پاکستان رییس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد

انصار پرویز سفیر پاکستان در شورای حکام پیش از برگزاری جلسه این شورا - عکس: GETTY IMAGES

گروه بین‌الملل- روز دوشنبه پاکستان به عنوان رییس جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد برگزیده شد. این در شرایطی است که این کشور معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده است. اعضای شورا بر اساس توافق انجام شده، رسما «انصار پرویز» سفیر پاکستان را به عنوان رییس و «جان هارتمن برنهارد» از دانمارک و «اولنا میکلای چوک» از اوکراین را به عنوان معاونان رییس شورا انتخاب کردند.

بنا به گزارش رویترز این انتخاب در شرایطی صورت گرفته است که بسیاری از دیپلمات‌های غربی گفته بودند که این انتخاب را انتخابی ایده‌آل نمی‌دانند چون پاکستان نیز مانند هندوستان، کره شمالی و رژیم صهیونیستی از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT) خودداری کرده است، در حالی که این معاهده قلب فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) محسوب می‌شود.

برخی تحلیل‌گران نیز بر این باورند که زرادخانه هسته‌ای پاکستان و ذخایر انباشته شده مواد هسته‌ای آن که مناسب برای تسلیحات اتمی است با توجه به تهدیدات امنیتی داخلی طالبان و القاعده در منطقه، خطری جدی را متوجه این منطقه می‌سازد.

این سمت یک ساله مسوولیت ریاست جلسات تصمیم‌گیری شورای حکام را به رییس منتخب واگذار می‌کند و نقش رییس جلسات این است که به این شورا کمک می‌کند تا تصمیمات شورا به اتفاق آرا اتخاذ شود.

پاکستان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است و انتخاب این کشور به عنوان رییس شورای حکام در چارچوب مقررات این سازمان است.

ریاست یک ساله‌ شورای حکام به صورت دوره‌‌ای در اختیار مناطق مختلف قرار می‌گیرد. این مناطق کاندیداهای خود را معرفی می‌کنند تا در شورا درباره آنها تصمیم‌گیری شود. بنا به اظهارات دیپلماتی که در جلسه آژانس پشت درهای بسته شرکت داشت، در این اجلاس آژانس حکام که رییس جدید با رای شفاهی انتخاب شد، هیچیک از اعضا با معرفی پاکستان توسط گروه متشکل از کشورهای خاورمیانه‌ای و آسیای جنوبی، مخالفت نکردند. بدیهی است که این انتخاب به پاکستان قدرت اتخاذ تصمیمات برای سیاست‌های هسته‌ای سازمان ملل را نمی‌دهد، اما نقش این کشور را بسیار تاثیرگذارتر از پیش خواهد نمود. پیش از این مالزی ریاست شورای حکام آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد را بر عهده داشت.

سفیر آمریکا، گلین دیویس، در رابطه با این انتخاب گفته است: «ایالات متحده آمریکا به شدت انتظار می‌کشد تا با پاکستان به عنوان رییس شورای حکام همکاری نماید.»

بنا به اعلام موسسه‌ بین‌المللی تحقیقات صلح، پاکستان حدود ۶۰ کلاهک هسته‌‌ای در اختیار دارد، در حالی که هند که رقیب منطقه‌ای پاکستان است، ۶۰ تا ۷۰ کلاهک هسته‌‌ای در اختیار دارد. هر دو کشور در سال ۱۹۹۸ دست به انجام آزمایشات هسته‌ای زدند.بنا به گزارش شبکه‌ خبری بلومبرگ، انصار پرویز ـ نماینده‌ پاکستان در وین ـ پس از نشست دوشنبه اظهار کرد: «همه‌ تاسیسات غیرنظامی ما تحت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و ما عضوی پایبند در این سازمان هستیم.»

وی افزود: ما می‌توانیم بکوشیم تا در برخی موضوعاتی که آژانس در سال‌های گذشته درگیر آن بوده است، میانجی‌گری کنیم.

اعضای شورای حکام متشکل از آرژانتین، استرالیا، آذربایجان، بلژیک، برزیل، کامرون، کانادا، جمهوری چک، شیلی، چین، دانمارک، اکوادور، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، اردن، کنیا، کره جنوبی، مغولستان، هلند، نیجر، پاکستان، پرو، پرتغال، روسیه، سنگاپور، آفریقای جنوبی، تونس، اوکراین، امارات، انگلیس، ایرلند شمالی، آمریکا و ونزوئلا است.