قرارداد 60 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان

هواپیمای اف ۱۵

گروه بین‌الملل- گزارش‌ها به نقل از مقامات ایالات‌متحده حکایت از آن دارند که پنتاگون‌- ‌وزارت دفاع آمریکا- قصد دارد کنگره را در جریان فروش قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری سلاح به عربستان سعودی قرار دهد. بر اساس این قرارداد، ایالات‌متحده هواپیماهای پیشرفته جنگی به عربستان سعودی خواهد فروخت. روزنامه وال استریت ژورنال در همین زمینه ادعا کرده است که هدف از فروش این سلاح‌ها به عربستان سعودی، مقابله با قدرت فزاینده ایران در منطقه است. این در شرایطی است که مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که برای هیچکدام از کشورهای منطقه تهدیدی به شمار نمی‌روند و هدف از برنامه‌های نظامی‌شان تنها حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه است.

قرار‌داد فروش سلاح به عربستان سعودی منجر به حمایت از ۷۵ هزار شغل در ایالات‌متحده خواهد شد که این بیشترین میزان حمایت از اشتغال ناشی از قرارداد‌های تسلیحاتی آمریکا تاکنون به شمار می‌رود.

قانونگذاران آمریکایی ممکن است این قرارداد را مورد بازنگری قرار دهند و تغییراتی را در آن اعمال کنند. این امکان نیز وجود دارد که نمایندگان کنگره این قرارداد را مشروط کنند یا حتی مانع از اجرایی شدن آن شوند.

سرهنگ دیو لاپان، سخنگوی پنتاگون در همین‌باره گفت که کنگره حدود هفته آینده در جریان قرارداد فروش سلاح به عربستان سعودی قرار خواهد گرفت. با این همه او از ارائه جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد.

ناظران سیاسی بر این باورند که به احتمال بسیار زیاد کنگره مخالفت چندانی با این قرار داد نخواهد کرد و این‌گونه استدلال می‌کند که این قرارداد بخشی از استراتژی تقویت دولت‌های دوست عرب در مواجهه با تهدید‌های استراتژیک است.

مقامات وزارت دفاع ایالات‌متحده اعلام کرده‌اند که دولت این کشور اجازه فروش هواپیما‌های اف - ۱۵، هلی‌کوپتر‌های آپاچی، بلک‌هاوک و لیتل برد را به شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکایی داده‌است.

پیشتر گزارش شده‌بود دو طرف در مورد فروش هواپیما به ارزش ۳۰ میلیارد دلار با یکدیگر به توافق رسیده‌اند اما فروش‌های بعدی در آینده می‌تواند انجام شود.

این در شرایطی است که یک مقام وزارت دفاع ایالات‌متحده که نامش فاش نشد به خبرگزاری رویترز گفت که قرارداد فروش اسلحه به عربستان سعودی به این کشور همه‌گونه توانایی برای دفاع از کشورش را خواهد داد.

او اضافه کرد که اسراییل که مهمترین متحد ایالات‌‌متحده در منطقه به شمار می‌رود، به طور کامل مشکلی با این قرارداد ندارد.

این در شرایطی است که فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین‌باره گفت که این کشور هیچ اقدامی که به بر‌هم خوردن توازن قوا در منطقه منجر شود، انجام نخواهد داد.

بر اساس قانون دولت ایالات‌متحده باید کنگره را از قرارداد فروش سلاح آگاه سازد و کنگره ۳۰ روز فرصت خواهد داشت تا در مورد این قرار‌داد تصمیم‌گیری کند.

پیشتر مقامات کنگره هشدار داده بودند که قانونگذاران ممکن است جلوی این قرارداد را بگیرند اما تحلیلگران می‌گویند که چشم‌انداز ضعیف رشد اشتغال در صنعت دفاعی ایالات‌متحده مشوق دیگری برای نمایندگان آمریکایی خواهد بود تا این قرارداد را به تصویب برسانند.

پیشتر و در دهه ۱۹۸۰ میلادی بریتانیا جنگنده‌های نظامی به عربستان سعودی فروخت، این در حالی بود که در آن زمان واشنگتن تصمیم گرفته بود به ریاض سلاح نفروشد.

عربستان مهمترین خریدار سلاح‌های جنگی در میان کشورهای در حال توسعه است و حدود ۷/۳۶ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ سلاح خریداری کرده‌است.

ایالات‌متحده در حالی قصد دارد به بهانه آنچه که مقابله با تهدید‌های فزاینده ایران در منطقه می‌‌خواند به عربستان سعودی سلاح بفروشد که مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بار‌ها و بارها در مورد «‌پروژه ایران‌هراسی» که به عنوان یک جنگ روانی از سوی مقامات آمریکایی در منطقه کاربرد پیدا کرده‌است، هشدار داده‌اند.

ایالات‌متحده همواره برای پیشبرد برنامه‌های خود از جمله رونق صنایع دفاعی این کشور و ایجاد اشتغال در این بخش آن هم در دوران رکود به یک دشمن فرضی نیاز داشته است. مقامات کاخ سفید با مطرح کردن ایران به عنوان تهدیدی برای امنیت و صلح خاورمیانه، عربستان را مجبور به خرید ۶۰ میلیارد دلار اسلحه می‌کنند تا در نهایت صنایع دفاعی این کشور را در دوران رکود شدید اقتصادی از بحران نجات دهند.