هیلاری کلینتون به ترکیه رفت

عکس:AP

هدف از این سفر بررسی اوضاع سوریه اعلام شده‌است

گروه بین‌الملل- پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه و متحدانش، وزیر امور خارجه آمریکا برای انجام مذاکرات در خصوص سوریه دیروز (شنبه) وارد ترکیه شد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر خود به ۹ کشور آفریقایی، دیروز وارد ترکیه شد، همچنین این سفر پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه کمپانی‌ نفتی سیترول سوریه صورت گرفته است.

کلینتون قرار است در آنکارا، پایتخت ترکیه به صورت عمیق و دقیق با عبدالله گل رییس‌جمهوری، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به بحث و بررسی استراتژی سه جانبه در خصوص سوریه بپردازد.

یکی از مقام‌های آمریکایی با اشاره به اینکه اعمال فشار و منزوی کردن دولت سوریه یکی از این استراتژی‌ها است، گفت: اولین گام این است که چگونه ما درباره حمایت موثر از مخالفان دولت قضاوت کنیم. وزیر امور خارجه آمریکا احتمالا با رهبران ترکیه برای انجام راه‌هایی به منظور اعمال فشار علیه دمشق به بحث می‌پردازد. ترکیه که زمانی متحد نزدیک سوریه محسوب می‌شد، در جریان ناآرامی‌هایی که از مارس سال گذشته میلادی در این کشور آغاز شده به مخالف دمشق تبدیل شده است. همچنین روابط میان دو کشور در پی سرنگونی یکی از جنگنده‌های ترکیه توسط سوریه در ماه ژوئن سال جاری میلادی که به کشته شدن دو تن از سرنشینان این جنگنده ختم شد به سردی گراییده است به طوری که آنکارا، دمشق را یک مخالف متخاصم نامید. دومین بخش از این استراتژی، افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به ترکیه برای در اختیار گذاشتن آنها به آوارگان سوری است. انتظار می‌رود که وزیر امور خارجه آمریکا در استانبول مبلغ ۵/۵ میلیون دلار را برای کمک به این مساله در نظر بگیرد. هم اکنون بیش از ۵۰ هزار آواره سوری در اردوگاه‌هایی در سراسر مرز سوریه با ترکیه زندگی می‌کنند. سومین استراتژی‌ بر مبنای یک طرح انتقالی مبتنی بر شمارش روزها است و جامعه بین‌الملل باید خود را برای حمایت از سوریه آماده کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان در ماه ژوئیه بر اقدامی به منظور تغییر سیاسی در سوریه شامل برکناری اسد موافقت کرده بودند.

بسته پیشنهادی عربستان درباره سوریه

منابع عربی اعلام کردند عربستان قصد دارد در اجلاس آتی سران اسلامی پیشنهادی را ارائه کند مبنی بر این که در صورت کناره‌گیری اسد از قدرت حاضر است شرایط خروج امن وی و خانواده‌اش را از دمشق فراهم کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری لیبانون فایلز، منابع عربی اعلام کردند که دولت عربستان قصد دارد در اجلاس سران کشورهای اسلامی که قرار است روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری (۱۴ و ۱۵ ماه اوت برابر با ۲۶ و ۲۷ رمضان) در مکه برگزار شود طرحی را ارائه دهد که طی آن از بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه خواسته شده است تا در مقابل تضمین شرایط خروج امن وی و خانواده‌اش از دمشق از قدرت کناره‌گیری کند.

در این طرح که شبیه به طرح یمن است و تحت عنوان «ابلاغیه مکه» ارائه خواهد شد، به اسد پیشنهاد داده شده‌است به شرط تضمین امنیت وی، خانواده‌ و نیز همه نزدیکانش قدرت را واگذار کند. این منابع همچنین اعلام کردند که عربستان در این راستا تماس‌هایی را با کشورهای عربی و برخی کشورهای جهان برقرار کرده و همه کشورهای عربی با این طرح موافقت کرده‌اند.

این منابع همچنین اعلام کردند که دولت عربستان به همراه قطر و شماری دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس کمپینی را به راه انداخته است تا بتواند کشورهای جهان را برای اجرای طرح اسلامی مذکور جهت برقراری صلح در سوریه بسیج کند.

بنا به گفته این منابع، این طرح از طریق ورود نیروهای بین‌المللی و یگان‌های اسلامی به سوریه جهت کنترل امنیت و نظارت بر آن و نیز برگزاری انتخابات آزاد برای انتخاب نظام جدید سوریه صورت می‌گیرد.

