باهره دامغانی - تغییر در سیاست‌های پولی چین از جمله مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته بود.

اوایل هفته گذشته مقامات چینی اعلام کردند که اجازه خواهند داد تا ارزش یوان در بازار ارز تعیین شود. این خبر در آستانه گفت‌وگوهای واشنگتن حاکی از اراده چین برای تامین رضایت آمریکا بود. کسری تجاری چشمگیر آمریکا با چین باعث شده بود تا مقامات آمریکایی برای چینی‌ها خط و نشان بکشند که اگر چین دست از دخالت در تعیین ارزش یوان برندارد آنها تعرفه سنگینی بر واردات چینی اعمال خواهند کرد تا جلوی ورود کالاهای ارزان چینی به بازار آمریکا را بگیرند و توان رقابتی کالاهای آمریکایی را با کالاهای چینی افزایش دهد.

فشار رشد اقتصادی لجام گسیخته به همراه فشارها و تهدیدات آمریکا سرانجام باعث شد تا چینی‌ها در سیاست‌های پولی خود تجدیدنظر کنند و ضمن شناور کردن محدود ارزش یوان، نرخ بهره را هم در این کشور افزایش دهند، به این ترتیب نرخ بهره بر پس‌انداز از ۲۷/۰درصد به ۰۶/۳درصد و نرخ بهره بر وام‌های بانکی از ۱۸/۰درصد به ۵۷/۶درصد افزایش یافت.

در واقع مقامات چین با افزایش نرخ بهره بر وام‌های بانکی، شرایط اعطای وام را جدی‌تر و سخت‌تر کردند تا از پرداخت وام‌های بی بازگشت جلوگیری کنند.

شناور کردن ارزش یوان در بازار تا ارزش آن براساس رقابت عادی و منطقی تعیین شد باعث افزایش ارزش ۵/۰درصدی یوان در برابر دلار شده هر چند مقامات آمریکایی از این اقدامات راضی به نظر می‌رسند اما آهنگ این تغییرات را کافی نمی‌دانند و معتقدند چین باید سرعت بیشتری به اقدامات خود ببخشد تا کسری تجاری میان دو کشور کاهش یابد.

اما در ایالات متحده به رغم افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه مه افزایش یافته است. برای سرمایه‌گذاران وال استریت، این خبر، خبر خوبی است زیرا مصرف‌کنندگان مهمترین و اصلی‌ترین حامیان اقتصاد به شمار می‌روند. شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در آلمان هم افزایش پیدا کرد تا موجب تقویت ارزش یورو در مقابل دلار و ین شود.

مازاد تجاری منطقه یورو در ماه مارس ۲۰۰۷ به ۴/۷میلیارد دلار بالغ شد. صادرات این منطقه بالغ بر ۲/۱درصد و واردات آن کمتر از ۶/۲درصد افزایش یافت. سفارش برای کالاهای با دوام به استثنای کشتی و خطوط آهن حدود ۷/۲درصد افزایش یافت.

در اقتصادهای نوظهور، تولید صنعتی تایوان در سال تا ماه آوریل ۶/۲درصدی ترقی یافت. حال آنکه تولید صنعتی سال تا ماه مارس فقط ۴/۰درصد افزایش یافته بود. در تایلند بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را از ۴ به ۵/۳درصد کاهش داد. اقتصاد این کشور با وجود کودتای سیاسی در سال گذشته همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند.

در مجارستان بانک مرکزی نرخ بهره را در کنترل خود گرفته است. سازمان همکاری و توسعه اروپا از دولت مجارستان به خاطر اصلاحات پولی و اقتصادی و نیز تلاش‌هایی که برای کاهش کسری مالی انجام داده است، تحسین کرد. رشد تولید ناخالص داخلی کشور مجارستان پارسال به ۲/۹درصد رسیده است.