کمک 60میلیارد دلاری گروه هشت در راه آفریقا

بوش معده درد گرفت

گروه بین‌الملل- یک بیماری ناگهانی باعث شد تا جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا اجلاس صبح دیروز سران هشت کشور صنعتی را از دست بدهد. دان بارتلت مشاور کاخ سفید دیروز به خبرگزاری رویتر گفت: جورج بوش دردی را در معده خود احساس کرد و به همین دلیلی برای معاینه پزشکی صبح دیروز در اجلاس گروه هشت شرکت نکرد. وی احتمال داد این معده درد به دلیل غذاهایی بوده باشد که او شب قبل از آن خورده است. وی این بیماری را جدی عنوان نکرد. گروه بین‌الملل- رهبران گروه هشت در جریان نشست اصلی خود توافق کردند مبلغ ۶۰میلیارد دلار کمک در اختیار کشورهای آفریقایی قرار دهند. به گزارش آسوشیتدپرس سران هشت کشور صنعتی در آخرین روز نشست سالانه خود در هلینینگ دام آلمان توافق کردند تا این پول‌ را به صورت سرمایه‌گذاری و وام‌های کم‌بهره در اختیار کشورهای فقیر آفریقایی قرار دهند.

رهبران هشت کشور صنعتی در سال۲۰۰۵ بعد از نشست اسکاتلند در همین حدود از بدهی کشورهای فقیر را بخشیدند و در واقع این وام‌ها تکمیل پروژه کشورهای صنعتی در کمک به رشد اقتصادی و توسعه کشورهای آفریقایی به حساب می‌آید. در نشست سال ۲۰۰۵که در اسکاتلند برگزار شد سران هشت کشور صنعتی تصمیم گرفتند حجم کمک‌های خود به کشورهای فقیر را تا سال ۲۰۱۰ دو برابر کنند.

همچنین در آخرین روز نشست سران هشت کشور صنعتی در آلمان، رهبران شش کشور آفریقایی نیز حضور پیدا کردند. عمر یارادواریس جمهور جدید نیجریه که جانشین اولسگان ابا سانجو شده است نیز یکی از این رهبران آفریقایی بود. وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: انتظار ما از کشورهای صنعتی گسترش تجارت با قاره آفریقا و همچنین کمک به حل و فصل بحران در دارفور است. وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های آفریقا گفت: ما انتظار داریم سهم آفریقا از تجارت آزاد افزایش پیدا کند و همچنین همکاری‌های بازرگانی بیشتری بین این کشورها و کشورهای آفریقایی صورت گیرد. ما خواهان قراردادهای تجاری بهتری برای آفریقا هستیم.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که ریاست این نشست را برعهده داشت نیز در سخنرانی خود خواهان توجه کشورهای صنعتی به مساله محیط‌زیست و تولید گازکربنیک در جهان شد. مرکل گفت: کشورهای صنعتی در حال تهیه طرح جدیدی در چارچوب سازمان ملل برای ایجاد تغییراتی در پیمان کیوتو هستند که تا پایان سال ۲۰۰۹ نهایی خواهد شد. بر این اساس سران گروه هشت توافق کردند که احداث خانه‌های سبز را به منظور مقابله با گرم شدن کره زمین توسعه دهند.

بحث و گفت‌وگو پیرامون استقلال کوزوو یکی دیگر از دستور جلسات فرعی نشست هشت کشور صنعتی در حومه شهر روشتوک آلمان بود.

فرانسه در این نشست خواستار برگزاری انتخابات و رای‌گیری به منظور استقلال کوزوو از صربستان شد. فرانسه تاکید کرد این طرح باید با نظرات سازمان ملل متحد به انجام برسد. در همین حال روسیه مخالفت خود را البته نه به طور مستقیم با این در خواست عنوان کرد. در بحث استقلال کوزوو، روسیه به شدت از مواضع صربستان حمایت می‌کند و تاکنون بارها مخالفت خود را با استقلال کوزوو از صربستان اعلام کرده است.