همچنین برخی از ناظران و تحلیلگران معتقدند که طرح عربستان که توسط کشورهای اسلامی جز ایران مورد حمایت قرار گرفته‌است در نهایت راه را برای دخالت نظامی کشورهای بیگانه و بین‌المللی کردن بحران سوریه می‌بندد. کنفرانس مکه به درخواست پادشاه عربستان و با حضور سران کشورهای اسلامی در مکه برگزار می‌شود.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه و حزب‌الله

دولت آمریکا در ادامه تلاش‌هایش برای دخالت در امور سوریه، تحریم‌های جدیدی را علیه سوریه، ایران و حزب‌الله لبنان وضع کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه، ایران و حزب‌الله لبنان عنوان داشت: دولت آمریکا موج جدید تحریم‌ها علیه شرکت نفتی «سیترول» سوریه را که صادرکننده بنزین به ایران است، آغاز کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که این نوع تجارت به ایران اجازه می‌دهد تا به توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود ادامه داده و دولت سوریه را برای «سرکوب کردن مخالفان» این کشور تجهیز کند. دولت آمریکا همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه حزب‌الله لبنان به اتهام ایفای نقش در «سرکوب مخالفان نظام سوریه» آغاز کرد.

وزارت امور خارجه این کشور همچنین مدعی شد که حزب‌الله لبنان با آموزش نیروهای سوری و حمایت گسترده از ارتش این کشور نقش برجسته‌ای را در «سرکوب کردن مردم سوریه» برعهده دارد. تحریم‌های اعلام شده جنبه نمادین دارد، چرا که آمریکا پیش‌تر حزب‌الله را تحریم کرده بود. از سوی دیگر، دولت سوریه برخی کشورهای عربی و غرب را به اداره مراکز نظامی در ترکیه برای حمایت از مخالفان مسلح سوری متهم کرد. در همین راستا، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت ترکیه را به فراهم کردن شرایط و اختصاص اراضی این کشور به عملیات نظامی که توسط سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، آمریکا، عربستان و قطر اداره می‌شود، متهم کرد. وی گفت: مراکز مذکور به منظور حمایت از مخالفان مسلح سوری و با هدف برکنار کردن نظام سوریه در ترکیه ایجاد شده است. نماینده سوریه در سازمان ملل همچنین از شورای امنیت خواست که با اعمال فشار علیه این کشورها به حمایت آنها از مخالفان سوری و مسلح نمودن گروه‌های تروریستی پایان دهد.

از سوی دیگر، ژرار آرو، نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز اعلام کرد که جانشین کوفی عنان،‌ فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه روز دوشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری تعیین خواهد شد.

آرو با اعلام این خبر تاکید کرد: این پست، پستی بسیار دشوار است چون که کسی که برای این پست انتخاب می‌شود تحت فشار زیادی قرار دارد و باید فرد شجاعی باشد تا بتواند از عهده این ماموریت برآید. وی همچنین اعلام کرد که بهتر است جانشین کوفی عنان توانایی قانع کردن طرفین درگیر برای آغاز مذاکرات را داشته باشد. نماینده فرانسه در سازمان ملل همچنین اعلام کرد: طرحی که کوفی عنان پیشتر ارائه داده بود تنها متنی بود که اعضای شورای امنیت آن را تایید کردند و تاکنون نیز این اعتقاد وجود دارد که باید به همه بندهای این طرح به ویژه بند اول که بر توقف خشونت‌ها در سوریه تاکید دارد، پایبند بود. پیشتر منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کرده بودند که «اخضر الابراهیمی» ۷۸ ساله، وزیر سابق امور خارجه الجزایر نامزد جانشینی کوفی عنان خواهد شد.

از سوی دیگر، محی‌الدین مسلمانیه، مدیر سازمان تشریفات کاخ ریاست جمهوری سوریه اخبار منتشر شده در خصوص جدایی وی از نظام این کشور را رد کرد. وی در کنفرانسی مطبوعاتی که در دفترش برگزار شد، عنوان داشت: زمانی که به دلایل پزشکی در بیروت به سر می‌بردم ناگهان با خبر جدایی‌ام از نظام سوریه مواجه شدم. این در شرایطی است که این خبر صحت نداشت لذا بلافاصله ادامه درمانم را پایان دادم و به دفتر کارم برگشتم.

مسلمانیه در ادامه اعلام کرد: انتشار چنین اخباری که هیچ صحتی ندارد توسط برخی از رسانه‌ها و با هدف گمراه کردن مردم سوریه و افکار عمومی صورت می‌گیرد.

پیشتر برخی رسانه‌های عربی اعلام کرده بودند که مسلمانیه از نظام این کشور جدا شده‌است و در حال حاضر در سوریه به سر می‌برد و به‌زودی به خارج از این کشور خواهد رفت.