معترضان الجزایری سرکوب شدند

معترضان الجزایری / عکس: GETTY IMAGES

شادی آذری - روز شنبه، هزاران پلیس ضدشورش الجزایر مسیر تردد در مرکز پایتخت این کشور را مسدود کردند و با برخورد با مخالفان دولت که قصد برپایی تظاهراتی مشابه اعتراضات مردمی مصر را داشتند، آنان را متوقف ساختند. به گزارش رویترز، روز شنبه در الجزایر گروه‌هایی از تظاهرات‌کنندگان خشمگین از رییس‌جمهوری این کشور،عبدالعزیز بوتفلیقه، در میدان یکم مه واقع در مرکز پایتخت -الجزیره- تجمع کردند و فریاد می‌زدند: «بوتفلیقه بیرون!» آن‌ها به‌طور همزمان صفحات نخست روزنامه‌هایی را نشان می‌دادند که گزارش براندازی حکومت حسنی مبارک را در بر داشت.

پلیس ضد شورش الجزایر اما با باتوم به آنها حمله کرد و آنان را در اجرای برنامه‌ای که برای برپایی راهپیمایی در سرتاسر پایتخت داشتند، ناکام گذاشت. برخی از تظاهرات‌کنندگان که تلاش کردند خود را به میدان برسانند متوقف شدند و گفته می‌شود دست‌کم یکی از سازمان‌دهندگان تظاهرات دستگیر شد. یک استاد دانشگاه مخالف دولت به نام عبدالسلام علی راشدی در این باره گفت: «این شرایط محاصره است.» پس از گذشت حدود سه ساعت، پلیس راه را برای خروج معترضان باز کرد و صدها نفر از مردم به آرامی میدان یکم مه را ترک کردند اما در حدود ۲۰۰ تن از مردان جوان که از مناطق فقیرنشین به میدان می‌آمدند، در همانجا ماندند و برخی از آنان اشیایی را به سوی پلیس پرتاب می‌کردند. وزارت کشور الجزایر شمار معترضان را ۲۵۰ نفر اعلام کرد که ۱۴ نفر دستگیر اما فورا آزاد شدند. اما مخالفان دولت عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس‌جمهورى الجزایر، می‌گویند حداقل هفت هزار نفر برای تظاهرات آمده بودند و حدود هزار نفر آنان دستگیر شده‌اند.

ناآرامی‌های سرتاسری در الجزیره می‌تواند تبعات مهمی برای اقتصاد جهان در پی داشته باشد، چون این کشور یکی از صادرکنندگان عمده نفت‌ و ‌گاز جهان به شمار می‌رود. بسیاری از تحلیلگران اما بر این باورند که احتمال وقوع انقلاب در الجزایر ضعیف است چون دولت می‌تواند از ثروت انرژی کشور استفاده کند و به اغلب شکایت‌ها رسیدگی نماید. عبدالعزیز بوتفلیقه دو هفته پیش وعده داد که قانون وضعیت فوق‌العاده را که حدود ۱۹ سال بر این کشور حاکم بود، در آینده نزدیک لغو خواهد کرد. این قانون پس از جنگ داخلى الجزایر در سال ۱۹۹۲ وضع شد و با وجود خاتمه درگیرى‌ها همچنان اجرا مى‌شود.

در صنعا نیز روز شنبه چند هزار معترض که بسیاری از آنها دانشجو بودند به خیابان‌ها آمدند و علیه علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن شعار دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران هوادار دولت یمن شنبه با چاقو و چوبدستی در خیابان‌ها حاضر شدند. براساس گزارش‌ها، بدون آنکه درگیری جدی بین دو گروه رخ دهد، معترضان به راهپیمایی خود پایان دادند.