آخرین تلاش‌های اوباما و دموکرات‌ها برای حفظ سنا

اوباما روزجمعه در وست‌ویرجینیا - عکس: نیویورک تایمز

احسان ابطحی

انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات‌متحده آمریکا در حالی وارد آخرین روز خود شد که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند کنترل مجلس سنا را همچنان در اختیار خود نگه دارند و اوج‌گیری جمهوری‌خواهان را به تعویق بیندازند، رخدادی که می‌تواند فضای سیاسی در کپیتول هیل - مرکز تصمیم‌سازی آمریکا در واشنگتن- را به طرزی اساسی تغییر دهد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، در حالی که جمهوری‌خواهان در موقعیتی بسیار قدرتمند برای پیروزی در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا قرار دارند، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده روز شنبه سفر به چهار ایالت کنتیکت، ایلینوی، اوهایو و پنسیلوانیا را با هدف حمایت از نامزد‌های دموکرات سنا آغاز کرد. اوباما امیدوار است تا حزب دموکرات بتواند دست‌کم اکثریت مجلس سنا را در اختیار خود نگه دارد.از سوی دیگر جمهوری‌خواهان، در فضای مساعد سیاسی که برایشان به وجود آمده‌است، تلاش می‌کنند تا پیروزی‌های خود را گسترش دهند. همزمان با این تلاش‌ها، سارا پیلین، نامزد پیشین پست معاونت ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۸ میلادی در یکی از آخرین تلاش‌های خود برای پیروزی حزب جمهوری‌خواه به ایالت وست ویرجینیا رفت تا از رای‌دهندگان بخواهد نامزد‌ جمهوری‌خواهان را به جای سناتور دموکرات رابرت سی. بایرد، به عنوان نماینده این ایالت در مجلس سنا انتخاب کنند. رابرت بایرد ۵۱ سال است که کرسی سنا را در اختیار دارد.

بر‌اساس تحلیل‌های روزنامه نیویورک‌تایمز، نتایج پنج رقابت در ایالت‌های کلرادو، ایلینوی، نوادا، پنسیلوانیا و واشنگتن می‌تواند تا حدود زیادی مشخص کند که آیا دموکرات‌ها خواهند توانست اکثریت مجلس سنا را در اختیار خود نگه دارند یا نه؟ رقابت در این پنج ایالت بر سر کرسی‌هایی انجام می‌شود که در حال حاضر در اختیار دموکرات‌ها است؛ اما جمهوری‌خواهان در تلاشند تا این کرسی‌ها را در اختیار خود بگیرند. با این همه حتی اگر جمهوری‌خواهان بتوانند در رقابت‌های این پنج ایالت به پیروزی دست پیدا کنند، باز هم برای به دست گرفتن اکثریت مجلس سنا نیاز دارند در ایالت‌های کالیفرنیا و وست ویرجینیا هم به پیروزی دست یابند. این در شرایطی است که در این دو ایالت بخت دموکرات‌ها برای پیروزی رو به افزایش گذاشته‌است.

این تحلیل همچنین نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در آستانه افزایش کرسی‌های خود در مجلس سنا هستند؛ اما در انتخابات فردا باید همه اتفاقات به نفع آن‌ها باشد تا بتوانند ۱۰ کرسی سنا را به دست آورند تا کنترل این مجلس را در اختیار بگیرند.

