تظاهرات علیه ریاضت اقتصادی در اروپا

عکس‌ها:‌ AFP در اعتراض به سیاست‌های ریاضتی دولت‌ها انجام شد

تظاهرات و اعتصابات در سرتاسر اروپا

گروه بین‌الملل- تظاهرکنندگان مخالف سیاست‌های ریاضتی دیروز در سرتاسر اروپا دست به راه‌پیمایی‌های گسترده زدند.

پزشکان و کارمندان بخش راه‌آهن یونان دیروز به خیابان‌ها ریختند، کارگران اسپانیایی حرکت قطار‌ها و اتوبوس‌ها را متوقف کردند و یک مرد ایرلندی مسیر پارلمان این کشور را با یک کامیون حامل سیمان مسدود کرد تا مانع از تصویب لایحه نجات اقتصادی در پارلمان ایرلند شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ده‌ها هزار نفر از تظاهرکنندگان، به خیابان‌های بروکسل ریختند تا در برابر نهاد‌های اتحادیه اروپا دست به تظاهرات بزنند. این تظاهر‌کنندگان امیدوار بودند تا به جمع ۱۰۰ هزار تظاهر‌کننده دیگری بپیوندند که در کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا دست به تظاهرات زده بودند. آنها همچنین تصمیم گرفتند تا با شرکت در این راهپیمایی، تاثیر اولین اعتصاب سراسری اسپانیا طی هشت سال گذشته را تقویت کنند.

همه این اقدامات در مخالفت با کاهش هزینه‌ها، افزایش مالیات‌ها، کاهش دستمزد‌ها و به طور کلی سیاست‌های ریاضتی در سراسر اروپا انجام می‌شود که هدف از آن کنترل بدهی‌های عمومی است.

نکته جالب این است که تظاهرات در بروکسل-‌که مقر اتحادیه اروپا در آنجا قرار دارد- در شرایطی انجام می‌شود که کمیسیون اروپا در حال ارائه پیشنهادی است که بر مبنای آن، آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را که کسری بودجه خود را با هدف هزینه برای برنامه‌های اجتماعی آن هم در اوج بیکاری در سرتاسر قاره اروپا افزایش می‌‌دهند، به شدت مجازات کند.

این در شرایطی است که کنفدراسیون اتحادیه کارگری اروپا می‌گوید، اعتراضاتی که برنامه‌ریزی کرده است ممکن باشد. یکی از بزرگ‌ترین اعتراضاتی باشد که در سال‌های اخیر در پایتخت بلژیک و مقر برخی نهادهای اتحادیه اروپا برگزار شده است.این در حالی است که تجمعات اعتراضی همچنین در ایتالیا، لتونی و صربستان در دست سازماندهی است.

این تظاهرات در حالی انجام می‌شود که نرخ کنونی بیکاری در یونان و ایرلند در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است و نرخ بیکاری در اسپانیا در سه سال گذشته دو برابر شده است. دولت بریتانیا درصدد است هزینه‌های خود را تا ۲۵ درصد کاهش دهد و در همین حال فرانسه شاهد اعتراضات خشم آلود علیه طرح افزایش سن بازنشستگی بوده است. از دو سال پیش که بحران مالی گریبانگیر جهان شد، میلیون‌ها موقعیت شغلی در اروپا از دست رفت و از آنجایی که دولت‌های اروپایی برای کاهش کسری بودجه درصددند میزان بودجه خود را کاهش دهند، این نگرانی وجود دارد که ممکن است این روند شتاب بیشتری بگیرد. دیروز اتحادیه‌های کارگری در اسپانیا اعتصاب سراسری را با راهپیمایی در مادرید آغاز کردند. کشورهای اروپایی که تحت فشار بوده‌اند تا کسری بودجه خود را کاهش دهند، تقریبا ۱۶۰ میلیارد پوند از بودجه‌های خود کاسته اند. در نتیجه، دستمزدها، حقوق بازنشستگی و مزایای کلیدی کاهش یافته‌اند. اکنون رهبران اروپا می‌توانند دو موضوع را محک بزنند؛ یکی این که میزان خشم کارگران و کارمندان دولتی از صرفه‌جویی‌ها چه‌ اندازه است و دیگر این که آنها تا چه اندازه حاضرند در برابر این خشم مقاومت کنند. اتحادیه‌های کارگری می‌گویند که کاهش هزینه‌ها، اروپا را به رکود اقتصادی باز می‌گرداند و برنامه‌های اجتماعی را که ارزش زیادی دارند، تضعیف می‌کند. اما با توجه به این که علائم ضعف در اقتصاد اروپا هنوز مشهود است، معلوم نیست نظر اتحادیه‌های کارگری تا چه حد مورد حمایت قرار خواهد گرفت. تحلیلگران امور اقتصادی می‌گویند که دیروز، روز آزمونی بزرگ برای اغلب کشورهای اروپایی بود که برنامه‌های صرفه‌جویی را به اجرا درآورده‌اند.

این در شرایطی است که اتحادیه اروپایی از این هراس دارد که کارگران بزرگترین قربانیان بحران اقتصادی باشند، بحرانی که بانک‌ها و تجار آن را ایجاد کردند، اما با دخالت‌های دولتی از این بحران خارج شدند. این در حالی است که نرخ بیکاری بالا و کاهش دستمزد‌ها و دیگر معضلات اقتصادی اکنون دامن کارگران را گرفته است، کسانی که کمترین نقشی در ایجاد این بحران نداشته‌اند.

عکس:DEMOTIX