شینزوآبه نخست‌وزیر ژاپن نیز که برای نخستین بار در این اجلاس شرکت کرده بود نیز با بیان اینکه حمایت از کشورهای آفریقایی بخشی از پروژه صلح ژاپن است و در سیاست‌های این کشور جایگاهی ویژه دارد گفت: ما اکنون در مرحله حساسی از تحول اقتصادی در جهان قرار داریم و باید در راه نزدیک شدن اقتصادی به یکدیگر گام برداریم. نخست‌وزیر ژاپن همچنین با اشاره به بحران هسته‌ای در کره‌شمالی گفت: با وجود گذشت مدت زمان زیاد از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده در توافقنامه ۱۳فوریه اکنون شاهد آن هستیم که کره‌شمالی همچنان به فعالیت‌های غیرشفاف هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. کشورهای صنعتی باید پیامی واضح و صریح در این خصوص به پیونگ یانگ بدهند. ژاپن هم‌اکنون خواهان توقف هرچه سریع‌تر فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی است.

اما شاید اصلی‌ترین نگاه‌ها به چگونگی تقابل بوش و پوتین دوخته شده بود. آمریکا و روسیه این روزها جنگ لفظی شدیدی را پشت سر می‌گذارند. روسیه به شدت با طرح سپر موشکی آمریکا در اروپا مخالفت کرده است و آمریکا را متهم می‌کند که جهان را به سمت یک دنیای تک قطبی سوق می‌دهد. از آن سو آمریکا به شدت علیه دموکراسی روسی و حقوق شهروندان در این کشور کرملین را تحت فشار قرار داده است.

به نظر می‌رسد اجلاس سران گروه هشت توانست دریچه‌ای جدید به روابط دو کشور باز کند. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در حاشیه این اجلاس خواستار ایجاد یک پایگاه مشترک بین آمریکا و روسیه برای تشخیص حملات موشکی شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، به جورج‌بوش رییس‌جمهور آمریکا پیشنهاد استفاده مشترک از یک پایگاه راداری مسکو در کشور آذربایجان به عنوان گزینه‌ای در چارچوب استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا ارائه کرد.

روسیه به شدت با طرح دفاعی آمریکا در شرق اروپا مخالفت کرده است و این پروژه ضدموشکی واشنگتن را تهدیدی جدی برای امنیت داخلی خود محسوب می‌کند.

پوتین اعلام کرد که اگر این سپر دفاع موشکی واشنگتن در جمهوری چک و لهستان استقرار یابد، کرملین بار دیگر از سیاست‌های جنگ سرد که همان هدف قرار دادن اروپا با موشک‌های روسیه است، استفاده خواهد کرد.

بوش و پوتین روز پنج‌شنبه در حاشیه اجلاس سران هشت کشور صنعتی در آلمان با یکدیگر دیدار کردند. پس از این دیدار استفن‌ هادلی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که رییس‌جمهور آمریکا این پیشنهاد روسیه را جالب توصیف کرده است و پیشنهاد داده است که کارشناسانی از دو کشور این پیشنهاد را بررسی کنند.

رییس‌جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت که وی و پوتین مذاکرات استراتژیک خود را در مزرعه شخصی رییس‌جمهور آمریکا در اوایل ماه جولای ادامه خواهند داد.پوتین اعلام کرد که وی روز چهارشنبه با الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان که پیشتر توافق کرده بود پایگاه گابالین به نیروهای روسیه اجاره داده شود، گفت‌وگو کرده است و پیشنهاد استفاده از این پایگاه به صورت مشترک با نیروهای آمریکایی را به رییس‌جمهور آذربایجان ارائه داده است.

پوتین پس از دیدار با بوش گفت: ما تهدیدهای مشترک را درک می‌کنیم، اما اختلافاتی در مورد نحوه غلبه بر این تهدیدها وجود دارد.