افزایش کنترل چین بر جریان سرمایه‌های خارجی

نمای خارجی بانک خلق چین- عکس: ویکی‌پدیا

شادی آذری

از زمانی که فدرال رزرو آمریکا از تصمیم خود مبنی بر تزریق ۶۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشورش خبر داد، ایالات متحده با واکنش‌های شدیدی از سوی کشورهای جهان به خصوص چین مواجه شده است. آنها می‌گویند که این بمب پولی آمریکا موجب جاری شدن سیل سرمایه به سایر اقتصادها بویژه اقتصادهای نوظهور می‌شود و ایجاد حباب قیمت‌ها و تورم را در این کشورها در پی خواهد داشت. به همین دلیل بود که معاون وزیر دارایی چین روز دوشنبه در اجلاس اپک انتقادهای شدید خود را به گیتنر، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، اعلام کرد.

در پی همه این تحولات و بالاگرفتن دوباره تنش اقتصادی بین چین و آمریکا، دیروز دولت چین اعلام کرد بانک‌های این کشور را مجبور خواهد کرد بر ذخایر ارز خارجی خود بیافزایند و کنترل و نظارت خود را بر ورود سرمایه‌های خارجی شدت بخشند تا بتوانند جریان موج «پول داغ» را که موجب تورم در کشورشان می‌شود، در هم بشکنند.

بنا به گزارش بلومبرگ، اداره ارزهای خارجی دولت چین دیروز در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این ارگان دولتی منتشر شد، اعلام کرد که مدیریت خود بر میزان بدهی‌های خارجی بانک‌ها را سخت‌تر خواهد کرد و قوانین تازه‌ای را برای تامین ذخایر ارزی آنها وضع خواهد نمود. به علاوه در این بیانیه آمده است که دولت چین قصد دارد عرضه خودروهای چینی دارای کاربردهای ویژه را در خارج قانونمند سازد و بر کنترل خود بر سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در دارایی‌های چینی بیافزاید.

این راهکارهای دولت چین منعکس‌کننده نگرانی دولتمردان این کشور و سایر کشورهای جهان از تصمیم اخیر فدرال رزرو آمریکا است. آنها از این نگرانند که فدرال رزرو بدهی‌های خود را می‌خرد تا بتواند هزینه وام‌گیری را در حد نزدیک به صفر نگه دارد و با این کار باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی درآمدهای بیشتر به بازارهای نوظهور هجوم بیاورند. رهبران چین و اروپا اعلام کرده‌اند که قصد دارند تاثیر تسهیل مقداری پول آمریکا را در اجلاس گروه بیست که فردا و پس‌فردا در سئول برگزار خواهد شد، به بحث و بررسی گذارند و خطرات کاهش رقابتی ارزش پول را گوشزد کنند.

ژائو شینگ‌مینگ، یک تحلیلگر ارشد بازارهای مالی در بانک ساخت‌و‌ساز چین که دومین بانک بزرگ وام‌دهنده این کشور است، دیروز در پکن گفت: «سرمایه‌های بین‌المللی به دلیل تسهیل پولی فدرال رزرو از دلار فاصله خواهند گرفت و اداره ارزهای خارجی دولت چین قصد دارد همه ابزارهای خود را به‌کار گیرد تا همه مدخل‌های ورودی ممکن برای ورود جریان سرمایه‌های خارجی را مسدود سازد.»

این ارگان دولتی چین همچنین اعلام کرد که میزان ذخایر دلاری یک بانک در هر روز نباید کمتر از روز پیش باشد. این اجبار برای حفظ ذخیره دلاری بانک‌ها که از سوی این اداره تعیین شده است، امکان پاسخگویی بانک‌ها به خریدهای یوآن را محدود خواهد ساخت. ژائو گفت: «این به معنای درخواست از بانک‌ها برای انباشت بیشتر ذخایر ارز خارجی است تا از فشار سیاست تسهیل پولی آمریکا بر ذخایر روزافزون ارزهای خارجی چین بکاهد.» وی افزود: «این می‌تواند در کوتاه‌مدت به افزایش ارزش یوآن کمک کند.»

بانک خلق چین از افزایش ۱۰۰ میلیارد دلاری ذخایر ارزی خود و رسیدن آن به ۶۵/۲ تریلیون دلار در ماه سپتامبر خبر داده است. این افزایش، رکورد افزایش ذخایر ارز خارجی این کشور را شکسته است. بدهی خارجی چین در پایان ماه ژوئن بالغ بر ۸/۵۱۳ میلیارد دلار بود که ۸/۳۴۳ میلیارد دلار از آن بدهی‌های کوتاه‌مدت بوده است. معاون وزیر دارایی چین روز دوشنبه پیش‌بینی کرده بود که این تزریق ۶۰۰ میلیارد دلاری آمریکا «شوکی» بزرگ را به اقتصاد‌های نوظهور وارد خواهد ساخت.