سوئد سخاوتمندترین کشور جهان

گروه بین‌الملل - ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۶، حدود ۷/۲۲میلیارد دلار به کشورهای فقیر کمک کرده است که رقم آن بیش از رقم کمک ۲۲ کشور ثروتمند دیگر است. با این همه از آنجایی که این رقم فقط ۱۷/۰درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، ایالات متحده کشوری سخاوتمند در راه کمک به کشورهای فقیر به حساب نمی‌آید. در حالی که نروژ که حدود ۹/۲میلیارد دلار کمک کرده است، دومین کشور سخاوتمند جهان به شمار می‌آید، زیرا این رقم حدود ۸۹/۰ تولید ناخالص داخلی که این کشور به شمار می‌رود. سخاوتمندترین کشور جهان سوئد است که میزان کمک آن کشورهای فقیر یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور به شمار می‌آید.

در ابتدای سال ۲۰۰۵، سران کشورهای صنعتی در انگلیس گردهم آمدند تا درباره هدف مهم این سال یعنی امحاء فقر در جهان به بحث و گفت‌و‌گو بپردازند و راه‌های عملی برای تسریع روند فقرزدایی در جهان را با افزایش بودجه این کار بررسی کنند.

اما تا امروز هنوز کشورهای صنعتی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و کمکهای تعیین شده را کامل پرداخت کنند. در این میان ایالات متحده، ژاپن، ایتالیا و آلمان از جمله کشورهایی هستند که تعهدات مالی که قول آن را داده‌اند هنوز پرداخت نکرده‌اند. در واقع کمک‌های ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تاکنون، کاهش یافته است. یعنی از ۸/۱۰۶میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به ۹/۱۰۳میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ رسیده است.

اما بریتانیا از جمله کشورهایی است که به تعهدات خود وفادار بوده است و به قول گزارشگر گاردین، در مسیر تعهدات خود رفتار کرده است و به نظر می‌رسد در مسیر توافقات سال ۲۰۰۵ هم عمل می‌کند اما به طور کلی به دلیل تعویق در کمک‌های برخی کشورها، روند کاهش فقر در جهان به کندی پیش می‌رود.

رییس بانک جهانی در روزهای اخیر اعلام کرده است که کشورهای جهان به تعهدات مالی خود در جهت کمک به کشورهای فقیر در سال جاری عمل نکرده‌اند و این موضوع اهداف کنفرانس مبارزه با فقر کشورهای ثروتمند را به تعویق می‌اندازد.

بسیاری از کشورهای ثروتمند موضوع فساد اخلاقی رییس بانک جهانی را بهانه قرار دادند و از ارسال کمک‌های مالی خود تاکنون جلوگیری کرده‌اند. این در حالی است که بزرگترین کشور کمک‌کننده که بخشی از کمک‌های خود را تاکنون انجام نداده است، ایالات متحده است که حمایت خود را از رییس بانک جهانی تاکنون دریغ نکرده است.