گروه بین‌الملل- سازمان تجارت جهانی روز شنبه طرحی ضربتی را برای نجات مذاکرات دور دوحه ارائه کرد. مذاکرات تجارت آزاد موسوم به دور دوحه با نزدیک شدن به روز ۳۰ژوئن به روزهای بحرانی خود نزدیک می‌شود. تاکنون کشورهای اصلی طرف مذاکرات نتوانسته‌اند به راه کار موثری برای پایان بخشیدن به این بحران و آغاز مذاکرات دست پیدا کنند. قفل اصلی این مذاکرات اکنون عدم توافق کشورهای توسعه یافته و ثروتمند برای کاهش یارانه‌ها و تعرفه‌های کالاهای کشاورزی است. به اعتقاد کشورهای در حال توسعه بالا بودن این تعرفه‌ها و یارانه‌ها عملا ورود محصولات کشاورزی را به کشورهای توسعه‌یافته مختلف کرده است. در مقابل کشورهای در حال توسعه نیز از کاهش تعرفه واردات کالاها و ماشین‌آلات صنعتی خودداری می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه دیروز گزارش داد که سازمان تجارت جهانی راسا برای نجات مذاکرات دوحه اقدام به کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی به کشورهای توسعه‌یافته کرده است.

کرافورد فالکونر، رییس کمیته کشاورزی سازمان تجارت جهانی

در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: این طرح جدید اجازه می‌دهد تا مذاکرات دور دوحه از سقوط فرار کند و مذاکره‌کنندگان یکبار دیگر درخصوص تجارت آزاد به گفت‌وگو بنشینند. رییس کمیته کشاورزی سازمان تجارت جهانی در تشریح این طرح جدید گفت: براساس این طرح تمامی تعرفه‌هایی که کمتر از ۲۵دردص است به صفر می‌رسد. و تعرفه کالاهایی که اهمیت اقتصادی بیشتری دارند به میزان ۸۵درصد رقم کنون کاهش پیدا می‌کند. او افزود: این مکانیسم به کشورهای در حال توسعه اجازه می‌دهد که محصولات کشاورزی که اصلی‌ترین صادرات بسیاری از آنها است را به کشورهای در توسعه یافته صارد کنند. این یک فرصت ویژه است که می‌ـواند راه را برای ورود کشورهای در حال توسعه به بازی تجارت جهانی هموار کند. ما امیدواریم که کشورهای صنعتی به خوبی به اهداف این طرح توجه کرده و آن را به اجرا بگذارند.

سازمان تجارت جهانی امیدوار است این طرح مورد توجه کشورهای بزرگ صادرکننده محصولات کشاورزی همچون کانادا، استرالیا و برزیل نیز قرار گیرد. به عقیده این سازمان با اجرای این طرح کشورهایی نظیر چین، اندونزی، کنیا و هند فرصت پیدا می‌کنند تا محصولات کشاورزی خود را صادر کنند.

تفاوتی که این طرح با راهکار پیشنهادی قبلی دارد این است که طرح جدید کمیته کشاورزی سازمان تجارت جهانی الزامی برای یارانه‌های کشاورزی که در کشورهای مختلف پرداخت می‌شود ایجاد نمی‌کند و درواقع کشورها می‌توانند همچنان به پرداخت یارانه‌های کشاورزی ادامه دهند. رهبران سازمان تجارت جهانی امیدوار هستند که سکوت این طرح در برابر یارانه‌های کشاورزی در کشورهای توسعه‌یافته بتواند از حساسیت‌های در این مورد کم کند و کشورها را به اتخاذ تصمیمات واقع‌بینانه هدایت کند. به اعتقاد مدیران سازمان تجارت جهانی گسترش کشاورزی یک چاره ناگزیر در کشورهای آفریقایی است. چرا که اکنون تنها زیرساخت‌های کشاورزی برای توسعه مهیا هستند. اما عدم توان صادراتی باعث شده تا کشاورزی نیز روز به روز از رونق بیفتد.

تنها در کشور کامرون بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ واردات محصولات کشاورزی به‌صورت بی‌رویه بیش از ۳۰۰درصد افزایش پیدا کرد. محصولات کشاورزی غرب با وجود هزینه‌های حمل‌ونقل و تعرفه واردات به دلیل پرداخت یارانه‌های کشاورزی باز هم ارزان‌تر از محصولات بومی بودند. چنین شرایطی سبب شد که بیش از ۶۶۰هزار شغل کشاورزی در این سال‌ها نابود شود.