تظاهرات در مصر همزمان با افزایش انتقاد‌ها از عملکرد ارتش

روز جمعه کشورهای یمن و سوریه هم شاهد نا‌آرامی‌هایی بود

گروه بین‌الملل- در مصر اخیرا یک وبلاگ‌نویس به اتهام «‌اهانت به ارتش» دستگیر شده‌است. مدافعان حقوق بشر هم اعلام کرده‌اند که هزاران نفر از مردم در دو ماه گذشته دستگیر و در برابر دادگاه نظامی محاکمه شده‌اند. مخالفان در این کشور مورد شکنجه واقع می‌شوند و شماری از دختران جوان مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا معلوم شود باکره هستند یا نه؟ به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، ده‌ها هزار نفر از مردم خشمگین مصر که از اقدامات حاکمان نظامی کشورشان به تنگ آمده‌اند، روز جمعه بار دیگر به میدان تحریر - میدان آزادی- قاهره رفتند، تا در یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات پس از سقوط حسنی مبارک، رییس‌جمهوری سابق کشورشان که در یازدهم ماه فوریه -۲۲ بهمن ۱۳۸۹- از قدرت کنار گذاشته شد، شرکت کنند.

از زمانی که ارتش مصر کنترل قدرت را در دست گرفته‌، این طور وانمود کرده که هوادار انقلاب مردم مصر است اما به دلیل اتخاذ روش‌هایی مشابه روش‌های دولت تمامیت‌خواه گذشته مورد انتقاد‌های شدید قرار گرفته‌ و هیچ نشانی از اینکه نمونه‌ای از دولت دموکرات آینده خواهد بود، از خود بروز نداده است.

مشابهت حکومت نظامی حاکم بر مصر با حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک تا حدی بود که حتی در تظاهرات روز جمعه باز هم خشونت‌هایی رخ داد. به گزارش آسوشیتد‌پرس در حدود ساعت سه بامداد دیروز؛ شنبه؛ سربازان به میدان تحریر هجوم بردند و صد‌ها تن از تظاهرات‌‌کنندگان را با چماق مورد ضرب‌و‌شتم قرار دادند و با شلیک سنگین رگبار گلوله تلاش کردند تا آنان را متفرق کنند. ارتش شمار نامشخصی از تظاهرات‌‌کنندگان را از میدان تحریر به سمت کامیون‌های نظامی هدایت کرد.

منتقدان تاکید می‌کنند که ارتش مصر یا در مدیریت دوران گذار به دموکراسی حقیقی، پایان دادن به فساد و از بین بردن سوء‌مدیریت‌های پلیس ناتوان است یا علاقه‌ای به انجام این کار ندارد.

تحولات در مصر در شرایطی رخ می‌دهد که در انتهای کرانه دریای سرخ، یعنی در یمن‌ هم روز جمعه و برای دومین جمعه متوالی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در صنعا، پایتخت، تجمع کردند تا دوئلی تمام عیار میان مخالفان و دولت برای تعیین سرنوشت علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن انجام دهند. در شهر تعز این کشور هم به گفته یک پزشک محلی، سه تظاهرات‌کننده کشته و ۳۳ نفر دیگر هم با شلیک مستقیم گلوله به شدت زخمی شدند. به گفته شاهدان عینی نیروهای امنیتی و تک‌تیراندازان لباس شخصی در حالی که تظاهرات‌‌کنندگان به سوی دفتر فرماندار حرکت می‌کردند به سوی آنان شلیک می‌کردند.

در شهر صنعا شمار زیادی از مخالفان خواستار کناره‌گیری صالح از قدرت شدند اما افرادی هم بودند که در حمایت از رییس‌جمهوری یمن شعار می‌دادند. همزمان با تظاهرات روز جمعه و افزایش تنش‌ها در صنعا، تعداد زیادی تانک برای حفاظت از کاخ ریاست‌جمهوری به این شهر اعزام شدند.این در حالی بود که دولت یمن روز جمعه اعلام کرد که علی عبدالله صالح از پیشنهاد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال سیاسی قدرت به طور مسالمت‌آمیز استقبال کرده‌است.

در تحولی دیگر در خاورمیانه نیروهای وفادار به معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، مواضع انقلابیون در شرق این کشور را در غرب شهر اجدابیا زیر آتش شدید توپخانه قرار دادند. در همین حال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- از فرسایشی شدن جنگ در لیبی ابراز نگرانی کرد.

در همین حال شمار زیادی از مردم سوریه روز جمعه به خیابان‌ها ریختند و در تظاهراتی که بزرگ‌ترین و خونین‌ترین تظاهرات علیه حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه توصیف شد، شرکت کردند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی که برخی از فعالان گروه‌های مخالف شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات را صد‌ها هزار نفر عنوان کردند، با این همه نمی‌توان به طور مستقل تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات را ارزیابی کرد اما حجم تظاهرات و سطح هماهنگی آنان نشان می‌دهد که گروه‌های مخالف دولت سوریه که پیش‌تر شکننده به نظر می‌رسیدند، به یکپارچگی بیشتری دست پیدا کرده‌اند.

مرگبار‌ترین درگیری‌ها در شهر درعا واقع در جنوب سوریه رخ داد، جایی که به ادعای چند شاهد عینی نیروهای امنیتی به روی تظاهرات‌‌کنندگان آتش گشودند. یک فعال حقوق بشر در سوریه هم گفت که ۲۱ نفر در جریان درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان کشته شدند اما به نظر می‌رسد که این میزان افزایش یابد.

در همین حال دولت سوریه اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور توسط گروه‌های مسلح در شهر درعا مورد شلیک گلوله قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، وزارت کشور سوریه هم اعلام کرد که ۱۹ افسر پلیس و تنی چند از نیروهای امنیتی به علاوه چندین غیر‌نظامی در جریان درگیری‌های شهر درعا کشته شده‌اند. این برای اولین بار است که دولت سوریه درباره تعداد کشته شده‌ها چنین بیانیه‌ای صادر کرد.

این در شرایطی است که گزارش‌هایی را که دو طرف درباره تعداد کشته‌شده‌ها اعلام می‌کنند، به دشواری می‌توان تایید کرد. رسانه‌های خارجی حق خروج از شهر دمشق؛ پایتخت را ندارند و نیروهای امنیتی شهرهای سوریه و حومه، یعنی مکانی را که تظاهر‌ات در آنجا رخ می‌دهد محاصره کرده‌اند.

روز جمعه همچنین تظاهراتی در حومه شهر دمشق یعنی مکانی که ۱۵ نفر در آنجا کشته شدند رخ داد. گزارش‌هایی هم از وقوع نا‌آرامی‌ها در برخی از شهرهای شرق سوریه منتشر شده‌است.