگزار کردند. اتحادیه اروپا نیز به مانند ایالات‌متحده بر سر حجم واردات سنگین از چین و کسری تجاری رو به توسعه با چین اختلاف دارد. هر چند هنوز وضعیت شکاف تجاری اتحادیه اروپا با چین به وضعیت بحرانی ایالات متحده نرسیده است. به همین دلیل مقامات ارشد تجاری اتحادیه اروپا بر خلاف همتایان آمریکایی خود تصمیم گرفتند به جای طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی، اختلاف خود را از طریق گفت‌و‌گو برطرف کنند. پیتر ماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی نیوز عنوان کرد که پارسال کسری تجاری اروپا در برابر چین به رقم ۱۲۸میلیارد یورو رسیده است. وی همچنین پیش‌بینی با روند کنونی واردات و صادرات بین دو منطقه، شکاف تجاری اتحادیه اروپا و چین در پایان امسال به ۱۷۰میلیارد یورو برسد. رهبر تجاری اتحادیه اروپا با اشاره به این آمار رو به افزایش گفت: چین از بزرگ‌ترین شرکای تجاری اتحادیه اروپا است اما روابط تجاری اتحادیه اروپا با چین به مرحله حساس و چالشی رسیده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مثبت بودن نشست مشترک با مقامات چینی گفت: البته مقامات چینی در این زمینه قول‌هایی به ما دادند و من فکر می‌کنم این قول‌ها گام مهمی در راه رسیدن به نتیجه مثبت خواهد بود.

پیترماندلسون که پس از دیدار با بوژیلای، وزیر بازرگانی چین در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: ما برای غلبه بر نیروی صادراتی چین نیازمند کمک مصرف‌کنندگان اروپایی هستیم. من به مصرف‌کنندگان اروپایی هشدار می‌دهم که با روند کنونی استقبال از کالاهای چینی بسیاری از صنایع اتحادیه اروپا در معرض خطر قرار می‌گیرند.

ماندلسون اگرچه گفت‌وگوهای خود با مقامالات تجاری چین را مثبت و سازنده ارزیابی کرد، اما از تهدید ضمنی این کشور نیز غفلت نکرد. وی با اشاره به مواضع آمریکا در برابر چین گفت:‌ دولت ایالات‌متحده گزارش خود را در مورد وضعیت صادرات و واردات چین و همچنین نقض قوانین مربوط به کپی‌رایت در اختیار سازمان تجارت جهانی و کمیته نظارتی آن قرار داده است، اما ما امیدواریم که مجبور به انجام عملی مشابه ایالات‌متحده نباشیم.

درست در روزی که قرار بود دو طرف چینی و اروپایی با یکدیگر مذاکره‌ کنند وزارت بازرگانی چین گزارش داد که مازاد تجاری این کشور در ماه مه با ۷۳درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم ۲۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسیده است. مقامات تجاری اتحادیه اروپا عقیده دارند که چین باید بازارهای خود را روی کالاهای خارجی باز کند. به عقیده آنها هزینه پایین تولید در چین که به وسیله اعطای مشوق‌ها و یارانه‌های دولتی و صادراتی ایجاد شده است باعث می‌شود تا عملا توان تجاری کشورهای دیگر در برابر چین کاهش چشمگیری پیدا کند که این مساله در افزایش کسری تجاری این کشورها با چین نقش موثری دارد. هم‌اکنون چین تنها با شرکای تجاری خود در بخش انرژی مبادله‌ای متوازن و حتی کسری تجاری دارد و در برابر دیگر شرکای تجاری همواره با مازاد تجاری رو به رشد همراه است. چنین شرایطی باعث ایجاد نارضایتی در تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورهای اروپایی و ایالات متحده شده و دولت‌های آنها را به واکنش واداشته است. به وجود آمدن حرکت برای مقابله با رشد صادرات و تجارت چین که به وسیله ایالات متحده رهبری، اتحادیه اروپا پیگیری ژاپن و استرالیا پشتیبانی می‌شود سبب به وجود آمدن یک جبهه جهانی علیه چین به منظور تغییر در سیاست‌های تولیدی و صادراتیش شده است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا عقیده دارند که پایین نگاه داشتن دستوری نرخ برابری یوان در برابر ارزهای قدرتمند همچون دلار و یورو باعث شده است تا بهای تمام شده توان صادراتی کشورهای دیگر در برابر چین رفته‌رفته کاهش پیدا می‌کند که این مساله نارضایتی داخلی را به همراه خواهد داشت. اتحادیه اروپا با جمعیت ۴۹۰میلیون نفری خود برزگترین بازار متشکل برای صادرات محصولات چینی است اما این صادرات اکنون در حال ضربه زدن به برخی صنایع این منطقه است.

صنایع پوشاک و کفش در خط مقدم تخریب در اروپا قرار دارند. در ایتالیا بسیاری از صنایع کفش این کشور اکنون به طور جدی از طرف رقبای چینی تهدید می‌شوند.