اختلاف اروپا و آمریکا در روش تثبیت رشد اقتصادی جهان

تیموتی گیتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا - عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- شادی آذری: رییس بانک مرکزی اروپا، ژان کلود تریشه و وزیر خزانه‌داری آمریکا، تیموتی گیتنر بر سر روش‌هایی که باید برای تثبیت رشد اقتصادی جهان بکارگرفته شود باهم به اختلاف نظر رسیده‌اند. اروپا بهترین راهکار را اعمال سیاست‌های انقباضی بر بودجه‌ها می‌داند، در حالی‌که ایالات متحده آمریکا تقویت تقاضای داخلی را بهترین روش برمی‌شمارد.

بنا به گزارش بلومبرگ، تریشه روز شنبه پس از دیدار با وزرای دارایی گروه بیست در بوسان کره جنوبی به خبرنگاران گفت: «نمی‌توان تاثیر کاهش خلا‌ءهای بودجه‌ای را بر رشد اقتصادی نادیده گرفت چون این امر موجب افزایش اعتماد می‌شود.» وی افزود: «نیاز برای چنین اقدامی برای اقتصادهای صنعتی‌شده قدیمی واضح است.» سخنان او منعکس‌کننده تعهد ۱۶ کشور عضو ناحیه یورو مبنی بر کاهش کسری بودجه‌هایشان بود چون بحران بدهی‌های این ناحیه منجر به آن شد که بسته‌ای ۷۵۰ میلیارد یورویی (۹۱۳ میلیارد دلاری) به نجات اقتصادهای ضعیف منطقه اختصاص داده شود. اما پیام تریشه در واقع بر تفاوت نظرات اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم تاکید داشت. پیام ایالات متحده آمریکا به اجلاس گروه بیست این بود که کشورهای دارای مازاد تجاری از جمله چین و آلمان تقاضای خود را افزایش دهند تا به ایجاد ثبات در احیای اقتصادی جهان کمک کنند. گیتنر در یک جلسه جداگانه مطبوعاتی در بوسان گفت: «لازم است که افزایش تقاضای داخلی در ژاپن و کشورهای اروپایی دارای مازاد تجاری به شدت یابد. هم‌اکنون هزینه‌های هر دو منطقه نسبتا ضعیف است.»

در شرایطی که گیتنر این نظریه را ترویج می‌کند که تقویت بخش مالی لازم است، وی بر این نکته نیز تاکید دارد که این مهم باید در «میان مدت» عملی شود. اما از سوی دیگر مقامات اروپایی می‌گویند که سیاست‌های انقباضی بر بودجه‌ها باید تا سال آینده عملی شود و صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل بر این باور است که نمی‌توان رشد اقتصادی جهان را به قیمت کسری بودجه‌های عظیم دولت‌ها بدست آورد. اما برآوردهای صندوق بین‌المللی پول هم نگرانی گیتنر را تایید می‌کند. دومینیک استراس کان، رییس این صندوق در یک جلسه مطبوعاتی اعلام کرد که تلاش برای کاهش کسری بودجه کشورهای ثروتمند، ظرف دو سال آینده موجب ضربه زدن به رشد اقتصادی جهان خواهد شد. وی افزود که راهکارهای محرک اقتصادی که ظرف دو سال گذشته بکارگرفته شده‌اند هنوز منقضی نشده‌اند و در اقتصادهای پیشرفته هنوز باید به کار گرفته شوند. یک مطالعه که توسط صندوق‌ بین‌المللی ‌پول انجام شد، نشان می‌دهد که تقویت بخش مالی بدون رهانیدن بازار از قوانین سخت‌گیرانه که موجب رشد تقاضای داخلی می‌شود، منجر به آن خواهد شد که رشد اقتصادی جهان ۵/۲ درصد کاهش یابد و ۳۰ میلیون شغل در سرتاسر جهان از بین برود.

دولت اوباما قصد دارد ظرف پنج سال آینده صادرات آمریکا را به دوبرابر افزایش دهد. در چنین شرایطی گیتنر هشدار داده است که سایر کشورها نمی‌توانند برای شکوفایی رشد اقتصادی جهان بر مصرف‌کننده‌های آمریکایی تکیه کنند. علاوه بر این گیتنر به اروپا هشدار داد که این ناحیه نیازمند پیشرفت در اصلاحات اقتصادی‌اش هست. او در نامه خود خطاب به اجلاس گروه بیست هم نوشته بود: «پیشرفت بیشتر در اصلاح بخش مالی، برای احیای اقتصادی جهان حیاتی است.» وی افزود: «این اقدام بخصوص در اروپا نیازمند تلاش بیشتر برای نوسازی و سرمایه‌گذاری مجدد در نظام بانکداری است.»