دعوت به آتش‌بس در جنگ ارزی

عکس: AFP در نشست لیسبون مطرح شد

درخواست آمریکا و اروپا برای اجتناب از جنگ ارزی

گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما و رهبران اتحادیه اروپا در نشست لیسبون بار دیگر از اقتصادهای عمده خواستند از دامن زدن به آتش جنگ ارزی و ارزش‌گذاری پایین برای ارز‌های خود اجتناب ورزند.

سران این دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان در شرایطی با هم دیدار کردند که بازارهای جهانی از وضعیت شکننده اقتصادهای بدهکار اروپا احساس نگرانی می‌کنند و بیم آن می‌رود که برخی کشورها برای رونق‌بخشیدن به صادرات خود ارزش پول خود را کاهش دهند. اوباما در نشستی خبری که پس از نشست لیسبون تشکیل شد، کنایه‌ای پنهان به اقتصادهایی چون چین زد. چین همواره بخاطرآنکه با وجود مازاد تجاری عظیم خود ارزش یوآن را پایین نگه می‌دارد، مورد سرزنش آمریکا قرار می‌گیرد.

او پس از مذاکراتی که کمتر از ۹۰ دقیقه طول کشید، گفت: «ما در این مذاکرات بار دیگر لزوم ارزهای بازار محور را مورد تایید قرار دادیم و بر این موضوع تاکید کردیم که کشورهای دارای مازادهای تجاری عظیم باید تقاضای داخلی خود را رونق بخشند.»

اوباما در این نشست با رییس اتحادیه اروپا، هرمان فون رمپوی، رییس کمیسیون اروپا، خوزه مانوئل باروسو، وزیر امور خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون و رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، کاترین آشتون دیدار کرد. آنها در یک بیانیه مشترک از اقتصادهای صنعتی و اقتصادهای عمده در حال‌توسعه عضو گروه بیست خواستند تا از کاهش نرخ ارزها یا سیاست‌های نرخ ارز که منعکس‌کننده پایه‌های اقتصادی زیربنایی نیست، اجتناب ورزند.»

یک هفته پیش در اجلاس گروه بیست که در سئول برپا شد، اوباما بحثی را در مورد ارزش یوآن چین مطرح ساخت مبنی بر اینکه ارزش این پول به عمد در سطحی پایین نگهداشته می‌شود تا صادرات چین را تقویت کند اما این به قیمت از بین رفتن مشاغل آمریکایی تمام می‌شود. در لیسبون نیز اوباما گفت ایالات متحده آمریکا طی سال‌های اخیر آموخته است که همه اقتصادها با هم مرتبط هستند. اوباما همچنین در این نشست تلاش کرد نگرانی اروپایی‌ها را مبنی بر اینکه کشورش اولویت خود را به سمت قدرت‌های عمده منطقه آسیا-پاسیفیک سوق می‌دهد، از میان ببرد.

او گفت: «روابط آمریکا با متحدان و شرکای اروپایی‌اش سنگ‌بنای مشارکت ما با جهان محسوب می‌شود.» وی افزود: «ایالات متحده آمریکا هیچ شریکی نزدیکتر از اروپا ندارد. ما تنها بخاطر منافع مشترکمان متحد محسوب نمی‌شویم، ما تاریخ مشترک، ارزش‌های دموکراتیک مشترک و مجموعه‌ای از رسوم مشترکی داریم که نسل‌ها ادامه یافته است.»

تاکید اوباما و سران ناتو بر تصویب پیمان استارت دو

در همین حال و در تحولی دیگر در حاشیه نشست لیسبون، به گفته یکی از مشاوران امنیت ملی کاخ سفید، اوباما و دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه به طور خصوصی بایکدیگر دیدار کردند.

این دیدار خصوصی در شرایطی برگزار شد که پیمان استارت جدید -New START- در جریان نشست لیسبون به یکی از موضوعات اصلی تبدیل شده‌بود.START مخفف «STrategic Arms Reduction Treaty» یا پیمان «کاهش راهبردی سلاح» است. این پیمان قراردادی دو‌جانبه میان ایالات‌متحده و آمریکا برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای دو طرف است. این پیمان روز هشتم ماه آوریل سال جاری میلادی - ۱۹ فرودین سال ۸۹- در پراگ، پایتخت جمهوری چک به امضای دو طرف رسید. این پیمان جایگزین پیمان START یک شد که مهلت آن در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ پایان می‌یافت.

بنابراین پیمان دو طرف باید تا هفت سال آینده ۳۰ درصد از سلاح‌های هسته‌ای خود را کاهش دهند.

بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره دیدار سران ایالات‌متحده و روسیه گفت: «دو طرف توانستند به طور خصوصی دیدار و بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بایکدیگر صحبت کنند.» به گفته رادز تفاهم دو طرف به دنبال این مذاکرات به شدت تقویت شد.

رادز ادامه داد: «‌اوباما قصد داشت تا پیش از انجام نشست مطبوعاتی خود به طور خصوصی با مدودف گفت‌و‌گو کند.»

بنابر پیمان News START دو طرف بازرسی‌های دوجانبه را از سر‌خواهند گرفت. همچنین آمریکا و روسیه کلاهک‌های خود را به ۱۵۵۰ و سکو‌های پرتاب موشک را به ۷۰۰ کاهش خواهند داد. اوباما پیشتر تاکید کرده‌بود که تصویب این پیمان باید از اولویت‌های کنگره ایالات‌متحده باشد. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اضافه کرده بود که تصویب این پیمان برای امنیت ملی آمریکا ضروری و سنگ بنای روابط مسکو‌-‌واشنگتن است. این در شرایطی است که کنگره فعلی ایالات‌متحده آخرین روزهای دوران تصدی خود را می‌گذراند. در همین حال ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه که توسط سناتور ایالت آریزونا، جان کایل رهبری می‌شوند خواستار تعویق در تصویب این پیمان تا زمان آغاز به کار کنگره جدید شده‌اند.

این سناتور‌های جمهوری‌خواه تاکید می‌کنند که حجم کار کنگره فعلی زیاد است. آنها همچنین بر مدرن کردن زراد‌خانه‌های اتمی آمریکا هم تاکید دارند. با این همه اوباما بر لزوم تصویب این قطعنامه تاکید کرد.

او در لیسبون به خبرنگاران گفت که خواستار آمریکایی ایمن و امن است، درست همان موضوعی که سناتور کایل می‌خواهد. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده تاکید کرد که کایل هیچ‌گاه به او نگفته‌است که مخالف پیمان New START است.

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که اوباما و دیگر ارکان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌-‌ناتو‌- روز جمعه از سنای ایالات‌متحده و جمهوری‌خواهان مخالف خواستند تا هرچه سریعتر پیمان New START را تصویب کنند.

از چپ به راست: باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا، هرمان فون رمپوی رییس اتحادیه اروپا، خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپایی/ عکس: GETTY IMAGES