توفان در نایمکس فرو نشست

گروه بین‌الملل- توفان گونو فرو نشست تا شرایط را برای سقوط بازارهای نفتی فراهم کند. معامله‌گران نفت خام که چهار روز را با تب و تاب توفان گونو در خلیج‌فارس و دریای عمان سپری کرده بودند دیروز با پایان یافتن توفان نفسی به راحتی کشیدند و زمینه برای کاهش بیشتر قیمت‌ها فراهم شد. بر این اساس لندن و نیویورک دیروز هر دو شاهد کاهش قیمت نفت‌خام بودند. به گزارش رویتر از لندن بهای نفت برنت دریای شمال دیروز ۷/۳درصد سقوط کرد. این بزرگترین سقوط یک روزه قیمت نفت خام در سال ۲۰۰۷ بود. به این ترتیب قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز ۶۲/۲دلار کاهش پیدا کرد و به ۶۰/۶۸دلار رسید. این در حالی است که در زمان اوج توفان گونو قیمت نفت برنت دریای شمال تا بشکه‌ای ۱۰/۷۱دلار نیز افزایش یافته بود.در نیویورک نیز سرنوشتی نظیر آنچه در لندن رقم خورد دیده شد. قیمت هر بشکه نفت و ست تگزاس اینتر مدیت دیروز ۱۷/۲دلار سقوط کرد. به این ترتیب طی یک روز کاری نفت و ست تگزاس ۲/۳درصد از ارزش خود را از دست داد. هر بشکه از این نفت دیروز ۶۰/۶۸ دلار معامله شد. توفان گونو سبب قطع صادرات نفت عمان شد و نگرانی‌هایی از بابت کاهش صادرات نفت امارات متحده عربی به وجود آورد. همچنین تغییر مسیر توفان گونو به سمت سواحل جنوبی ایران نگرانی از تخریب در سکوهای دریای نفت را افزایش داد و در ‌آخر به التهاب بازارهای نفتی از جانب کاهش بیشتر عرضه منجر شد.

اگر چه اکنون بازارهای نفت‌خام یک کاهش چشمگیر را تجربه کرده‌اند اما برخی تحلیلگران عقیده دارند که روند افزایش قیمت نفت‌خام دوباره آغاز خواهد شد.

فلیپ فلاین، یک تحلیلگر نام آشنا در دنیای انرژی در این زمینه می‌گوید: افزایش چند روز گذشته در بازارهای نفتی به دلیل یک حادثه طبیعی فصلی بود که با برطرف شدن آن موضوع منتفی است اما عوامل درونی بازار نفت همچون فشار تقاضا همچنان وجود دارند و به کار خود ادامه خواهند داد. گوفان گونو، بزرگترین تومان ۶۰سال گذشته در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان بود.

در همین حال کمپانی لمان برادرز در جدیدترین پیش‌بینی خود از بازار نفت‌خام متوسط قیمت این کالای استراتژیک را در سال ۲۰۰۷ میلادی بشکه‌ای ۶۲دلار و برای سال ۲۰۰۸بشکه‌ای ۵۵دلار اعلام کرده است. بر اساس پیش‌بینی این موسسه کشوهای غیر اوپک هم اکنون سرمایه‌گذاری‌های گستره‌ای را در بخش نفت انجام داده‌اند که این سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۰۸ به نتیجه خواهند رسید و بازار نفت با مازاد عرضه روبه‌رو خواهند کرد.

در برابر اعضای اوپک همچنان تلاش می‌کنند تا قمیت نفت را در سطح ۶۰دلار حفظ کنند و به همین دلیل کاهش مجدد تولید از سوی کشورهای عضو این سازمان در نشست اول سال ۲۰۰۸میلادی دور از ذهن نخواهد بود.