گروه بین‌الملل- دیروز، چهارشنبه، بورس‌های جهان به شدت کاهش یافتند زیرا درپی کاهش وال‌استریت، سرمایه‌گذاران به فروش سهام روی آوردند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۶۰/۵۸۸۶ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۰ درصد افت کرد و به ۵۳/۷۱۷۵ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه نیز ۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۳/۴۰۴۱ واحد رسید.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۴/۲ درصد سقوط کرد و به ۳۸/۱۰۴۹۲ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۲۴/۱۹۲۸ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۵/۱ درصد افت کرد و به ۶۶/۲۳۰۴۸ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۸۱/۲۹۱۳ واحد رسید.

این درحالی است که به خاطر تداوم ناآرامی‌ها در کشورهای تولیدکننده نفت، نگرانی سرمایه‌گذاران درمورد افزایش قیمت سوخت و تاثیر آن بر رشد اقتصادی جهان بیشتر شد. در لیبی نیروهای وفادار به معمر قذافی، دیکتاتور این کشور، برای بازپس‌گیری شهرهایی که در کنترل مخالفان است به آنان حمله کردند. متیو لویز، مدیر فروش بازارهای سی‌ام‌سی در سیدنی دراین مورد می‌گوید: «نگرانی درمورد این که ممکن است ناآرامی‌ها به عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، سرایت کند موجب شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران دست به معامله نزنند.» در آمریکا نیز سرمایه‌گذاران نگران بودند افزایش قیمت نفت به رشد اقتصادی جهان لطمه وارد کند. در نتیجه روز سه‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت دچار کاهش شدند.

درمیان ناآرامی‌های لیبی، روز سه‌شنبه قیمت نفت ۶۶/۲ دلار جهش کرد و به ۶۳/۹۹ دلار رسید. در لیبی نیروهای وفادار به قذافی به نیروهای مخالف دولت حمله کردند.

هفته گذشته با افزایش ناآرامی‌ها در شمال آفریقا و خاورمیانه قیمت نفت ۱۳ درصد جهش کرد. این مساله موجب شد قیمت بنزین ۲۰ سنت در هر گالن افزایش یابد. درنتیجه، در حال حاضر مردم آمریکا برای پر کردن باک‌های بنزین خودروهایشان روزانه تقریبا ۷۵ میلیون دلار بیشتر از هفته گذشته می‌پردازند. بن برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، به کمیسیون بانکداری سنا گفت افزایش مداوم قیمت نفت خطری برای بهبود اقتصادی به شمار می‌رود. اما او افزایش موقت تورم را پیش‌بینی کرد و گفت قیمت‌ها به طور افسارگسیخته افزایش نخواهند یافت. برنانکه همچنین گفت انتظار دارد اقتصاد آمریکا در سال‌جاری میلادی رشد کند اما این رشد برای کاهش نرخ ۹ درصدی بیکاری کافی نخواهد بود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۲/۱۶۸ واحد یا ۴/۱ درصد کاهش یافت و به ۰۲/۱۲۰۵۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸۹/۲۰ واحد یا ۶/۱ درصد سقوط کرد و به ۳۳/۱۳۰۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۸۶/۴۴ واحد یا ۶/۱ درصد افت کرد و به ۴۱/۲۷۳۷ واحد رسید.