پایان عملیات جنگی ایالات‌متحده در لیبی

عکس: رویترز

نیروهای مخالف قذافی روستای استراتژیک بریقه را از مزدوران قذافی بازپس گرفتند

احسان ابطحی

سحر‌گاه دیروز حملات خمپاره‌ای نیروهای وفادار به معمر قذافی، حاکم لیبی به شهر مصراته به کشته شدن دست‌کم یک نفر و مجروح شدن شماری دیگر منجر شد. به گزارش شبکه خبری الجزیره، دو گلوله توپ به ساختمانی برخورد کرد که پیشتر برای مداوای مجروحان از آن استفاده می‌‌شد اما یکی از ساکنان به خبرگزاری رویترز گفت که بیماران و کادر پزشکی چند روز پیشتر این ساختمان را ترک کرده‌بودند.

به گفته این شاهد عینی آمبولانس‌ها شمار نامعلومی از مجروحان را به ساختمانی جدید منتقل کردند که به عنوان بیمارستانی موقت برای درمان بیماران از آن استفاده می‌شد.

یک مرد به نام ایمن که گفت پزشک است در همین باره به رادیو بی.‌بی.‌سی اعلام کرد کلینیکی که از آن برای استفاده از مجروحان استفاده می‌شد به طور کامل منهدم شده‌است.

این پزشک در ادامه اظهار داشت:«‌ما یک کشته داریم، سه نفر در اتاق عمل هستند، یک نفر پای خود را از دست داده‌است و یک نفر دیگر به دلیل اصابت ترکش‌های توپخانه‌های نیروهای وفادار به قذافی به سینه‌اش در بخش مراقبت‌های ویژه -‌ICU- بستری است.» او اضافه کرد که شش مجروح دیگر هم هستند که شدت جراحت‌هایشان متفاوت است و منتظر عمل جراحی هستند اما تنها سه اتاق عمل وجود دارد.»

شهر مصراته سومین شهر بزرگ لیبی است و آخرین شهر مهم در غرب این کشور به شمار می‌رود که نیروهای مخالف سرهنگ قذافی آن را همچنان در اختیار دارند. این در شرایطی است که نیروهای وفادار به حاکم لیبی در هفته‌‌های اخیر مخالفان را زیر حملات و بمباران شدید قرار داده‌اند.

از شرق لیبی هم گزارش‌ها حاکی از آن است که مخالفان روستای بریقه را از نیروهای وابسته به قذافی باز‌پس گرفته‌اند. بریقه دهکده‌ای استراتژیک در نزدیکی یکی از تاسیسات نفتی لیبی است اما به نظر می‌رسد که با وجود گذشت دو هفته از حملات هوایی فشرده نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه نیروهای قذافی که بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد و با هدف حفظ جان غیر‌نظامیان انجام می‌شود، پیشرفت مخالفان کند و نامطمئن است.

این در شرایطی است که نیروهای ایالات‌متحده دیروز اعلام کردند که از درگیری‌های نظامی در لیبی خارج خواهند شد و به این ترتیب نیروهای ائتلاف یکی از کلیدی‌ترین حمایت‌های نظامی خود را از دست دادند. نیروهای آمریکایی اعلام کرده‌اند که تنها در شرایطی اقدام به حمله نظامی خواهند کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- چنین درخواستی ارائه کند و این درخواست در واشنگتن به تصویب برسد. این در حالی است که ناو‌های جنگی که پیشتر موشک‌های تام هاک به سوی مواضع نیروهای قذافی شلیک می‌کردند از منطقه خارج خواهند شد اما برخی از آنان در حالت آماده‌باش به سر خواهند برد تا در صورت نیاز از آنان استفاده شود. اما با وجود اعلام ایالات‌متحده مبنی بر عقب‌نشینی از فضای هوایی جنگی، برخی گزارش‌ها حاکی از افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه است. در شرق لیبی که تقریبا به طور کامل در کنترل مخالفان قرار دارد یکی از پیکارجویان مخالف گفت که او و همرزمانش آموزش‌های ویژه نظامی از نیروهای ایالات‌متحده و مصر دریافت کرده‌اند. با این حال هم مصر و هم آمریکا این ادعا را تکذیب می‌کنند. آموزش‌های بیشتر در استفاده از اسلحه و همچنین تاکتیک‌های جنگی می‌تواند برای نیروهای سازماندهی نشده و پیکار‌جویان آموزش ندیده مفید باشد که بیشتر آنان هیچ‌گاه تجربه نظامی نداشته‌اند.

یک پیکارجوی لیبیایی هم که پیشتر یک معلم بوده‌‌است و خواست نامش فاش نشود به الجزیره گفت که آموزش‌های نظامی از نیروهای ویژه مصری و آمریکایی در تاسیساتی مخفی در شرق لیبی دریافت کرده‌است.

با این همه وزارت دفاع ایالات‌متحده، پنتاگون این ادعا‌ها را تکذیب کرد و گفت که نیروهای ویژه پیکار‌جویان لیبی را در شرق این کشور و یا در هیچ کجای دیگر آموزش نمی‌دهند. سخنگوی ارتش مصر هم سخنانی مشابه به زبان آورد. او گفت که این سخنان، اطلاعاتی نادرست است و نیروهای مسلح پیکارجویان لیبیایی را آموزش نمی‌دهند.

با این حال این پیکارجوی لیبیایی گفت که به او آموزش داده‌شده بود تا موشک‌های پیشرفته شلیک کند و دفترچه راهنمای سلاح‌ها را ترجمه نماید اما به جای آن به پیکارجویان سلاح‌های ساده‌ای داده شده است که کتابچه راهنما نداشت.گزارش‌ها حاکی از آن است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در حال همکاری نزدیک با پیکارجویان لیبیایی در داخل خاک این کشور هستند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که مخالفان دولت لیبی تایید کردند که نیروهای ناتو در نزدیکی شهر بریقه به اشتباه دست‌کم ۱۳ نفر از آنان را کشتند. این حادثه پس از آن رخ داد که پیکارجویان یک ضدهوایی را به سوی هواپیمای در حال گشت‌زنی در فضا شلیک کردند.