اسرار پیر اقتصاد آمریکا علنی می‌شود

دنیای اقتصاد- آلن گرینسپن که سال‌ها رهبری تانک فکری اقتصاد آمریکا را بر عهده داشت، از خاطرات تلخ و شیرین خود در طول زمامداری روسای مختلف جمهوری آمریکا گفته است و پرده از رازهای زیادی برداشته است. سال‌ها پیش روزنامه نیویورک تایمز در مورد او نوشت: پیرمرد بانک مرکزی می‌تواند هر رییس جمهوری را به راه آورد. در تیراژ هشت میلیون نسخه

اسرار آلن‌گرینسپن منتشر می‌شود

گروه بین‌الملل - آلن گرینسپن درهای خاطرات خود را به روی علاقه‌مندان می‌گشاید. پیر اقتصاد آمریکا که در سکوت خبری مطلق در سال‌های گذشته خاطرات خود را از ده‌ها سال حضور در عرصه اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به رشته تحریر در آورده است اعلام کرد که کتاب خاطرات او در روز ۱۷ سپتامبر امسال منتشر خواهد شد.

آلن گرینسپن که سال‌ها رهبری تانک فکری اقتصاد آمریکا را بر عهده داشت از خاطرات تلخ و شیرین خود در طول زمامداری روسای مختلف جمهوری آمریکا گفته است و پرده از رازهای زیادی برداشته است.

در این کتاب که با نام «دوران تلاطم» منتشر خواهد شد گرینسپن خاطرات خود را از دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و رونالد ریگان نقل خواهد کرد. این کتاب همچنین فصل‌هایی ویژه دوران ریاست جمهوری کلینتون و جورج بوش پدر و پسر دارد.

گرینسپن بدون شک یکی از مشهورترین مقامات اقتصادی ایالات متحده در ۵۰ سال اخیر است.

کلامی صریح و روشن در کنار قاب عینک ضخیم و چشمانی نافذ از او چهره‌ای ترسیم کرده که می‌توان به او اعتماد کرد.

سال‌ها پیش روزنامه نیویورک تایمز در مورد او نوشت: پیرمرد بانک مرکزی می‌تواند هر رییس جمهوری را به راه آورد.

به اعتقاد بسیاری دوراندیشی‌ها و قدرت تشریح مسایل به زبانی که مردان سیاست نیز درک اقتصادی روشنی پیدا کنند بزرگ‌ترین مزیت آلن گرینسپن بوده است.

شاید همین مساله باعث شد تا او ۵/۱۸سال بر صندلی ریاست فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) تکیه بزند.

رییس سابق فدرال رزرو دیروز در مورد کتابش در جمع خبرنگاران گفت: من در این کتاب از هیچ کس و هیچ چیز پشتیبانی نکرده‌ام و قطعا شما پس از خواندن کتاب شگفت‌زده و سورپرایز خواهید شد.

وی گفت: سورپرایزهای زیادی در این کتاب وجود دارد. گرینسپن بدون اشاره مستقیم به موضوعات کتاب خود گفت: در این کتاب من نگاهی به دوران زمامداری و سیاست‌های اقتصادی دولت‌های ریچارد نیکسون و رونالد ریگان داشته‌ام اما این نگاه از زاویه جدیدی است.

در این کتاب که به وسیله انتشارات پنگوئن روانه بازار خواهد شد فصولی به خاطرات گرینسپن از ۵/۱۸سال حضورش در فدرال رزرو اختصاص یافته است. بدون شک خاطرات او از این دوران یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کتاب «دوران تلاطم» خواهد بود.

گرینسپن در این بخش‌ها مواضع خود را در شرایط مختلف اقتصادی آمریکا در خصوص نرخ بهره اعلام کرده است. قطعا یکی از رازگشایی‌های این کتاب برای سیاستمداران و روزنامه‌نگاران آمریکایی همین قسمت خواهد بود.

آلن گرینسپن هیچگاه به طور کامل علت برخی تصمیم‌گیری‌های خود را در خصوص نرخ بهره فاش نکرد و آن گونه که خود می‌گوید در این کتاب از این رازها پرده برداشته شده است.

گرینسپن می‌گوید: همواره من با سوالات مردم روبه‌رو می‌شدم. سوالاتی که نه می توانستم و نه می‌بایست به آنها جواب دقیق می دادم چرا که جواب بسیاری از این سوالات تاثیرات بازار بود. به همین دلیل آلن گرینسپن در این کتاب دیدگاه‌های خود را در خصوص چگونگی عملکرد در اقتصاد بازار و به خصوص نقش دولت‌ها در اقتصاد بیان کرده است. به عقیده کارشناسان این فصل‌ها می‌تواند سرمشق بسیاری از دولت‌ها و بانک‌های مرکزی برای برخورد با نرخ بهره در شرایط مختلف اقتصادی باشد.

بخشی از این کتاب نیز به خاطرات دوران کودکی و جوانی آلن گرینسپن اختصاص دارد که احتمال می‌روند چندان جذابیت خاطرات اقتصادی را نداشته باشد.

آلن گرینسپن در مورد بهترین بخش کتاب از دید خودش گفت: من بزرگ‌ترین درس‌های دوران کارو زندگی خود را پس از حوادث تروریستی یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی گرفتم. در آن شرایط اقتصاد آمریکا آماده سقوط بود اما ما آن را حفظ کردیم. به نظر من این یکی از جذاب‌ترین فصل‌ها خواهد بود. او همچنین به ماجرای سقوط بازار سهام در سال ۱۹۸۷میلادی اشاره کرده و آن را آموزنده می‌داند. کتاب آلن گرینسپن در تیراژ ۸میلیون جلد به بازار عرضه خواهد شد.