گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری گواتمالا اعلام کرده است، آزمایش‌های مخفی پزشکی آمریکا در گواتمالا در دهه چهل میلادی که طی آنها صدها شهروند این کشور عمدا به بیماری‌های سوزاک و سیفلیس مبتلا شدند، «جنایت علیه بشریت» و نقض آشکار حقوق بشر است. آلوارو کولوم گفت از پزشکان آمریکایی که بدون اطلاع بیماران روانی و زندانیان، بر روی آنها آزمایش‌های پزشکی انجام داده بودند، عصبانی است. آمریکا این آزمایش‌ها را تکان‌دهنده و تاسف‌بار خوانده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا به این دلیل که گروهی از پزشکان آمریکایی حدود شصت سال پیش عمدا صدها شهروند گوآتمالا را به بیماری‌های سوزاک و سیفلیس آلوده کرده بودند، روز جمعه (اول اکتبر) طی تماس تلفنی با همتای گوآتمالایی خود از او عذرخواهی کرد.

وی همچنین با تشکیل کمیسیونی مرکب از نمایندگان دو کشور برای شناسایی هویت تمامی قربانیان موافقت کرده است.

اوباما پس از آن از قربانیان این آزمایش‌ها عذرخواهی کرد که سوزان روربی، استاد کالج ولسلی در ایالت ماساچوست جزئیات تحقیقات شش دهه پیش پزشکان وابسته به وزارت بهداشت آمریکا در گوآتمالا را منتشر کرد.

وی می‌گوید که وزارت بهداشت آمریکا می‌خواست بداند آیا پنی‌سیلین که آن زمان دارویی جدید بود، می‌تواند از گسترش سیفیلس در مراحل اولیه جلوگیری کند یا خیر.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه گفت که این آزمایش‌ها «غیراخلاقی» و «منزجر کننده» بوده است.

در مقاله وی آمده است که از افراد مورد آزمایش در گوآتمالا اجازه گرفته نشده بود، اما برخی مقام‌های وقت در این کشور آمریکای مرکزی از آن با خبر بودند. روشن نیست که چند نفر از آنها درمان شدند. گفته می‌شود که همه اشخاصی که به سیفلیس آلوده شدند داروی کافی دریافت نکردند.

ناظران می‌گویند که وقوع این ماجرا در گوآتمالا به ویژه از حساسیت بالایی برخوردار است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) در سال ۱۹۵۴ از طریق کودتا ژاکوب آربنز، رییس‌جمهوری وقت گوآتمالا را از قدرت سرنگون کرد.