تلاش اوباما برای تثبیت اوضاع اقتصادی آمریکا و موقعیت خود

باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده- عکس:AP

شادی آذری

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، دیروز اعلام کرد از فرصتی که در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره بدست می‌آورد، استفاده خواهد کرد و خلاصه‌ای از تصمیمات خود را برای اشتغالزایی در زمان فعلی و افزایش رقابت‌پذیری آمریکا در درازمدت مطرح خواهد ساخت. بنا به گزارش آسوشیتدپرس، اوباما در شرایطی به سرعت به انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری خود نزدیک می‌شود که به شدت برای انرژی‌بخشیدن به اقتصاد کند کشور تحت فشار قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود اوباما در سخنرانی سالانه خود در کنگره که معمولا به وضعیت کشور و برنامه‌های رییس‌جمهوری اختصاص می‌یابد، ابتدا در مورد بسط و گسترش ابداعات سخن گوید و همچنین قول دهد که بدهی‌های ملی کشورش را کاهش خواهد داد و با جمهوری‌خواهان که به تازگی جسورتر شده‌اند، همکاری خواهد کرد.

اوباما دیروز در خلاصه‌ای از سخنرانی روز سه‌شنبه خود که در اقدامی نامتعارف آن را پیشاپیش به صورت ویدئوی آنلاین به حامیانش ارائه کرد، گفت: «من بر این نکته تمرکز کرده‌ام که به آمریکایی‌ها اطمینان دهم اقتصاد کشور برای همه کار می‌کند؛ برای کل خانواده آمریکا.» رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که اقتصاد محور اصلی سخنرانی‌اش خواهد بود؛ موضوعی که برای تثبیت موقعیت کشور و خود اوباما، حیاتی است.

اوباما که اکنون در نیمه‌راه ریاست‌جمهوری‌اش قرار گرفته، گفت که اقتصاد آمریکا اکنون نسبت به دو سال پیش از جایگاه باثبات‌تری برخوردار شده و دوباره مسیر رشد را در پیش گرفته، اگرچه که این رشد کند است. به علاوه در شرایطی که بازارهای بورس روند صعودی را در پیش‌گرفته‌اند، سود شرکت‌ها نیز رو به افزایش گذارده است. در چنین شرایطی اما نرخ بیکاری آمریکا در حد بیش از ۹ درصد است و اوباما گفته است که در سخنرانی روز سه‌شنبه خود علائمی ارائه خواهد کرد مبنی بر تغییر سیاست‌های تثبیت کوتاه‌مدت اقتصاد به سیاست‌هایی که بر اشتغالزایی و رشد دراز‌مدت متمرکزهستند.

اوباما به هیچ جزئیاتی در مورد اقدامات خاصی که در سخنرانی‌اش خواستار خواهد شد، اشاره نکرد. البته او در هفته‌های اخیر اشاراتی در این مورد داشت. شاید واضح‌ترین آن‌ها در سخنرانی ماه گذشته اوباما در کارولینای شمالی مطرح شده بود. آن سخنرانی الگویی ارائه کرده بود از آنچه قرار است ملت آمریکا این روزها بشنوند. درآن زمان اوباما گفته بود که رقابت‌پذیرتر کردن اقتصاد آمریکا به معنای سرمایه‌گذاری بر نیروی کار دارای تحصیلات بالاتر، عزم بیشتر برای تحقیقات و توسعه و بهبود همه‌چیز از بزرگراه‌ها و فرودگاه‌ها گرفته تا اینترنت پرسرعت است.

علاوه بر این اوباما در سخنرانی رادیویی و اینترنتی هفتگی خود، تجارت آزاد را به عنوان راهی دانست که بوسیله آن می‌توان صادرات ایالات متحده را افزایش داد و آمریکایی‌ها را مشغول به کار کرد. او گفت: «این شیوه‌ای است که ما امروز با آن اشتغالزایی می‌کنیم، این روشی است که ما آمریکا را در آینده رقابت‌پذیرتر می‌کنیم و این روشی است که ما آینده را برنده می‌شویم.»

چالش اوباما اما در اختیار داشتن پول کافی و عزم سیاسی برای هزینه کردن آن خواهد بود آن هم در زمانی که او می‌بایست هزینه‌ها را کاهش دهد و با بدهی‌های سر به فلک کشیده مقابله کند. اوباما در خلاصه‌ای از سخنرانی خود که پیشاپیش دیروز منتشر کرد، گفت که در سخنرانی روز سه‌شنبه خود بر موضوعات پولی تاکید خواهد کرد اما جزئیاتی در این باره ارائه نکرد و تنها گفت که هرگونه کاهش هزینه‌ها باید «به روشی مسوولانه» انجام شود.

رییس‌جمهوری ایالات متحده تحت فشار مضاعفی از سوی مردم و قانونگذاران به‌ویژه جمهوری‌خواهان تازه انتخاب شده قرار گرفته است تا با بدهی‌های فزاینده کشور مقابله کند. اوباما نیز کاهش هزینه‌ها را در اولویت کارهای خود قرار داده است و یک کمیسیون پولی فراحزبی تشکیل داده که توصیه کرده است مالیات‌ها افزایش و برنامه‌های ارائه سود قانونی کاهش یابد. هر دو این اقدامات می‌تواند برای مردم آمریکا سنگین باشد.

خلاصه‌ای که اوباما دیروز از سخنرانی آینده خود ارائه کرد، تنها بر اقدامات داخلی او تاکید دارد و در آن هیچ اشاره‌ای به سیاست خارجه وی نشده است. اوباما در پایان سفر آسیایی خود در ماه نوامبر گفته بود: «آسیایی‌ها هر روز در مورد این مساله فکر می‌کنند که چگونه نیروی کار خود را آموزش دهند، زیرساختارهای خود را بازسازی کنند و به بازارهای جدید وارد شوند.» وی افزود:« ما باید مطمئن باشیم که توانایی رقابت با آن‌ها را داریم. اما قصد داریم به روش خود در این بازی شرکت کنیم.»