جبهه سارکوزی تقویت شد

خبرگزاری‌ها: رای‌دهندگان فرانسوی در دور اول انتخابات پارلمان این کشور با حمایت از حزب نیکولا سارکوزی(UMP)، راه را برای وی باز کردند تا اقتصاد فرانسه را اصلاح کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: در پایان دور اول انتخابات فرانسه، حزب اتحادیه جنبش مردمی توانست ‌٦/٣٩‌درصد آرا و حزب سوسیالیست‌ها ‌٧/٢٤‌درصد آرا را به خود اختصاص دهد. دومین دور این انتخابات ‌١٧ ژوئن برگزار می‌شود. اکنون محافظه‌کاران حزب سارکوزی از یک امتیاز فوق‌العاده برای ایجاد اکثریت قاطع در مجلس عوام ‌٥٧٧ ایجاد فرانسه برخوردار هستند.

در دست گرفتن کنترل مجمع ملی برای اجرای برنامه‌های سارکوزی از جمله کاهش مالیات، اصلاحات قانون کار و دیگر طرح‌ها برای خارج کردن فرانسه از حالت رکود و رخوت اقتصادی حائز اهمیت است.

در این انتخابات میزان حمایت‌ها از احزاب کوچک‌تر مثل جبهه ملی راست‌گرای افراطی و متحدان حزب سوسیالیست‌ها کاهش یافت و اکنون فرانسه با پارلمانی مواجه است که به طرز غیر معمولی به طور کامل به جناح راست متمایل است.

در انتخابات روز یکشنبه کمتر از ‌٦١‌درصد واجدین شرایط حضور داشتند که برای کشوری مثل فرانسه رقم کمی است.

با توجه به پیروزی نیکولا سارکوزی در برابر سگولن رویال، در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه انتظار می‌رفت که حزب وی UMP اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد و تنها سوالی که وجود داشت این بود که شدت شکست چپ گراها که زمانی قدرت را در دست داشتند چقدر خواهد بود؟

فرانکو هلند، رهبر سوسیالیست‌ها گفت: همیشه اکثریت‌های قاطعی وجود دارند که پیروز می‌شوند، احزاب برجسته‌ای هستند که سلطه را در دست می‌گیرند و قدرت‌های مطلقی وجود دارند که حاکمیت مطلق را از آن خود می‌کنند. فرانسوا فیون، نخست وزیر شادمان فرانسه از این پیروزی، یکشنبه شب گفت: ما می‌خواهیم یک موج اعتماد و رشد و پیشرفت به راه اندازیم.

وی برنامه اصلاحات خود در فصل تابستان و پاییز را اصلاح دانشگاه‌ها، کاهش مشکلاتی که در پی اعتصاب در بخش حمل و نقل ایجاد می‌شود، وضع قوانین جدید مبارزه با جرایم، آزادتر کردن بازار کار و طرح کاهش بدهی ملی فرانسه عنوان کرد.

اما فرانسوا بایرو که در انتخابات ریاست جمهوری رتبه سوم را به دست آورد، نسبت به شکل‌گیری یک پارلمان که به شکل وحشتناکی یک جانبه است، هشدار داد.

بایرو که حزب نوپای وی موسوم به مودم تنها ‌٦/٧‌درصد آرا را کسب کرد، گفت: یک روز فرانسه به خاطر این عدم تعادل افسوس خواهد خورد. این عدم تعادل منطقی نیست.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد که پس از برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی، حزب UMP و دیگر جریان‌های راست‌گرا بین ‌٣٨٣ الی ‌٥٠١ کرسی و حزب سوسیالیست‌ها و دیگر احزاب چپ گرا ‌٦٩ الی ‌١٨٥ کرسی را احراز خواهند کرد. حزب «جبهه ملی» که در رقابت‌های پارلمانی گذشته نقش تعیین‌کننده‌ای داشته، در سال ‌١٩٩٧، ‌١٥‌درصد آرا را به دست آورد ولی در انتخابات روز یکشنبه تنها چهار‌درصد آرا را کسب کرد و حتی یک کرسی هم در پارلمان نخواهد داشت.

اما پیش‌بینی می‌شود کمونیست‌ها که در دهه ‌١٩٧٠ میلادی ‌٨٦ کرسی پارلمان را در اختیار داشتند این بار بیش از ‌١٢ کرسی به دست نیاوردند.

تلاش این حزب برای احقاق حقوق کارگران برای سالیان متمادی، نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های فرانسه داشته است.