بزرگ‌ترین سقوط بازارهای مالی پس از 11 سپتامبر

گروه بین‌الملل- به دنبال افزایش قیمت نفت‌خام و بروز برخی شایعات مبنی بر احتمال افزایش ارزش یوان در برابر دیگر ارزهای عمده جهان بورس شانگهای چین با بزرگ‌ترین سقوط ارزش سهام در ۱۰سال اخیر روبه‌رو شد. سقوط بورس چین به سرعت بر دیگر بورس‌های جهانی نیز تاثیر منفی گذاشته و موجب شد دیروز بزرگ‌ترین سقوط بورس‌های جهانی پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر رقم بخورد.

بورس شانگهای پس از آن سقوط کرد که اخباری مبنی بر وضع مقررات جدید از سوی دولت در خصوص بازار سهام و نقل و انتقال سهم‌ها در تالار بورس شانگهای پیچید.

براساس این اخبار گفته می‌شود دولت چین قصد دارد با وضع قوانین محدودکننده میزان نظارت خود بر بازار سهام این کشور را افزایش دهد.

این قوانین تازه کنترل تقاضا را در بورس چین هدف گرفته‌اند.

هنوز هیچ مقام رسمی و دولتی چین این شایعه را تایید یا تکذیب نکرده است. اما تا همین جای کار نیز این مساله باعث سقوط ۹درصدی بورس چین شد.

برخی دیگر از منابع همچون بلومبرگ شایعات را چندان موثر نمی‌دانند و عقیده دارند سقوط بورس شانگهای به دلیل حمله سرمایه‌گذاران برای نقد کردن برگه‌های سهام و دریافت سودهایشان بوده است.

این دلیل چندان مورد توجه قرار نگرفته است و هنوز احتمال افزایش کنترل دولتی گمانه‌زنی اصلی در سقوط بورس چین به شمار می‌آید.

چین در چند سال اخیر رشد اقتصادی پرشتابی را تجربه کرده و حتی در سال ۲۰۰۶ میانگین رشد اقتصادی این کشور از ۱۰درصد هم فراتر رفت.

این مساله سبب شده تا سرمایه‌گذاری به یکی از اهداف اصلی مردم تبدیل شود.

در دو سال اخیر مردم چین رویکرد خوبی نسبت به بازار سهام داشته‌اند و همین مساله باعث شد تا بورس شانگهای رونق چشمگیری بگیرد.

هجوم مردم به بورس چین در سال ۲۰۰۶ باعث شد تا ارزش بورس شانگهای دوبرابر شد.

به گزارش آسوشیتدپرس هر روز در چین بر تعداد کسانی که خرید و فروش اوراق سهام را جایگزین سرمایه‌گذاری در بانک‌ها می‌کنند افزوده می‌شود.

دولت چین اکنون نگران است که شتاب بیش از حد و لگام‌گسیخته رشد اقتصادی این کشور موجب رشد غیرواقعی بازار سهام شود و به همین دلیل سهامداران نگران هستند که دولت برای کنترل بازار سهام از رشد بیش از حد قوانین محدودکننده‌ای را وضع کند.

این نگرانی اکنون در حالی به وجود آمده که خود دولت چین مشوق اصلی ورود مردم به بورس بود.

این دولت از چند سال پیش ضمن تبلیغ برای سرمایه‌گذاری مردم در بورس شانگهای اقدام به فروش چندین شرکت بزرگ و جذاب خود کرد که این مساله از یک‌سو باعث ایجاد اطمینان به بورس در نزد مردم چین شد و از سوی دیگر سهامداران قدیمی را به خرید بیشتر تشویق کرد.

کاهش ۹درصدی شاخص بورس چین اکنون شرکت‌های خارجی را که با این بورس در ارتباط هستند در معرض خطر قرار داده است.

در اثر نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از تصمیمات جدید دولت چین در بخش بازار سهام شاخص بورس‌های آمریکایی با بیشترین کاهش پس از حوادث ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ به این سو مواجه شد.

به گزارش رویتر، در اثر نگرانی شدید سرمایه‌گذاران از تصمیمات جدید دولت چین در بخش بازار سهام شاخص بورس‌های جهان و از جمله داوجونز نزدک و استاندارد اندپورز آمریکا با بیشترین کاهش پس از حوادث ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ به این‌سو مواجه شدند.

شاخص داوجونز با ۴۱۶ واحد کاهش مواجه شد و به ۱۲۲۱۶ واحد رسید. شاخص نزدک با ۹۶ واحد کاهش به ۲۴۰۷ واحد رسید.

شاخص استاندارد اند پور نیز با ۵۰ واحد کاهش به ۱۳۹۹ واحد رسید.

در مجموع بورس‌بازان آمریکایی در اثر کاهش قیمت سهام ۶۰میلیارد دلار متضرر شدند.شاخص سهام نیکی عمده‌ترین شاخص بورس توکیو نیز تحت تاثیر سقوط سهام در چین و آمریکا با ۸۰/۵۱۵ واحد سقوط مواجه شد که این میزان ۸/۲درصد این شاخص را تشکیل می‌داد.