باهره دامغانی- رشد اقتصادی ژاپن و نیز رونق وال‌استریت در روز جمعه، سرمایه‌گذاران ژاپنی را به خرید ترغیب کرد و باعث افزایش شاخص سهام نیکی در اولین روز هفته شد.

به گزارش رویتر از توکیو روز دوشنبه وزارت اقتصاد ژاپن گزارش وضعیت رشد اقتصادی در سه ماهه ژانویه تا مارس را منتشر کرد. براساس این گزارش تولید ناخالص داخلی ژاپن در این دوره ۳/۳درصد در مقایسه با پارسال افزایش داشته است که نسبت به فصل قبل از آن ۸/۰درصد ترقی نشان می‌دهد.

این در حالی است که اقتصاددانان و تحلیلگران پیش‌بینی ۶/۰درصد رشد کرده بودند.

به این ترتیب افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی احتمال دارد در آینده نزدیک موجب افزایش نرخ بهره ژاپن شود.

بنابراین شاخص سهام نیکی در روز دوشنبه تحت تاثیر این خبر اقتصادی و نیز رونق روز جمعه وال استریت پس از سه روز کسادی، افزایش معتدلی پیدا کرد. شاخص نیکی در ساعات اولیه صبح ۲/۰درصد ترقی کرد و به رقم ۸۳۴ ۱۷ رسید شاخص سهام توپیکس هم ۳/۰ درصد به دست آورد و به رقم ۱۷۶ واحد رسید. بانک‌ها به ویژه بانک میتسوبیشی و سونی از مهمترین برندگان روز دوشنبه توکیو بودند.

در چین، تب بازار سهام این کشور پس از افزایش بهای تمبر معاملات فروکش کرد و پس از چند روز کاهش در اثر نگرانی ناشی از افزایش مالیات به مسیری منطقی بازگشت و هفته را با افزایش ۸/۱درصدی در شاخص شانگهای در روز دوشنبه آغاز کرد. همچنین در روز دوشنبه شاخص هزینه تولیدکنندگان در چین منتشر شد که نشان می‌دهد هزینه تولیدکنندگان در ماه مه ۸/۲درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. با این همه به اعتقاد تحلیلگران افزایش هزینه‌ها هنوز به حدی نیست که بانک مرکزی چین را برانگیزد تا نرخ بهره را افزایش دهد.

در بازار معاملات ارزی ارزش ین در مقابل دلار تضعیف شد و یکی از دلایل اصلی رونق بازار سهام توکیو و سود صادرکنندگان ژاپنی در روز دوشنبه بود. روز دوشنبه هر دلار به ازای ۶۲/۱۱۲ ین معامله شد، این در حالی است که در روز جمعه در نیویورک هر دلار به ازای ۷۳/۱۲۱ین معامله شده بود. روز جمعه ارزش ین در مقابل دلار ۶/۰درصد تنزل پیدا کرد که بیشترین میزان تنزل از آوریل تاکنون بود.

اما بازار سهام وال‌ استریت در حالی هفته را آغاز خواهد کرد که سخت نگران و منتظر گزارش تورم است. کلیدی‌ترین و مهم‌ترین گزارش برای وال‌استریت گزارش مربوط به هزینه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در هفته جاری است که می‌تواند مسیر عملکرد وال‌استریت را تعیین کند. این خطر وجود دارد که اگر تورم در حال افزایش باشد، بانک مرکزی آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره کند. وال استریت پس از آنکه امید به کاهش نرخ بهره در اثر کسادی اقتصادی را از دست رفته دید، حالا امید دارد. بانک مرکزی از افزایش نرخ بهره امتناع کند و یا حداقل اخبار اقتصادی به گونه‌ای نباشد که بانک، افزایش نرخ بهره را تنها راه مهار تورم بداند.