تاثیر قیمت‌های بالای نفت بر اقتصاد آمریکا

شادی آذری

تازه‌ترین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که قیمت‌های بالای نفت کم کم بر اقتصاد ایالات متحده تاثیر می‌گذارد و اثرات مثبت رشد اشتغالزایی در این بزرگترین اقتصاد جهان راکمرنگ می‌نماید. بنا به گزارش آسوشیتد‌پرس، درست در برهه‌ای که شرکت‌های آمریکایی شروع به استخدام افراد کرده‌اند، افزایش قیمت‌های نفت همه منافع اقتصادی ناشی از این اشتغالزایی قدرتمند را مورد تهدید قرار داده است تا جایی که برخی از اقتصاددانان برآوردهای خود را از رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری کاهش داده‌اند.

بخشی از دلایل این اقدام اقتصاددانان به این واقعیت مربوط می‌شود که دستمزد‌ شهروندان آمریکایی ثابت مانده اما قیمت‌های بنزین رو به افزایش نهاده است و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از خانوارها برای پرداخت هزینه سوخت خودروهایشان تحت فشار اقتصادی قرار گیرند.

قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۱۰۸ دلار رسیده است که این بالاترین قیمت نفت از سال ۲۰۰۸ تاکنون است. بر اساس بررسی‌های روزانه در آمریکا، قیمت بنزین بدون سرب به‌طور میانگین به ۶۹/۳ دلار در هر گالن رسیده است.

عامل این افزایش قیمت‌ها، ناآرامی‌های لیبی و سایر کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه است که همزمان شده است با افزایش تقاضا برای انرژی از سوی اقتصاد رو به رشد آمریکا.

افزایش قیمت‌های نفت و محصولات آن تنها بر هزینه سوخت خودروهای آمریکایی‌ها تاثیرگذار نبوده است، بلکه شرکت‌های هواپیمایی، کشتیرانی و سایر کسب‌و‌کارهای ایالات متحده نیز متحمل فشارهای بیشتری شده‌اند. افزایش قیمت‌های نفت در حال تاثیرگذاری بر اقتصادی است که پیش از این خود با مشکل نرخ بالای بیکاری و رکود شدید بازار مسکن دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد مرکز تحلیلی مودیز می‌گوید: «افزایش قیمت‌های نفت، از پایان سال گذشته آسیب‌های خود را بر اقتصاد ایالات متحده بر جای گذاشته است.» به رغم سایر انواع هزینه‌های مصرف‌کننده، خرید بنزین کمترین نفع را برای اقتصاد ایالات متحده در پی داشته است چون در حدود نیمی از درآمدهای ناشی از آن از طریق شرکت‌های نفتی آمریکا به سوی کشورهای صادرکننده نفت مانند عربستان سعودی و کانادا سرازیر می‌شود و در این میان سود خوبی هم عاید خرده‌فروشان بنزین می‌شود.

از دیدگاه مصرف‌کنندگان هم که بنگریم، انرژی گران‌تر موجب می‌شود پولی که باید برای خرید مایحتاج خانوارها از خودرو گرفته تا مبلمان و پوشاک و سفر تعطیلات صرف می‌شد، برای تامین انرژی صرف شود.

جیمز همیلتون از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «قیمت‌های بالای انرژی بودجه‌های مصرف‌کنندگان را به شدت کاهش می‌دهد. هر چقدر که آن‌ها مجبور شوند پول بیشتری صرف بنزین کنند، مجبور خواهند بود از هزینه‌های دیگر خود بکاهند.»

بر اساس نظرسنجی تازه‌ای که آسوشیتدپرس و جی‌اف‌کی به‌طور مشترک انجام داده‌اند، دوسوم از آمریکایی‌ها می‌گویند انتظار آن را می‌کشند که ظرف شش ماه آینده قیمت بنزین دشواری‌هایی را برای خود یا خانواده‌هایشان به بار بیاورد.

در این نظر‌سنجی که به‌طور تلفنی و طی روزهای ۲۴ تا ۲۸ ماه مارس انجام شد، درصد خطا به اضافه تا منهای ۲/۴ است.