فضای سیاسی بسیار نامساعدی که دموکرات‌ها با آن مواجه هستند باعث شده تا تقریبا هیچ‌کدام از نامزدهای این حزب از به چالش گرفته‌‌شدن جدی از سوی نامزد جمهوری‌خواهان مصون نباشد. به عبارت دیگر با وجود فضای بسیار بدی که دموکرات‌ها در آن قرار دارند، پیروزی هیچ‌کدام از نامزد‌های آنان تضمین شده نیست. نتایج نظر‌سنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که جمهوری‌خواهان بخت بسیار زیادی برای پیروزی در ایالت‌های داکوتای شمالی و ایندیانا دارند، یعنی ایالت‌هایی که کرسی‌های آن همواره در اختیار دموکرات‌ها هستند. این در شرایطی است که به گفته استراتژیست‌ها، سناتور‌ دموکرات راس فینگلد از ایالت ویسکانسین و دیگر سناتور دموکرات بلانچ لینکولن از ایالت آرکانزاس از رقبای جمهوری‌خواه خود عقب افتاده‌اند. این در حالی است که سناتور دموکرات، هری رید، از ایالت نوادا و همچنین سناتور دموکرات، پتی موری، از ایالت واشنگتن تلاش می‌کنند تا در رقابت‌های دشوار با نامزد‌های رقیب به پیروزی دست یابند.

اما هیچ رقابتی در سرتاسر ایالات‌متحده هم برای دموکرات‌ها و هم برای جمهوری‌خواهان نمادین‌تر و مهم‌تر از رقابت میان سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنا و رقیب جمهوری‌خواه او نیست. سناتور رید اکنون در وضعیتی بسیار دشوار قرار گرفته‌است و باید با شرون اینجل، که یک مولتی میلیونر است و از سرمایه شخصی برای مبارزات انتخاباتی هزینه می‌کند، رقابت کند. خانم انجل یکی از نامزد‌هایی است که به جنبش حزب چای که جنبشی به شدت محافظه‌کار است و به جناح راست حزب جمهوری‌خواه متعلق است، وابستگی دارد. جنبش حزب چای که ریشه‌هایی تاریخی دارد همزمان با انتخاب اوباما به عنوان رییس‌جمهوری شکل گرفت و مهم‌ترین هدف آن مخالفت با سیاست‌های رییس‌جمهوری ایالات‌متحده است. سارا پیلن و ران پاول، نماینده مجلس نمایندگان مجلس ایالات‌متحده از رهبران جنبش حزب چای به شمار می‌روند.

همزمان با این تحولات، اوباما اقداماتی فوری برای حفظ اکثریت دموکرات سنا انجام داد. او همچنین تلاش کرد تا کرسی سنای ایالت ایلینوی را که پیش از انتخاب به عنوان رییس‌جمهوری در اختیار خودش بود، باز هم در اختیار دموکرات‌ها قرار بگیرد. اوباما عصر روز شنبه برای شرکت در همایشی انتخاباتی به شیکاگو بازگشت و به محله‌ای رفت که زمانی زندگی سیاسی خود را از آنجا آغاز کرده‌ بود. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در جمع شرکت‌کنندگان در این همایش گفت که انتخابات روز سه‌شنبه نباید انتخاباتی درباره شخص او باشد.اوباما همچنین در شهر فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیا گفت:«‌این موضوع بسیار حیاتی است که بروید و رای دهید.» او ادامه داد: «‌این انتخابات، انتخاباتی برای صحنه‌آرایی انتخابات (ریاست‌جمهوری) دو سال آینده نیست، بلکه انتخاباتی برای صحنه‌آرایی ۱۰ تا۲۰ سال آینده است.» وضعیت ناپایدار دیگری که وجود دارد، در ایالت آلاسکا است. دموکرات‌ها از روز شنبه آگهی‌های تلویزیونی را به روی آنتن برده‌اند تا بتوانند کرسی این ایالت را به دست آورند. این در شرایطی است که که سناتور جمهوری‌خواه، لیسا مورکوفسکی به شدت تلاش می‌کند تا شکست در انتخابات درون حزبی مقابل جو میلر را جبران کند.

اسکات تی. مک‌آدامز، نامزد دموکرات‌ها که تا همین چند هفته پیش حتی تصور پیروزی را هم نمی‌کرد، اکنون امیدوار است تا با شکسته شدن آرای جمهوری‌‌خواهان و مستقل‌ها میان موروکوفسکی و میلر به پیروزی دست یابد.