افول شعله‌های شانگهای

گروه بین‌‌الملل- بازار سهام چین برای سومین روز پیاپی دیروز با سقوط ارزش سهام روبه‌رو شد. به گزارش آسوشیتدپرس بورس شانگهای دیروز با تعلل خریداران سهام روبه‌رو شد به خصوص که بسیاری از سهامداران نیز برای فروش اوراق بهادار در دستشان هجوم آورده بودند.

براین اساس شاخص بورس شانگهای دیروز ۷/۲درصد دیگر سقوط کرد و عدد شاخص به ۷۴/۴۰۰۰ رسید. به این ترتیب اصلی‌ترین شاخص سهام چین اکنون در آستانه سقوط مجدد به محدود ۳۵ هزار واحد قرار گرفته است. روند سقوط ارزش سهام در چین پس از آن آغاز شد که دولت صبح چهارشنبه گذشته اعلام کرد میزان مالیات بر تجارت را افزایش می‌دهد. از همان روز سقوط بازارهای مالی آغاز شد. روند صعود شاخص‌های بورس در چین پس از یک کاهش ناگهانی در ماه‌ مارس گذشته شروع شد. از اواسط ماه آوریل حمله چینی‌ها به بازار سهام آغاز شد. این هجوم خریداران به حدی بود که برخی کارشناسان اینگونه اظهارنظر کردند که خرید سهام و سهامداری به تفریح ملی مردم چین تبدیل شده است. یکی از تحلیل‌گران اقتصادی دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری مالی داوجونز گفت: چین اکنون به یک وضعیت ویژه در خصوص بازارهای مالی خود گرفتار شده است. در حالی که مردم تمایل فراوانی به خرید سهام دارند دولت مانع از آن می‌شود. در واقع دولت چین قصد دارد با وضع پاره‌ای قوانین جدید مانع رشد سریع و افسارگسیخته اقتصادی این کشور شود اما وضع این قوانین خود به خود جلوی ترقی بازارهای مالی را هم گرفته است. در واقع چین تمایلی به جلوگیری از رشد بازارهای مالی خود ندارند اما این مساله اکنون به نظر می‌رسد از دست آنها خارج شده است.

از سوی دیگر چین دیروز اصلاح قانون ورشکستگی را آغاز کرد. براساس قوانین قبلی شرکت‌های داخلی و خارجی چین پیوسته مورد حمایت بیمه‌های ورشکستگی از سوی دولت قرار می‌گرفتند و در صورت اثبات ورشکستگی واقعی مورد حمایت صندوق دولتی واقع می‌شدند اما این قانون اکنون در آستانه تغییر قرار گرفته است.

دو هفته پیش برخی کارشناسان در خصوص رونق ناگهانی بازار سهام چین هشدار دادند و آن را ناشی از یک علاقه پیش‌بینی نشده به سهامداری در نزد مردم چین دانستند.

برخی نیز هشدار دادند که ادامه این روند باعث حبابی شدن قیمت‌ها در بورس شانگهای و شنزن خواهد شد و ترکیدن این حباب بورسی سقوط بازار سهام را در پی خواهد داشت.

آلن گرینسپن رییس سابق بانک مرکزی ایالات متحده یکی از افرادی بود که نسبت به سقوط بازارهای مالی در چین هشدار داد و آن را قریب الوقوع دانست.

رابرت مویسون اقتصاددان موسسه کنترل ریسک شرکت هیتاچی عقیده دارد که بورس‌های کوچک شرق آسیا همواره در خطر رونق ناگهانی قرار دارند.

از آن رو این رونق را خطرناک توصیف می‌کند که همواره به دنبال آن یک سقوط وجود دارد. این اقتصاددان عقیده دارد که مردم در بورس‌های کوچک شرق آسیا همانند توکیو و وال‌استریت نیستند و برای خرید سهام استراتژی ندارند.

همین مساله ریسک این بورس‌ها را بالا می‌برد. بورس به عقیده این کارشناس در چین همواره یک گزینه دوم بوده است و هر گاه مردم سود تجارت و صادرات را در خطر دیده‌اند به سوی بازارهای سهام روی آورده‌اند.

در همین حال دیروز اعلام شد چین توصیه صندوق بین‌المللی پول به این کشور برای سرعت بخشیدن به روند آزادسازی نرخ ارز را نپذیرفت و به این نهاد بین‌المللی هشدار داد که رویکرد جانبدارانه آن از کشورهای غربی در حال ضربه زدن به اعتبار آن است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون رییس بانک مرکزی چین در پاسخ به درخواست صندوق بین‌المللی پول از چین برای سرعت دادن به انعطاف‌پذیری ارزش واحد پول یوآن، گفت: توصیه‌های جانبدارانه صندوق به نقش این سازمان در محافظت از ثبات مالی و اقتصادی جهان آسیب وارد می‌کند.

هو ژیائولین‌ گفت: صندوق بین‌المللی پول باید به منافع محوری و سیاست‌های پایه‌ای اقتصادی اعضای خود احترام بگذارد.

مقامات و اقتصاددان‌های صندوق بین‌المللی پول که معمولا اقدام به ارائه مشاوره به کشورهای عضو می‌کنند، در اجلاس سالانه آن در نیویورک از چین خواستند سیاست ارزی منعطف‌تری را دنبال کند، زیرا این وضعیت هم برای اقتصاد چین و هم برای تعادل تجارت جهانی، مفید است.

در مقابل، معاون بانک مرکزی چین گفت: نباید در نقش یوآن در ناترازی‌های اقتصادی موجود در اقتصاد جهانی اغراق کرد و به جای آن باید سیاست‌های یک‌جانبه حمایت‌ از تولید داخلی را که از سوی کشورهای غربی اعمال شده و به سلامت اقتصاد جهانی آسیب می‌زند مورد توجه قرار داد.

شرکای اصلی تجاری چین خصوصا آمریکا، بارها پکن را به علت پایین نگاه داشتن ارزش یوآن مورد مواخذه قرار داده‌اند و معتقدند این سیاست چین به کالاهای این کشور مزیت رقابتی ناعادلانه‌ای بخشیده است.

در جولای سال ۲۰۰۵ چین ارزش‌گذاری یوآن بر حسب دلار را متوقف کرد و آن را براساس سیستمی از سبد ارزها ارزش‌گذاری کرد که این امر موجب کاهش ارزش یوآن شد.