گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، قیمت نفت با اندکی کاهش به بیش از بشکه‌ای ۱۱۲ دلار رسید. زیرا معامله‌گران به تنش‌های جدید در خاورمیانه و نوسان ارزش دلار چشم ‌دوخته بودند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه مه به ۳۷/۱۱۲ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۴۹/۲ دلار افزایش در رقم ۷۹/۱۱۲ دلار ثابت شد که این بیشترین سطح قیمت نفت از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود.

در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه مه ۰۳/۱۲۶ دلار در هر بشکه معامله شد.

از اواسط ماه فوریه تاکنون قیمت نفت حدود ۳۳ درصد جهش کرده است. زیرا معامله‌گران نگران هستند که درگیری‌های خاورمیانه و شمال آفریقا تولید نفت را مختل کند.

طی هفته گذشته درگیری بین نیروهای رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در غزه تشدید شده است. در این درگیری‌ها که شدیدترین جنگ بین رژیم صهیونیستی و شبه‌نظامیان غزه از ژانویه سال ۲۰۰۹ تاکنون بود، ۱۹ فلسطینی به شهادت رسیدند. دراین میان، روز شنبه سربازان مصری به تظاهرات‌کنندگانی که خواستار محاکمه حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین این کشور بودند، حمله کردند. در این حمله دست‌کم یک نفر کشته شد و ۷۱ نفر مجروح شدند. این درحالی است که سرمایه‌گذاران به دقت بازار ارز را بررسی می‌کنند. هفته گذشته ارزش دلار در برابر یورو به پایین‌ترین سطح طی ۱۵ ماه گذشته رسید. کاهش ارزش دلار موجب می‌شود کالاهایی همچون نفت که به دلار معامله می‌شوند برای سرمایه‌گذارانی که از دیگر ارزها استفاده می‌کنند، ارزان‌تر شوند. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند افزایش قیمت نفت باعث کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان خواهد شد، اما برخی از آنان براین باورند که افزایش قیمت نفت مانع بهبود اقتصادی جهان نخواهد شد. جفری موریسون، از مرکز مدیریت سرمایه‌گذاری ام‌اف‌اس، در این مورد می‌گوید: «افزایش قیمت نفت به دلیل گسترش ناآرامی‌ها از تونس و مصر به لیبی و بحرین، کمتر از سطحی قرار دارد که تاثیر منفی طولانی مدت بر رشد اقتصادی جهان بگذارد. انتظار داریم بهبود اقتصادی جهان پایدار باقی بماند.» در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه مه، قیمت بنزین به ۲۵/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۰۲/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.