گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری فرانسه ضمن استقبال از اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی در یونان تاکید کرد این کشور باید در حوزه یورو باقی بماند.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتد پرس، فرانسوا اولاند پس از دیدار با آنتونیس ساماراس ضمن استقبال از اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی در یونان و همکاری مردم این کشور با دولت تاکید کرد دولت جدید یونان باید پایبندی خود را به اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی بیشتر با هدف کاهش بدهی و کسری بودجه نشان دهد تا بتواند در حوزه یورو باقی بماند. او افزود امیدوارم اقدامات دولت یونان به اندازه‌ای کافی باشد که دیگر با این پرسش مواجه نشویم که آیا یونان در حوزه یورو باقی خواهد ماند؟ نخست‌وزیر یونان برای دیدار با رهبران ارشد آلمان و فرانسه به این دو کشور سفر کرده است تا نظر مساعد این دو کشور را برای دادن مهلت دو ساله به آتن برای اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی جلب کند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در دیدار با ساماراس تاکید کرد امیدوارم یونان به تعهدات قبلی خود پایبند باشد گرچه آلمان می‌خواهد یونان در حوزه یورو باقی بماند. فرانسوا اولاند نیز افزود: هرگونه تصمیم در خصوص آینده وضعیت اقتصادی و مالی یونان و ادامه عضویت این کشور در حوزه یورو بستگی زیادی به گزارش بازرسان بین‌المللی خواهد داشت. بازرسان بین‌المللی به تازگی به آتن سفر کرده‌اند تا از نزدیک جدیدترین تحولات اقتصادی و مالی این کشور را مورد بررسی قرار دهند. اولاند افزود: اروپا باید هرچه سریع‌تر در خصوص آینده وضعیت یونان در حوزه یورو تصمیم‌گیری کند. نشست آتی رهبران اروپایی در ماه اکتبر برگزار خواهد شد. این در شرایطی است که دو مقام ارشد آلمانی طی روزهای گذشته نسبت به خروج یونان از حوزه یورو هشدار داده بودند.

ولکر کاودر رهبر حزب مرکل در پارلمان آلمان تاکید کرد خروج یونان از حوزه یورو مشکلی برای اتحادیه پولی اروپا نخواهد بود و حوزه یورو مکانیسم‌های لازم برای جلوگیری از گسترش این بحران به سایر کشورهای اروپایی را در اختیار دارد.

یونان به دنبال کسب مهلت دو ساله بیشتر از وام دهندگان بین‌المللی برای اجرای تعهدات اقتصادی و مالی است. یونان باید برای جلب نظر مساعد وام دهندگان بین‌المللی سیاست‌های ریاضت اقتصادی و مالی بیشتری را با هدف کاهش بدهی و کسری بودجه انجام دهد. بر این اساس یونان از اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی تا‌کنون با بحران مالی و بدهی روبه‌رو است. میزان بدهی‌های یونان تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۹/۳۶۷ میلیارد یورو رسیده بود. یونان دو سال پیش مجبور شد برای رهایی از خطر ورشکستگی اقتصادی و مالی کمک ۱۳۰ میلیارد یورویی را دریافت کند و در ازای دریافت این کمک متعهد به اجرای سیاست‌های ریاضتی شده است. بر اساس طرح وام‌دهندگان بین‌المللی دولت یونان باید تا سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۵/۱۱ میلیارد یورو از هزینه‌های بودجه خود را کاهش دهد.