گروه بین‌الملل‌- یک ژنرال بلند‌پایه ارتش ایالات‌متحده هشدار داد که جدول زمانی تعیین شده توسط دولت این کشور برای آغاز فرآیند خروج نیروها از افغانستان باعث تشویق طالبان خواهد شد. به گزارش بی.‌بی.‌سی ژنرال جیمز کانوی، فرمانده سپاه تفنگداران دریایی آمریکا، گفت که این جدول زمانی - که ژوئیه ۲۰۱۱ آغاز می‌شود - «به دشمن ما انرژی می‌دهد.» با این حال ژنرال کانوی گفت که به عقیده او نیروهای آمریکایی در جنوب افغانستان احتمالا باید برای چند سال در آنجا بمانند. اظهارات او احتمالا به بحث‌ها درباره استراتژی آمریکا در افغانستان و تاریخ تعیین شده برای آغاز روند خروج دامن خواهد زد. آگاهان سیاسی می‌گویند که مقامات دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا به طور غیرعلنی می‌گویند که از شنیدن اظهارات این ژنرال تعجب نمی کنند چرا که همان صراحت لهجه همیشگی سپاه تفنگداران دریایی را بازتاب می‌دهد به ویژه آنکه این ژنرال درحال بازنشسته شدن است. ژنرال کانوی که تازه از افغانستان بازگشته است در یک کنفرانس خبری در پنتاگون‌- وزارت دفاع ایالات‌متحده- گفت: نگران است که وجود چنین تاریخی ممکن است چنین به طالبان القا کند که آمریکا برای به پایان بردن جنگ آماده می‌شود.

او گفت: «از بعضی جهات فکر می‌کنیم که (این تاریخ) در حال حاضر به دشمن ما انرژی می‌دهد. به نظر ما آنها ممکن است به خود بگویند، در واقع مکالماتی را استراق سمع کرده‌ایم که می‌گوید، «فقط کافی است که برای مدت مشخصی صبر داشته باشیم.» او در مورد تفنگداران دریایی در ولایت جنوبی هلمند و قندهار گفت: «راستش من فکر می‌کنم چند سال طول بکشد تا اوضاع کارزار طوری باشد که انتقال مسوولیت برای ما ممکن باشد.» به اعتقاد تحلیل‌گران بیانیه ژنرال کانوی پررنگ‌کننده ادامه اختلاف نظر رهبران سیاسی و نظامی آمریکا درباره سرعت انتقال مسوولیت امور امنیتی به مقام‌های افغان است. ژنرال کانوی گفت که ممکن است «زمانی» برسد که واحدهای نظامی افغان بتوانند در مسوولیت‌های امنیتی پیشگام شوند، اما نه در جنوب این کشور جایی که این ژنرال «محل تولد» طالبان خواند.

اظهارات این ژنرال آمریکایی در شرایطی منتشر می‌شود که کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که رییس‌جمهوری قصد دارد در ماه دسامبر پیشرفت اوضاع در افغانستان را ارزیابی کند. جان برنان دستیار مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «به این ترتیب ما هنوز در همان مسیری هستیم که رییس‌جمهوری تشریح کرده است.»

اوباما و حامیان او می‌گویند که یک جدول زمانی برای خروج نیروها رهبران افغانستان را برای به عهده گرفتن مسوولیت امور امنیتی تحت فشار قرار می‌دهد.

با این حال ژنرال کانوی تاکید کرد که سربازان طالبان احتمالا پس از آنکه با گذشت ژوئیه ۲۰۱۱ ببینند که خروج چشمگیر نیروهای آمریکایی انجام نمی‌شود، متحمل یک ضربه روحی خواهند شد. او گفت: با رسیدن پاییز ۲۰۱۱ طالبان خواهد دید که ارتش آمریکا «مثل قبل همچنان در حال کوبیدن آنها است.» نیروهای خارجی در افغانستان تحت فرماندهی آمریکا و ناتو با شورشگری طالبان علیه دولت کابل می‌جنگند. این شورشگری در سال‌های اخیر قوت بیشتری گرفته است. حملات شورشیان اسلامگرا به نیروهای تحت هدایت ناتو در استان‌های هلمند و قندهار افزایش یافته است. ژنرال کانوی در این کنفرانس خبری گفت که ۳۰ هزار نیروی آمریکایی پیش‌تر در ماه جاری در افغانستان مستقر شدند که به این ترتیب شمار سربازان آمریکایی در آنجا به تقریبا ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. یک روز پیش‌تر یک ژنرال دیگر که مسوول آموزش نیروهای افغان است چشم‌انداز انتقال عمده مسوولیت‌های امنیتی به افغان‌ها برای یک سال دیگر را کمرنگ دانست. پیش‌تر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته است که هرگونه کاهش نیروها پس از اواسط ۲۰۱۱ چندان قابل توجه نخواهد بود.

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده کل نیروهای ائتلافی در افغانستان هم روز ۱۵ اوت گفته بود که او حق مخالفت با برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از اواسط سال آینده میلادی را برای خود محفوظ نگه می‌دارد. ژنرال پترائوس استدلال کرد که ابزار لازم برای بهبود اوضاع افغانستان تازه در کارزار چیده شده است و اینکه او به افغانستان نیامده است تا راه خروجی «محترمانه» پیدا کند. او اخیرا جایگزین ژنرال استنلی مک کریستال شد.