گروه بین‌الملل- آلن گرین اسپن رییس سابق فدرال رزرو ایالات متحده هشدار داد اقتصاد آمریکا به سمت رکود بسیار شدید پیش می‌رود.

او در گفت‌وگو با تلویزیون آمریکا گفت درحال حاضر در بهبود اقتصادی آمریکا وقفه به وجود آمده است و این همچون یک شبه رکود است. گرین اسپن در پاسخ به این پرسش که آیا اقتصاد آمریکا به رکود باز خواهد گشت یا خیر گفت: «این احتمال وجود دارد.»

گرین اسپن از سال ۱۹۸۷ تا زمان بازنشستگی در سال ۲۰۰۶ ریاست فدرال رزرو آمریکا را به عهده داشت و پس از بازنشستگی جای خود را به بن برنانکه داد.

سیاست او در پایین نگه‌داشتن نرخ بهره به منظور تقویت بازار وام‌های رهنی مسکن مورد انتقاد قرار گرفته است. زیرا این وام‌ها در مشکل اعتبارات موثر بودند.

گرین اسپن در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت:«در بهبود اقتصادی وقفه ایجاد شده است و این بهبود اندک بوده است و وقفه در بهبود اندک شبه رکود به نظر می‌رسد.»

او درمورد احتمال وقوع یک رکود دیگر گفت «درصورت کاهش قیمت مسکن احتمال وقوع رکود وجود دارد. قیمت مسکن طی سال گذشته واقعا بدون تغییر بوده است.»

گرین اسپن همچنین پیش‌بینی کرد نرخ بیکاری برای مدتی در رقم ۵/۹ درصد باقی خواهد ماند.

او اضافه کرد: «نظام مالی ورشکسته است و در جایی که هستیم درجا می‌زنیم. چیزی وجود ندارد که سطح بیکاری را تعدیل کند.» جدیدترین آمار ماهانه بیکاری آمریکا روز جمعه توسط وزارت کار این کشور منتشر می‌شود. سخنان گرین اسپن درحالی بیان شد که رشد اقتصادی آمریکا در دوره آوریل تا ژوئن کند شد و در این دوره تولید ناخالص داخلی با نرخ سالانه ۴/۲ درصد رشد کرد. این درحالی است که در فصل نخست اقتصاد آمریکا با نرخ سالانه ۷/۳ درصد رشد کرده بود. رشد ۴/۲ درصدی تولید ناخالص داخلی اولین تخمین برای فصل دوم بود و این رقم ممکن است در ماه‌های آتی بیشتر یا کمتر شود.

درمورد قدرت بهبود اقتصادی آمریکا به خصوص با توجه به نرخ ۵/۹ درصدی بیکاری، نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد. به‌رغم کندی رشد اقتصادی آمریکا، کریستین رومر، مشاور اقتصادی کاخ سفید می‌گوید: «این نرخ خوب رشد اقتصادی نشان‌‌دهنده آن است که بهبود اقتصادی پایدار ادامه دارد. با این وجود برای کاهش چشمگیر بیکاری نیازمند رشد اقتصادی سریع‌تر هستیم.»

افزایش شدید واردات و افت فروش کالاهایی چون خودرو تاحدی کاهش رشد تولید ناخالص داخلی را توجیه می‌کند. این درحالی است که مصرف شخصی نسبت به فصل نخست با نرخ کندتری رشد کرده است.