باهره دامغانی- گزارش کاهش میزان خرده فروشی در ماه مه، سرمایه‌گذاران وال استریت را نگران وضعیت هزینه مصرف‌کنندگان کرد و موجب تنزل شاخص‌های سهام شد.

به گزارش رویتر از نیویورک، وال استریت در روز پنج‌شنبه سه خبر دریافت کرد که هیچ یک به سرمایه‌گذاران فعال در بازار انگیزه‌ای برای فعالیت نداد. اداره کار ایالات متحده گزارش میزان اشتغال در ماه مه را منتشر کرد. براساس این گزارش بازار کار با وجود کندی جریان رشد اقتصاد، در کار ایجاد شغل فعال است، چنانکه تعداد کل افرادی که در ماه مه فرم درخواست بیمه بیکاری پر کرده‌اند نسبت به ماه قبل ۱۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است. خبر دوم مربوط به افزایش ارزش اوراق قرضه در وال استریت بود که امیدهای وال استریت را برای کاهش نرخ بهره در ماه‌های باقیمانده به یاس مبدل کرد. خبر سوم که تقریبا مهمترین خبر روز پنج‌شنبه بود،‌ درباره کاهش میزان خرد‌ه‌فروشی بود. گزارش‌های درآمد کمپانی‌های خرده‌فروشی، نوساناتی دارد و این موضوع سرمایه‌گذاران وال‌استریت را به کلی نگران کرد. برای بازار، مصرف‌کنندگان مهم‌ترین و اصلی‌ترین جزء اقتصاد به شمار می‌روند و کسادی هزینه مصرف‌کنندگان به معنای کاهش سود است. شاخص داوجونز در روز پنج‌شنبه حدود ۲۰۰واحد یا ۴۸/۱درصد تنزل یافت و به رقم ۱۳۲۶۶رسید. در سه روز اخیر، داوجونز بیش از ۴۰۰واحد از دست داده است. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۷۶/۱درصد کاهش یافت و به رقم ۱۴۹۰رسید. شاخص سهام نزدک با ۷۷/۱درصد تنزل به رقم ۵۴۱ ۲رسید.

تحلیلگران علت تنزل بازار را تامل برای شروع فصل جدید می‌دانند، چه به اعتقاد آنها نرخ بهره ۵درصد آنقدر زیاد نیست که وال‌استریت را متوقف سازد.

شاخص‌های وال‌استریت با وجود دو روز رونق، در هفته گذشته کل هفته را با تنزل به پایان برد، این در حالی است که شاخص نزدک قبل از آغاز این هفته ۷/۹ درصد استاندارد اندپورز ۵/۸درصد افزایش در شاخص سهام را تجربه کردند.

در آسیا، بازارهای سهام تحت تاثیر کاهش وال‌استریت قرار گرفتند، شاخص سهام نیکی در توکیو ۵۲/۱درصد تنزل پیدا کرد و به رقم ۱۷۷۷۹ رسید. در هنگ‌کنگ هم شاخص اصلی سنگ با ۴۹/۱درصد تنزل در رقم ۲۰۴۹۱ متوقف شد. اما شاخص‌های شانگهای و شنزن در چین روز جمعه را با افزایش شروع کردند، روز پنج‌شنبه هم شانگهای ۳درصد ترقی کرده بود. به نظر می‌رسد، بازار سهام چین به جریانی منطقی نزدیک می‌شود.

در اروپا هم بازارهای سهام تحت تاثیر اخبار مربوط به افزایش نرخ بهره منطقه یورو روز خوبی نداشتند. شاخص FTSE لندن، ۲۷/۰ درصد از دست داد، داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۴۴/۱درصد و ۴۶/۱درصد کاهش یافتند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل یورو تقویت شد، اخبار مربوط به افزایش شغل و کاهش بیکاری در ایالات متحده که نشانه بهبود اقتصاد ایالات متحده است به تقویت ارزش دلار معامله شد که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۳۵۰۶/۱ دلار م عامله شده بود، ارزش دلار افزایش محسوس نشان می‌داد.

همچنین نرخ برابری ین دو برابر دلار به ازای هر دلار ۵۲/۱۲۱ ین بود که نسبت به روز قبل که هر دلار به ازای ۱۲۷۰۱ ین معامله شده بود به ارزش دلار افزایش محسوسی را در مقابل ین نشان می‌داد.قیمت نفت خام در روز پنج‌شنبه در بازارهای بین‌المللی افزایش یافت و با ۹۷ سنت افزایش به ۹۳/۶۶دلار برای هر بشکه رسید.