مخالفت آمریکا با پیش‌نویس نشست سران گروه هشت

گروه بین‌الملل- در حالی که کمتر از دو هفته به آغاز نشست سران هشت کشور صنعتی در برلین پایتخت آلمان باقی مانده است، ایالات متحده با دستوری که آلمان برای این نشست تهیه کرده مخالفت کرد. پیش‌نویس اجلاس سران گروه هشت حاوی نکاتی است که مستقیما ایالات متحده را هدف قرار می‌دهد و ایالات متحده بارد این پیش‌نویس خواستار ایجاد تغییرات بنیادی در دستور کار اجلاس سران هشت کشور صنعتی شده است. آلمان که هم اکنون ریاست دوره‌ای گروه هشت را در اختیار درخواست کرده تا بحث‌ خانه‌های سبز و کاهش مصرف گاز طبیعی در خانه‌ها در دستور کار اصلی این اجلاس قرار گیرد.

آلمان می‌خواهد تمامی هشت کشور صنعتی جهان با جدول زمانبندی کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای موافقت کرده و توافقنامه‌ای را برای عمل به این جدول زمانبندی امضا کنند. آلمان از تونی بلر، نخست‌وزیر انگلستان در خواست کرده تا موافقت ایالات متحده را برای امضای این توافقنامه جلب کند. بحث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای اکنون در شرایطی از سوی کشورهای اروپایی به خصوص آلمان یک بار دیگر مطرح می‌شود که سازمان ملل متحد در ماه گذشته میلادی یک بار دیگر نسبت به افزایش تولید این گازها در جهان و گرمتر شدن زمین هشدار داد. ایالات متحده هم اکنون بزرگترین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است. این کشور تاکنون از امضای پیمان کیوتو که بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تاکید دارد، خودداری کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم المان با امضای پیش‌نویس اجلاس هشت کشور صنعتی گزینه‌های زیر را پیش‌روی سران این کشورها قرار داده است. اول موافقت در خصوص کاهش روند گرم شدن زمین به گونه‌ای که در قرن ۲۱ مجموع افزایش گرمای زمین از ۲درجه فارنهایت تجاوز نکند. دوم کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای به گونه‌ای که سطح این گازها در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۵۰درصد میزان آن در سال ۱۹۹۰ برسد. سوم صرفه‌جویی در میزان و افزایش بازده انرژی‌های فسیلی به کار رفته در تولید برق و حمل و نقل به میزان ۲۰درصد تا سال ۲۰۲۰میلادی.

در صورتی که این سیاست‌ها بخواهد در جهان اجرا شود ایالات متحده باید بیشترین تغییرات را در رویکرد خود به انرژی ایجاد کند. این تغییر نگرش لازمه وضع قوانین جدیدی است که صاحبان صنایع بزرگ آمریکا را وادار به ایجاد تغییرات بنیادی در خطوط تولید و مصرف انرژی‌های فسیلی خواهد کرد. به همین دلیل ایالات متحده به شدت با این پیش‌نویس به مخالفت برخاسته است. وارین مورفی، یک کارشناس مسائل محیط‌زیست در موسسه ریچ موند عقیده دارد که ایالات‌متحده اصلی‌ترین سهم را در تعیین سرنوشت گازهای گلخانه‌ای برعهده دارد و رسیدن به اهداف این پیش‌نویس بدون درنظر گرفتن جایگاه و پذیرش این توافقنامه از سوی ایالات متحده عملا غیرممکن است. از سوی دیگر، بعید به نظر می‌رسد که ایالات متحده چنین توافقنامه‌ای را امضا کند.

این کشور هنوز پیمان کیوتو را که الزاماتی همچون این پیش‌نویس ندارد را به امضا نرسانده و همین مساله باعث می‌شود تا چشم‌انداز امضای پیش‌نویس آلمان به وسیله آمریکا همچنان تیره بماند.

به عقیده اکثر کارشناسان اعمال تغییراتی که در نهایت به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در آمریکا منجر شود، بار مالی زیادی را به صنایع مختلف به خصوص صنایع بزرگ این کشور وارد می‌کند. این بار حالی به حدی است که می‌تواند اقتصاد ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد.

ایالات متحده تاکنون از امضای پیمان کیوتو خودداری کرده است اما قول‌هایی در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۱۲ داده است که البته به این قول‌ها هیچ‌گونه ضمانت اجرایی ندارند و ایالات متحده تاکنون حرکتی انجام نداده است که نشان دهد در عزم خود بر این موضوع جدی است. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد کره زمین طی این قرن (قرن ۲۱) به میزان ۶/۳درجه فاو نهایت گرم‌تر خواهد شد. این موضوع می‌تواند اکوسیستم بسیاری مناطق را تحت تاثیر قرار دهد. قطب جنوب و یخچال‌های طبیعی در برخی نقاط دنیا در خط مقدم تهدید قرار دارند.

همچنین بررسی دیگر خطرات تهدید‌کنده اقتصاد جهان در دستور کار نشست گروه هشت قرار دارد. در پیش‌نویس تهیه شده، به عدم توازن تجارت جهانی، کاهش رشد اقتصادی آمریکا، رشد سریع و خارج از کنترل اقتصادی چین و خطر تورم در کشورهای صنعتی به مهم‌ترین تهدید‌های اقتصادی جهان اشاره شده است.