گروه بین‌الملل-‌ دیروز، سه‌شنبه، قیمت نفت درحدود بشکه‌ای ۱۰۸ دلار باقی ماند. زیرا سرمایه‌گذاران این مساله را بررسی می‌کردند که آیا قیام‌های خاورمیانه و نشانه‌های افزایش تقاضای جهانی برای نفت رشد ۳۰ درصدی قیمت را از اواسط ماه فوریه تاکنون توجیه می‌کند یا خیر. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه آوریل به ۱۲/۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با ۵۳ سنت افزایش در رقم ۴۷/۱۰۸ دلار ثابت شد. این بالاترین سطح قیمت نفت از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود.

در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه آوریل ۸۵/۱۲۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

روز دوشنبه، مخالفان لیبی در بندر نفتی بریقه با نیروهای وفادار به معمر قذافی به جنگ پرداختند. از آغاز درگیری‌ها در لیبی کنترل این بندر بارها بین نیروهای قذافی و مخالفان دست به دست شده است.

به دلیل این درگیری‌ها از تولید روزانه ۶/۱ میلیون بشکه‌ای نفت لیبی کاسته شده است. اما عرضه نفت از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه و شمال آفریقا مختل نشده است و درنتیجه برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند با فروکش کردن اعتراضات در منطقه قیمت نفت کاهش خواهد یافت.

مرکز کپیتال اکونومیست گزارش داد: «پیش‌بینی سرایت ناآرامی‌ها به دیگر تولیدکنندگان عمده تاکنون محقق نشده است. در این زمان پیش‌بینی می‌کنیم تاثیر مسائل جغرافیای سیاسی بر قیمت نفت از میان خواهد رفت.»

بهبود ارقام اقتصادی جهان نیز به افزایش قیمت نفت کمک کرد. ارقام خوب مشاغل آمریکا و بخش تولیدی چین که در هفته گذشته منتشر شد نشان‌ می‌دهد تقاضا در دو کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت بالا خواهد ماند. اما قیمت بالای فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل و سوخت حرارتی موجب رشد تورم خواهد شد و بانک‌های مرکزی را وادار می‌کند نرخ بهره را افزایش دهند که این مساله نیز به نوبه خود به کاهش رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت منجر می‌شود.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه آوریل، قیمت بنزین به ۱۶/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۲۹/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب معامله شد.