حمله به مقر دیکتاتور

عکس: AFP

اقامتگاه قذافی در پایتخت لیبی از سوی ناتو بمباران شد حمله ناتو به مقر قذافی

در پی شدیدترین حمله نیروهای خارجی به باب‌العزیزیه این پرسش مطرح شده است که آیا قذافی زنده مانده است؟

گروه بین‌الملل- در نخستین ساعات دیروز، دوشنبه، نیروهای ناتو به ساختمانی واقع در مجموعه کاری و اقامتگاهی قذافی به نام باب‌العزیزیه واقع در ترابلس حمله کردند. در این حمله سه ساختمان به شدت آسیب دیدند و سقف یکی از آنها فروریخته است.

گفته می‌شود این ساختمان‌ها محل برپایی نشست‌های قذافی بوده است. یکی از مقامات دولت قذافی این حمله را تلاشی برای کشتن قذافی توصیف کرده است.

به گزارش رویترز ساعاتی پس از این حمله و همزمان با ورود خبرنگاران خارجی مشاهده ‌شد که آتش‌نشان‌ها تلاش می‌کردند تا آتش برجای مانده از این حمله را فرونشانند. تا لحظه تنظیم این خبر هنوز گزارشی از اینکه آیا قذافی در آن ساختمان بوده یا نه منتشر نشده است.

یک سخنگوی دولت لیبی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد در این حمله ۴۵ تن، مجروح شدند که حال ۱۵ تن از آنان وخیم است. تعدادی نیز مفقود شده‌اند که هنوز به طور رسمی تایید نشده است. این در شرایطی است که دولت لیبی اعلام کرد تنها ۴ تن بر اثر این حملات زخمی شده‌اند. در پی این حمله پسر قذافی، سیف‌الاسلام، اعلام کرد دولت لیبی از چنین حملاتی هراسی ندارد. او دیروز گفت: «بمبارانی که امروز دفتر کار قذافی را هدف قرار داد، تنها کودکان را می‌ترساند. غیرممکن است که باعث شود ما بترسیم یا پرچم صلح را به اهتزاز درآوریم.» وی افزود: «شما نیروهای ناتو پا به جنگی گذارده‌اید که در آن شکست می‌خورید چون حامیان شما میهن‌فروشان و جاسوسان هستند.»

به گزارش بی‌بی‌سی، در ساعات ابتدایی روز و همزمان با پرواز هواپیماهای ناتو بر فراز ترابلس، صدای انفجارهای شدید از این شهر به گوش می‌رسید. در جریان این حمله‌ها، پخش برنامه‌های سه شبکه تلویزیونی دولتی لیبی سریع قطع شد، ولی بعد از آن، دوباره از سر گرفته شد.

گزارش‌ها همچنین از ادامه درگیری در شهر تحت محاصره مصراته، واقع در غرب لیبی حکایت دارد. مخالفان می‌گویند که نیروهای حکومتی مرکز شهر را به شدت بمباران کرده‌اند.

دولت لیبی گفته بود که عملیات در مصراته را متوقف کرده است. از سوی دیگر، مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرده که دولت کویت وعده داده است

۱۸۰ میلیون دلار به مخالفان معمر قذافی کمک کند.

او روز یکشنبه گفت که این شورا برای پرداخت دستمزد پیکارجویان و سایر کارکنان خود به شدت به کمک خارجی نیاز دارند.

دولت کویت می‌گوید این مبلغ برای رفع نیازهای اضطراری به مخالفان سرهنگ قذافی اعطا می‌شود.

فرانسه، ایتالیا، قطر و زامبیا چهار کشوری هستند که شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان دولت مشروع به رسمیت شناخته‌اند.

آمریکا نیز می‌خواهد که کمک‌های غیرتسلیحاتی به ارزش ۲۵میلیون دلار در اختیار مخالفان حکومت لیبی قرار دهد. به گزارش بلومبرگ بیش از دو ماه است که لیبی به صحنه خشونت جنگ داخلی بدل شده است و روز یکشنبه به‌طور رسمی اعلام شد که این بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا قادر به تولید نفت نیست و باید به بازسازی زیرساخت‌های خود بپردازد. همین بحران لیبی باعث شده است که قیمت نفت به بالاترین رکورد خود از سپتامبر ۲۰۰۸ تاکنون برسد.

یکی از ساختمان‌‌های ویران شده در باب العزیزیه - عکس: AFP