شادی آذری
آمار رسمی که دیروز توسط دولت ژاپن منتشر شد نشان داد که در ماه جولای رشد صادرات این کشور کند شد. این پنجمین ماه متوالی است که سرعت رشد صادرات ژاپن کاهش می‌یابد. این آمار نشان‌دهنده این واقعیت است که احیای اقتصادی شکننده ژاپن بیش از پیش قدرت خود را از دست می‌دهد و البته دلیل آن افزایش ارزش یوآن است.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ماه جولای ارزش صادرات ژاپن نسبت به سال گذشته با 5/23 درصد افزایش به 98/5 تریلیون ین (9/70 میلیارد دلار) رسید. اگرچه این افزایش کمتر از افزایش 7/27 درصدی ماه ژوئن بود، اما بیش از پیش‌بینی افزایش 9/22 درصدی بود. دولت ژاپن اعلام کرد که واردات این کشور نیز 7/15 درصد افزایش یافته و به 18/5 تریلیون ین رسیده است.
تقاضای زیاد آسیا برای خودرو، محصولات دارای فناوری پیشرفته و قطعات کارخانه‌ای ژاپن کمک کرده است که تصویر رو‌به ضعف اقتصاد داخلی این کشور خنثی شود و بزرگ‌ترین شرکت‌های ژاپن به سوددهی بازگردند و یک احیای اقتصادی آزمایشی را به نمایش گذارند.
اما بسیاری از تحلیل‌گران انتظار دارند صادرات ژاپن طی ماه‌های پیش‌رو بیش از این کاهش یابد و علت آن را کندی تقاضا و افزایش ارزش ین در برابر دلار می‌دانند که در هفته جاری به بالاترین رکورد خود طی 15 سال گذشته رسید.
مرکز کپیتال اکونومیکس در یادداشت خود بر تحقیقاتش نوشت: «آمار تجاری ماه جولای ژاپن تایید می‌کند که افزایش ارزش ین به درآمدهای صادراتی ضربه می‌زند.» افزایش ارزش ین نه تنها باعث گران شدن صادرات ژاپن می‌شود، بلکه به سود حساب‌های خارجی هنگام بازگشت به کشور لطمه می‌زند و باعث می‌شود صادرکنندگان ناراضی خواستار اقدامات دولت برای کاهش ارزش ین شوند و به تاثیرات اقتصادی منفی آن اشاره کنند.
هیروکاتا کوسابا، اقتصاددان موسسه تحقیقاتی میزوهو به شبکه خبری داوجونز گفت: «در شرایطی که بی‌اعتمادی‌ها نسبت به اقتصاد جهانی در حال افزایشند، افزایش ارزش ین به تدریج بر صادرات ژاپن تاثیر خواهد گذارد.» وی افزود: «اگر بانک ژاپن و دولت گام‌های مناسبی را برای حمایت از اقتصاد ژاپن در اواخر سال جاری میلادی بر ندارند، اقتصاد این کشور در اواخر سال میلادی جاری به خواب فرو خواهد رفت.»
در این اواخر بانک مرکزی ژاپن و دولت به‌خاطر عدم توانایی در جلوگیری از افزایش ارزش ین مورد انتقاد‌های شدید قرار گرفتند چون تلاش‌های محکوم به شکست را توسط وزرایش برای کاهش ارزش ین به نمایش گذارد.
تحلیل‌گران هم هشدار داده‌اند خطراتی که تقاضا را تهدید می‌کند، همچنان پابرجا هستند چون رهبران جهان سیاست‌های مالی سختگیرانه‌تری را در پیش گرفته‌اند تا اقتصاد جهانی را که به بحران مالی دچار شده بود کمک کنند تا دوباره بال بگشاید.
رشد اقتصادی ژاپن در فصل دوم به ۴/۰ درصد کند شد در حالی که این رقم در سه ماه پیش از آن ۴/۴ درصد بود. به همین دلیل چین توانست اقتصاد این کشور را پشت‌سر گذارد و به دومین اقتصاد جهان تبدیل شود. در ماه ژوئن هم شاهد سقوطی عجیب در تولیدات صنعتی ژاپن بودیم.
در ماه جولای، ژاپن اولین مازاد تجاری خود با چین را که بالغ بر 8/15 میلیارد ین بود، به ثبت رساند. صادرات به چین که موتور محرکه اصلی اقتصاد ژاپن است، با 7/22 درصد افزایش به 16/1 تریلیون ین رسید؛ اما واردات کالاهای چینی به ژاپن با 4/14 درصد افزایش به 14/1 تریلیون ین رسید. بر اساس اعلام وزارت دارایی ژاپن، در مجموع مازاد تجاری این کشور در ماه جولای 9/119 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت چون احیای صادرات در دوران پس از بحران رکود از واردات پیشی گرفت.
صادرات کالاهای ژاپنی به ایالات متحده آمریکا نیز ۹/۲۵ درصد افزایش یافت و به ۲/۹۷۲ میلیارد ین رسید اما واردات کالاهای آمریکایی به ژاپن ۴/۱۳ درصد افزایش یافت و به ۹/۴۹۹ میلیارد ین رسید.
صادرات ژاپن به اتحادیه اروپا 3/13 درصد افزایش یافت و به 6/632 میلیارد ین رسید و واردات کالاهای این اتحادیه به ژاپن با 5/9 درصد افزایش به 99/4 میلیارد ین متجاوز شد.
منبع: خبرگزاری فرانسه