لبخند نفت به شرم‌الشیخ

گروه بین‌الملل - نفت خام این هفته بزرگ‌ترین کاهش قیمت هفتگی خود را در چهار ماه اخیر تجربه کرد. دیروز هر بشکه نفت خام تحت تاثیر اخبار مثبت پیرامون عرضه گازوئیل و بنزین در آمریکا به میزان ۲۶/۱دلار کاهش قیمت پیدا کرد که این نزول معادل ۲درصد است. گزارش جدید دپارتمان انرژی آمریکا که روز دوم می انتشار یافت نشان می‌دهد که میزان ذخایر استراتژیک آمریکا در هفته گذشته میلادی به میزان یک میلیون و ۱۷۰هزار بشکه افزایش داشته است به این ترتیب حجم ذخایر استراتژیک ایالات متحده به ۳۳۶میلیون و ۶۰۰هزار بشکه رسیده است که بالاترین رقم از ابتدای سال میلادی ۲۰۰۷ تاکنون است. با توجه به اینکه در آستانه آغاز فصل تابستانی رانندگی در آمریکا قرار داریم این خوش‌ترین خبری است که می‌تواند به پالایشگاه‌های آمریکا برسد. انتشار خبر افزایش میزان ذخایر استراتژیک آمریکا که کاهش قیمت نفت خام را به دنبال داشت قیمت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت را در آخرین ساعات کاری بورس نفت نیویورک به ۹۳/۶۱دلار رساند.

به این ترتیب نفت خام در هفته معاملاتی که سپری شد، ۸/۶درصد کاهش قیمت را تجربه کرد که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی قیمت از هفته منتهی به ۵ ژانویه تاکنون است. همچنین نفت خام دیروز ۱۱درصد نسبت به پارسال در چنین روزی ارزان‌تر عرضه شد. در حالی که پارسال در چنین روزهایی موضوع پرونده هسته‌ای ایران باعث افزایش قیمت نفت‌خام شده بود امسال حضور ایران در کنفرانس شرم‌الشیخ یکی از عوامل کاهش قیمت نفت‌خام برشمرده می‌شود. دیروز برخی تحلیلگران کاهش ۲۶/۱دلاری قیمت نفت‌خام را تابعی از مواضع ایران در کنفرانس شرم‌الشیخ دانستند.

حضور همزمان ایران، بریتانیا و ایالات متحده در کنفرانس شرم‌الشیخ مصر که به منظور بررسی موانع آرام‌سازی و پیدا کردن راه‌حل‌های آن برپا شده بود نگاه بسیاری از محافل اقتصادی و سیاسی را به خود جلب کرد. حضور کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا و منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در کانون توجه رسانه‌های خارجی قرار داشت و به عقیده برخی چگونگی برخورد ایران و آمریکا در شرم‌الشیخ، موضوع عراق را به حاشیه رانده بود. برخی تحلیلگران برخورد ایران و آمریکا را در شرم‌الشیخ سنجیده و در راستای تنش‌زدایی دانستند و همین مساله را به کاهش قیمت نفت‌خام مربوط کردند. ایران چهارمین تولیدکننده نفت جهان است و از اعضای موثر اوپک به شمار می‌آید. همچنین حاکمیت ایران بر تنگه هرمز که گلوگاه اصلی نفت جهان محسوب و روزانه ۳۵درصد نفت تولیدی جهان از آن عبور می‌کند، ایران را به یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر قیمت نفت تبدیل کرده است. همچنین هفته گذشته وزیر نفت کشورمان در حاشیه نشست وزرای نفت آسیایی در عربستان سعودی بار دیگر تاکید کرد که ایران قصد استفاده از نفت به عنوان یک اسلحه سیاسی را ندارد. تقریبا تمامی تحلیلگران نفتی این گفته را یک خبر خوب برای بازار نفت دانستند که می‌تواند نقش بزرگی در آرام کردن فضای روانی بورس‌های نفت داشته باشد.

در همین حال دیروز بورس نفت لندن نیز با کاهش قیمت‌ها همراه شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز در آخرین روز معاملاتی بورس نفت لندن با ۷۴سنت کاهش قیمت به ۳۱/۶۵دلار در هر بشکه خرید و فروش شد. نفت برنت هفته‌ای که گذشت ۵/۴درصد کاهش قیمت داشت که پایین‌ترین کاهش قیمت هفتگی از ۲۷ماه مارس تاکنون است.