اسد از سرنگونی جت ترکیه ابراز تاسف کرد

بشار اسد و رییس دفتر روزنامه جمهوریت در آنکارا / عکس: سایت روزنامه جمهوریت

رییس‌جمهوری سوریه تاکید کرد که خواستار رویارویی نظامی با ترکیه نیست

گروه بین‌الملل- بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه گفت که از بابت سرنگون شدن یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه متاسف است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، اسد در این مصاحبه تاکید کرد که «ما اجازه نمی‌دهیم (این حادثه) به یک رویارویی آشکار میان دو کشور منجر شود.» چند روز پیش، پدافند هوایی سوریه یک فروند جنگنده ترکیه را بر فراز دریای مدیترانه سرنگون کرد که واکنش شدید دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را در پی آورد.

روزنامه جمهوریت که این مصاحبه را در شماره دیروز، سوم ژوئیه این نشریه منتشر کرده، نگفته که مصاحبه در چه زمانی صورت گرفته اما همراه با مصاحبه، تصویری از رییس‌جمهوری سوریه در کنار رییس دفتر این روزنامه در آنکارا را منتشر کرده‌است. اسد در این مصاحبه گفته است که «صد در صد» از شلیک به سوی این جنگنده متاسف است. رییس‌جمهوری سوریه افزوده است که نیروهای سوری تا پس از شلیک به این هواپیما نمی‌دانستند که این جنگنده به ترکیه تعلق دارد. او اضافه کرد که جنگنده ترکیه در یک کریدور هوایی پرواز می‌کرد که در گذشته جت‌های اسرائیلی از آن استفاده کرده بودند. این در شرایطی است که خلبانان جنگنده سرنگون شده اف-۴ ترکیه هنوز پیدا نشده‌اند. اقدام سوریه در شلیک به سوی هواپیمای ترکیه، تنش‌ میان دو کشور را بیش از پیش افزایش داده ‌است. ترکیه هفته پیش در واکنش به این حادثه، با اعزام تانک، آتشبار و موشک‌های پدافند هوایی، حضور نظامی خود در مرز با سوریه را تقویت کرد. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز هشدار داد که از این پس هر «عنصر نظامی» که از مرز سوریه به ترکیه نزدیک شود، «یک تهدید» و «هدف نظامی» محسوب می‌شود. همچنین ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که شش جنگنده اف-۱۶ این کشور مانع از نزدیک شدن هلیکوپترهای ارتش سوریه به مرز دو کشور شده‌اند. در اختلاف بین دو کشور، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - که ترکیه نیز عضو آن است، به طور کامل از ترکیه حمایت کرده‌است. از سوی دیگر رسانه‌های ترکیه گزارش کردند که گروهی دیگر از نظامیان سوریه به خارج گریخته‌اند و همزمان، اتحادیه عرب خواستار تحکیم اتحاد بین مخالفان حکومت این کشور شده‌است. به گزارش این رسانه‌ها، گروهی متشکل از بیش از هشتاد عضو نیروهای مسلح سوریه، از جمله یک ژنرال و تعدادی دیگر افسر ارتش، با عبور از مرز مشترک آن کشور و ترکیه، به خارج پناهنده شده‌اند.

این بزرگ‌ترین گروه از نظامیان سوری از زمان آغاز اعتراضات در آن کشور در ماه مارس سال گذشته‌است که به طور دسته‌جمعی ترک خدمت می‌کنند و به خارج می‌گریزند. کوتاه مدتی پس از آغاز تظاهرات اعتراضی و اعزام نیروهای ارتش برای مقابله با تظاهرکنندگان، گزارش‌هایی از ترک خدمت نظامیان جزء با هدف مخالفت با حکومت یا حمایت مسلحانه از معترضان انتشار یافت، اما فرار افسران عالی‌رتبه تر ارتش به تازگی گزارش شده‌است. اخیرا یک خلبان نیروی هوایی سوریه همراه با یک فروند هواپیمای نظامی به خارج پناهنده شد و چند روز پیش نیز گزارش‌هایی از فرار تعدادی از افسران از جمله یک سرتیپ ارتش انتشار یافت. مخالفان حکومت سوریه امیدوارند ادامه فرار شمار بیشتری از افسران ارتش نشانه آغاز بروز شکاف در تشکیلات نظامی حکومت سوریه و آمادگی نظامیان برای ابراز مخالفت با ادامه زمام‌داری بشار اسد، رییس جمهوری، باشد. خبر فرار دسته‌جمعی شماری از اعضای ارتش سوریه در حالی انتشار می‌یابد که دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، گزارشی را در مورد برخورد خشونت‌آمیز حکومت سوریه با مخالفان منتشر کرده است. دیده بان حقوق بشر در گزارش خود، جزئیاتی را از آنچه که «سیاست شکنجه» حکومت سوریه می‌خواند شرح داده و افزوده است که این اقدامات به منزله دلایل کافی برای پیگرد رهبران سوریه به اتهام جنایت علیه بشریت است. این سازمان مدافع حقوق بشر با شرح محل بازداشتگاه‌های مورد استفاده نیروهای امنیتی و جزئیاتی در مورد نحوه شکنجه بازداشت شدگان، از دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است تا روند پیگرد رهبران سوریه را به جریان اندازد. همزمان، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، از گروه‌ها و شخصیت‌های مخالفت حکومت بشار اسد خواسته‌است تا برای پایان دادن به بحران سیاسی و توقف خشونت و کشتار، در صدد اتحاد و رفع اختلاف برآیند. العربی که در آغاز اجلاس دو روزه حدود دویست و پنجاه تن از فعالان سیاسی و نمایندگان گروه‌های مخالف حکومت سوریه در قاهره سخن می‌گفت، افزود: «فرصتی در اختیار مخالفان قرار گرفته و باید از این فرصت استفاده کنند و من تکرار می‌کنم که چنین فرصتی نباید تحت هیچ شرایطی از دست برود.»