تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره شمالی - ۳۱ تیر ۸۹

کلینتون و گیتس در کره جنوبی - عکس: AP

گروه بین‌الملل- دیروز وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به کره جنوبی خبر داد که ایالات متحده آمریکا قصد دارد تحریم‌های تازه‌ای را علیه کره شمالی اعمال کند. بنا به گزارش بلومبرگ، هیلاری کلینتون در سخنان خود در پایتخت کره جنوبی، سئول، اعلام کرد که این تحریم‌های جدید، برخی افراد فعال در حکومت کیم جونگ ایل را شامل خواهد شد. به علاوه بانک‌هایی که به کره شمالی کمک می‌کنند تا کارهای غیرقانونی انجام دهد مشمول این تحریم جدید خواهند شد. این کارهای غیرقانونی شامل تجارت اسلحه و کالاهای لوکس است که پیش از این در تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور ممنوع اعلام شده بود. پس از آنکه کره شمالی در ماه مه سال میلادی گذشته دومین آزمایش هسته‌ای خود را به انجام رساند، سازمان ملل متحد تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرد که طی آن فروش تسلیحات آن کاهش یافت و معاملات مالی با آن کشور محدود شد. بر اثر این تحریم سازمان ملل، اقتصاد کره شمالی در سال ۲۰۰۹ به اندازه ۹/۰ درصد کوچک شد. این در شرایطی است که تولید ناخالص داخلی کره شمالی در سال ۲۰۰۸ به اندازه ۱/۳ درصد رشد کرده بود.

سخنان دیروز هیلاری کلینتون پس از جلسه‌ای ایراد شد که در آن مقامات ارشد ایالات متحده آمریکا از جمله وزیر دفاع، رابرت گیتس، به همراه همتایان خود از کره جنوبی حضور داشتند تا نحوه واکنش به غرق شدن کشتی کره‌جنوبی و مسائل وسیع‌تر امنیتی در این شبه جزیره را مورد بحث و بررسی قرار دهند. از ماه مارس که یک کشتی جنگی کره جنوبی در حادثه ای که عامل آن کره شمالی تشخیص داده شده است، غرق شد، تنش بین دو کشور افزایش یافته است.

کره شمالی می گوید که ناو کره جنوبی را غرق نکرده است؛ اما گروهی از بازرسان بین‌المللی اژدر شلیک شده از یک زیردریایی کره شمالی را عامل غرق شدن ناو چئونان اعلام کرده اند. در آن واقعه ۴۶ ملوان کره‌جنوبی کشته شدند.پیش از برگزاری جلسه مقامات ارشد آمریکا و کره جنوبی، دیروز وزیر امور خارجه و وزیر دفاع آمریکا از مرز مشترک بین دو کره بازدید کردند. هیلاری کلینتون این بازدید را که چهار ماه پس از غرق شدن کشتی کره جنوبی صورت گرفت، «نمایش واقعی همبستگی» کشورش با کره جنوبی خواند.آمریکا از پایان جنگ در شبه جزیره کره در سال ۱۹۵۳ میلادی هزاران نیرو در کره جنوبی داشته است و در حال حاضر بیش از ۲۸ هزار سرباز در این کشور دارد.