گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه بورس‌های جهان وضع متفاوتی داشتند. به دلیل قیمت بالای کالاها و رشد بخش تولیدی چین بورس‌های اروپایی نتوانستند از افزایش بورس‌های آسیا بهره‌مند شوند. بورس‌های اروپا در آغاز معاملات دچار کاهش شدند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۶/۵۵۶۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۹/۰ درصد افت کرد و به ۶۳/۶۱۵۵ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۰۲/۳۶۵۲ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با کاهش روبه‌رو شد و فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۳ واحد یا ۴/۰ درصد افت کرد و به ۱۰۷۲۵ واحد رسید.

دراین میان افزایش ارزش ین بر بورس ژاپن تاثیر منفی گذاشت. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵، ۱۷/۲۳ واحد یا ۳/۰ سقوط کرد و به ۰۶/۹۳۸۱ واحد رسید. اما در دیگر نقاط آسیا خبر افزایش بخش تولیدی چین در ماه سپتامبر که روز جمعه منتشر شد، موجب افزایش بازارهای سهام شد. این خبر نشان داد بهبود اقتصادی چین در جریان است و معامله‌گران را به خرید سهام ترغیب کرد.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۶۶/۲۲۶۱۸ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۲۹/۱۸۷۹ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا یک درصد افزایش یافت و به ۳۰/۴۶۲۵ واحد رسید. بازارهای مالی سرزمین اصلی چین به مناسبت تعطیلی روز ملی تا پنج‌شنبه ۷ اکتبر بسته هستند. فرانسیس لون مدیرکل شرکت فولبرایت سکیوریتیز در هنگ‌کنگ می‌گوید دیگر عامل تاثیرگذار بر بازارهای سهام کاهش ارزش دلار بود که روز جمعه به پایین‌ترین سطح شش ماهه در برابر یورو رسید. کاهش ارزش دلار سبب می‌شود معامله‌گران به خرید کالا و دیگر ارزها همچون دلار استرالیا روی آورند. به گفته لون این تصور که فدرال رزرو آمریکا ممکن است به منظور تقویت بهبود اقتصادی اقدامات بیشتری را انجام دهد، موجب افزایش ارزش سهام بخش مستغلات هنگ‌کنگ شده است. بسیاری از اقتصادانان پیش‌بینی می‌کنند فدرال رزرو آمریکا در جلسه دوم و سوم نوامبر تصمیم خواهد گرفت اوراق بهادار دولتی را خریداری کند.

سرمایه‌گذاران همچنین در انتظار تصمیمات بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی استرالیا بودند. نشست دو روزه بانک مرکزی ژاپن دیروز آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود در پایان این نشست اقداماتی برای تسهیل سیاست پولی اتخاذ شود. انتظار می‌رود رزرو بانک استرالیا در جلسه امروز (سه‌شنبه) خود نرخ بهره را افزایش دهد. روز جمعه در آمریکا شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۳/۴۱ واحد یا ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۸/۱۰۸۲۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۰۴/۵ واحد یا ۴/۰ درصد جهش کرد و به ۲۴/۱۱۴۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۳/۲ واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۷۵/۲۳۷۰ واحد رسید.