رشد تولیدات صنعتی چین کاهش یافت

رفیعه هراتی- پس از آن که دولت چین به منظور مهار تورم سیاست‌های پولی سختگیرانه‌تری را اتخاذ و برای رسیدن به اهداف بهره‌وری انرژی برخی از کارخانه‌ها را تعطیل کرد، در ماه دسامبر تولیدات صنعتی این کشور کندترین آهنگ رشد طی سه ماه گذشته را ثبت کرد. به گزارش بلومبرگ براساس ارقام موسسه ملی آمار چین، شاخص خرید مدیران از ۲/۵۵ واحد در ماه نوامبر به ۹/۵۳ واحد در ماه دسامبر کاهش یافته است. این درحالی است که ۱۳ اقتصاددانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند رقم ۵۵ واحد را برای این شاخص پیش‌بینی کرده بودند.

ون جیابائو، نخست‌وزیر چین، در تلاش است بیشترین نرخ تورم در بیش از دو سال گذشته را مهار کند و بدون تضعیف رشد اقتصادی از ایجاد حباب در بازار مستغلات جلوگیری کند.

جو شیائوچوان، رییس بانک مرکزی چین، در روز ۳۱ دسامبر گفت تلاش می‌کند در سال جدید قیمت‌ها را ثابت نگه‌دارد. این سخن او درحالی ایراد شد که بانک مرکزی در روز کریسمس برای دومین‌بار طی سه ماه نرخ بهره را افزایش داد.

کن پنگ اقتصاددانان سیتی‌گروپ در پکن دراین مورد گفت:«کاهش فشارهای تورمی اقدام درستی است، فکر نمی‌کنم خطر کندی شدید رشد اقتصادی وجود داشته باشد.»

بانک مرکزی چین علاوه بر نرخ بهره، میزان ذخایر مورد نیاز بانک‌ها را شش برابر افزایش داد و همچنین اجازه داد ارزش یوآن در برابر دلار ۶/۳ درصد افزایش یابد.

در روز ۳۱ دسامبر برای نخستین‌بار طی ۱۷ سال گذشته، ارزش یوآن دربرابر دلار بیش از ۶/۶ درصد افزایش یافت. این موضوع این تصور را به وجود آورد که مقامات چین به منظور مهار تورم اجازه خواهند داد، ارزش یوآن بیشتر افزایش یابد.

در سال ۲۰۱۰ شاخص اصلی بورس چین ۱۴ درصد سقوط کرد و بدترین عملکرد را درمیان ۱۴ شاخص بزرگ جهان داشت، زیرا این نگرانی وجود داشت که سیاست‌های سختگرانه رشد اقتصادی و سود شرکت‌ها را کاهش خواهد داد. این درحالی است که شاخص اصلی بورس چین در سال ۲۰۰۹ به دلیل بسته ۴ تریلیون یوآنی(۶۱۰ میلیارد دلاری) محرک مالی و رکورد وام‌دهی ۸۰ درصد جهش کرد.

شاخص خرید مدیران بیش از ۸۲۰ شرکت در ۲۰ بخش صنعتی از جمله انرژی، فولادسازی، نساجی، خودروسازی و صنایع الکترونیک را بررسی می‌کند. این شاخص معیاری از فعالیت تولیدی به دست می‌دهد.

آمار منتشر شده توسط موسسه آمار چین نشان داد شاخص تولید از ۵/۵۸ واحد در ماه نوامبر به ۵/۵۷ واحد در ماه دسامبر کاهش یافته است. شاخص سفارشات جدید از ۳/۵۸ واحد به ۴/۵۵ واحد سقوط کرده و شاخص سفارشات جدید صادرات از ۲/۵۳ واحد به ۵/۵۳ واحد افزایش یافته است.

شاخص تولیدات صنعتی مرکز اچ‌اس‌بی‌سی که روز ۳۰ دسامبر منتشر شد نیز برای نخستین‌بار طی پنج ماه گذشته با کاهش روبه‌رو شد.

مقامات چین علاوه بر اتخاذ سیاست‌های پولی سختگیرانه معاملات در بخش مستغلات را محدود کرده‌اند و برای رسیدن به اهداف بهره‌وری انرژی و مبارزه با آلودگی هوا برخی کارخانه‌ها را تعطیل کرده‌اند.

موسسه ملی آمار چین در بیانیه‌ جداگانه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد آمار منتشر شده توسط این موسسه نشان‌دهنده تلاش‌های دولت برای مهار افزایش قیمت‌ها و انطباق با مدل رشد اقتصادی این کشور است و همچنین نشان می‌دهد قدرت رشد اقتصادی ثابت مانده است. این موسسه اعلام کرد تورم از مواد غذایی به مواد خام و انرژی نیز گسترش یافته است و این مساله ممکن است موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شود و به رقابت صادراتی لطمه وارد کند.

موسسه ملی آمار چین گزارش داد، تولیدات سازندگان تجهیزات حمل و نقل بیشترین افزایش را داشته است و تولیدات پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی با کاهش روبه‌رو شده است.

براساس نظرسنجی انجام شده توسط بلومبرگ از ۱۸ اقتصاددان، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۰، ۱/۱۰ درصد بوده است. نظرسنجی بلومبرگ نشان داد رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۱ به ۹ درصد کاهش خواهد یافت، اما این میزان رشد سه برابر سریع‌تر از رشد اقتصادی آمریکا و شش برابر سریع‌تر از رشد اقتصادی منطقه یورو خواهد بود.

براساس اعلام گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند، کشورهای آسیایی یک سوم رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۱ را تشکیل خواهند داد.

آژانس برنامه‌ریزی اقتصادی چین ماه قبل گزارش داد تورم در ماه نوامبر با سریع‌ترین آهنگ طی ۲۸ ماه گذشته افزایش یافته و به ۱/۵ درصد رسیده است. براساس این گزارش تورم در نیمه نخست سال ۲۰۱۱ بخصوص سه ماه اول سال بالا خواهد ماند.

گزارشی که توسط بانک مرکزی چین در ماه دسامبر منتشر شد نشان داد در دهه گذشته مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری نگران قیمت‌ها بوده‌اند. قیمت مواد غذایی در ماه نوامبر نسبت به همین ماه در سال ۲۰۰۹، ۷/۱۱ درصد افزایش داشته است.