گروه بین‌الملل- دیپلمات‌های سازمان ملل از انتخاب قریب‌الوقوع اخضر الابراهیمی، وزیر امور خارجه‌ پیشین الجزایر، به عنوان جانشین کوفی عنان در امور سوریه خبر دادند.

به گزارش ایسنا، اخضر الابراهیمی یکی از چهره‌های برجسته‌ سیاسی در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود که تاکنون چند بار به عنوان نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل ماموریت‌های متفاوتی به وی محول شده است. وی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ وزیر امور خارجه‌ الجزایر بود و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل در هائیتی، آفریقای جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو و یمن فعالیت کرد. عنان پس از نزدیک به شش ماه تلاش برای برقراری صلح در سوریه، از سمت خود به عنوان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه استعفا کرد.

الابراهیمی سپس، در همین سمت به افغانستان، عراق و سودان فرستاده شد و در این کشورها در زمینه‌ صلح و جلوگیری از درگیری‌های گروهی و قومی به موفقیت‌هایی نیز دست یافت.به گزارش دویچه وله، اکنون قرار است که این سیاستمدار ۷۸ ساله آنچه را که کوفی عنان آغاز کرد، به سرانجام برساند. او در روزهای آینده رسما به عنوان نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل و اتحادیه‌ عرب در امور سوریه برگزیده می‌شود. در حال حاضر در نیویورک رایزنی برای انجام این ماموریت ادامه دارد. بنا به گفته دیپلمات‌های مذکور که خواستند نامشان فاش نشود، خبر جانشینی الابراهیمی به جای عنان به طور رسمی طی روزهای آتی اعلام می‌شود و او رسما کار خود را آغاز می‌کند.کوفی عنان که در ماه فوریه ماموریت خود را برای برقراری صلح در سوریه آغاز کرده بود، با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه و نمایندگان اپوزیسیون این کشور ملاقات و مذاکرات متعددی داشت و در مدت کوتاهی هم موفق به برقراری آتش‌بس شد، اما پس از پنج ماه، تلاش‌های خود را پایان داد. عنان گفت: برای موفقیت در این ماموریت پشتیبانی همه ‌جانبه‌ای لازم بوده که او دریافت نکرده است.آمریکا و هم‌پیمانانش مدعی هستند که موضع‌گیری چین و روسیه در قبال سوریه باعث شکست طرح صلح عنان شده است. در مقابل، روسیه اعلام کرد که کشورهای غربی از کوفی عنان برای پیشبرد سیاست‌های خود در قبال سوریه سوءاستفاده کرده‌ و به تشدید خشونت در این کشور دامن زده‌اند. در تحولی دیگر مربوط به سوریه، آمریکا با دشوار دانستن ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه تاکید کرد این کار باعث دخالت نظامی زمینی در سوریه می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه، آنگونه که در لیبی محقق شد، به دخالت نظامی زمینی در سوریه منجر خواهد شد و با توجه به این که سامانه دفاع هوایی سوریه یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های جهان است، این امر با دشواری‌های زیادی روبروست. او در ادامه با تاکید بر فشارهای آمریکا بر دولت بشار اسد، رییس‌ جمهوری سوریه، مدعی شد: وضعیت هم‌اکنون در سوریه به نفع مخالفان در جریان است و جدایی‌هایی که در صفوف نظامیان و افراد نزدیک به بشار اسد مشاهده می‌کنیم، نظام این کشور را بیش از پیش منزوی کرده است.رایس افزود: واشنگتن به حمایت‌های خود از مخالفان با کمک‌های مادی و سیاسی ادامه خواهد داد و مخالفان را با وسایل ارتباطی تجهیز خواهد کرد.

او همچنین اعلام کرد که ناظران بین‌المللی مستقر در سوریه نباید پس از نوزدهم اوت (۲۹ مرداد) در سوریه باقی بمانند، اما تاکید کرد که واشنگتن آماده است تا مکانیزم جدیدی برای جانشینی ناظران بین‌المللی در سوریه طراحی و اجرا شود. نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: ما با دیدی مثبت به جانشین کوفی‌ عنان، نماینده پیشین سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نگاه می‌کنیم و تلاش‌های عنان را در امور سوریه ارج می‌نهیم.

قرار است شورای امنیت، شانزدهم اوت (۲۶ مرداد) نشستی را درباره سرنوشت ماموریت ناظران بین‌المللی در سوریه برگزار کند.از سوی دیگر، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی رییس‌ جمهوری سوریه را به مسلح کردن حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) متهم کرد.او مدعی شد: بشار اسد به حزب کارگران کردستان ترکیه که به تازگی به خاک سوریه نفوذ کرده‌اند، اسلحه داده است تا از آنها علیه دولت ترکیه استفاده کند.داوود اوغلو با اعلام این که ترکیه به طور کامل برای رویارویی با شبه‌نظامیان پ.ک.ک،‌ آماده است، گفت: بشار اسد از این شبه‌نظامیان حمایت می‌کند و به آنها اسلحه می‌دهد و ما نیز اقدامات لازم را برای مقابله با این تهدید انجام داده‌ایم.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به نفوذ حزب وحدت دموکراتیک کردهای سوریه در مناطقی از این کشور، گفت: این حزب می‌خواهد از فرصت به وجود آمده در سوریه استفاده کند و از خلاء قدرت در سوریه برای تحکیم مواضع خود در مناطقی از سوریه بهره ببرد، اما در این کار موفق نخواهد شد. او ادامه داد: حزب وحدت دموکراتیک کردهای سوریه خواستار تشکیل منطقه‌ خودمختار در سوریه است که این امر تا زمانی که پارلمان جدید سوریه تشکیل نشود، امکان‌پذیر نخواهد بود.

داوود اوغلو افزود: اگر یک گروه مسلح بتواند به یک منطقه تسلط یابد و در آنجا منطقه خودمختار اعلام کند، یقینا گروه مسلح دیگری نیز منطقه دیگری را به تصرف درخواهد آورد که این امر قابل قبول نیست و تا زمانی که پارلمان جدید از سوی مردم سوریه انتخاب نشود و مساله خودمختاری در این پارلمان مطرح نشود، ایجاد مناطق خودمختار در سوریه قابل طرح نخواهد بود.

احتمال اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه

جان برنان، مشاور ارشد مبارزه با تروریسم باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، تاکید کرد: دولت آمریکا همواره وضعیت موجود را زیر نظر دارد و بررسی می‌کند که چه نوع سناریوهایی ممکن است پدیدار شوند. پس از آن مشخص می‌شود که چه نوع طرح‌هایی برای مقابله با برخی شرایط وجود دارد.

او افزود: بنابراین مطمئن باشید گزینه‌های گوناگونی که هم‌اکنون در رسانه‌ها درباره آنها صحبت و گاهی نیز از آنها حمایت می‌شود، اقداماتی هستند که دولت آمریکا با احتیاط زیاد در حال بررسی است و سعی در فهم پیامدهای این اقدامات و مزایا و مضرات آنها دارد.

جان برنان در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه گفت: من به یاد نمی‌آورم که رییس‌ جمهوری آمریکا هرگز گفته باشد که گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته شده است.