اسرائیل فعالان حقوق بشر را اخراج کرد

عکس‌ها: Getty Images

گروه بین‌الملل، احسان ابطحی: رژیم صهیونیستی بیش از ۱۲۰ فعال خارجی را که تلاش می‌کردند به همراه ناوگان آزادی محاصره غزه را بشکنند و به مردم این منطقه کمک‌رسانی کنند، از سرزمین‌های اشغالی اخراج کرد. این رژیم این افراد را پس از حمله مرگبار به «‌ناوگان آزادی» و دیگر کشتی‌های امداد‌رسان که به کشته شدن ۹ نفر منجر شد، دستگیر کرده بود.

به گزارش بی.‌بی.‌سی این فعالان حقوق بشر به اردن فرستاده شده‌اند. چند صد نفر دیگر که بیشتر آنان را اتباع ترکیه تشکیل می‌دهند نیز به زودی از سرزمین‌های اشغالی اخراج خواهند شد. ۹ فعال حقوق بشر روز دوشنبه و در حمله کماندوهای رژیم صهیونیستی به «‌ناوگان آزادی» که شامل شش کشتی می‌شد، جان خود را از دست دادند. از سوی دیگر بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی به خانواده‌های دیپلمات‌های اسرائیلی در ترکیه دستور داده شده است تا این کشور را ترک کنند.

ترکیه که پیشتر یکی از متحدان اسرائیل در خاورمیانه به شمار می‌رفت از جمله کشورهایی است که به شدت از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کاروان کشتی‌های امداد‌رسان انتقاد و این اقدام را محکوم کرده است. منابع دیپلماتیک در آنکارا گفته‌اند که چهار نفر از کشته شدگان اهل کشور ترکیه هستند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم اقدام اخیر اسرائیل را «‌قتل‌عام خونین» توصیف کرده است. هنوز هویت دیگر کشته‌شدگان مشخص نشده است. گمان می‌رود که همه کشته‌شدگان در یکی از کشتی‌ها به نام مرمرآبی بودند که زیر پرچم ترکیه حرکت می‌کرد.

جنایت روز دوشنبه رژیم صهیونیستی باعث ایجاد موج شدید محکومیت این رژیم شد و کشورهای جهان به طور فزاینده‌ای ضمن ابراز نگرانی از ادامه محاصره نوار غزه خواستار شکسته شدن آن شدند. این موج محکومیت تا آنجا پیش رفت که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده که کشورش اصلی‌ترین و مهم‌ترین متحد اسرائیل به شمار می‌رود هم ناچار به موضع‌گیری در مورد محاصره نوار غزه شد و بدون اشاره مستقیم به اسرائیل تنها گفت که وضعیت در غزه «‌غیرقابل تحمل» است.

کلینتون روز سه‌شنبه اضافه کرد که از اقدام اسرائیل برای تحقیق و تفحص درباره واقعه روز دوشنبه حمایت می‌کند، اما در عین حال گفت که این تحقیقات باید مطابق مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد «‌بی‌درنگ، بی‌طرفانه، معتبر و شفاف» باشد.

اسرائیل پس از عقب‌نشینی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ همچنان کنترل فضای هوایی، آب‌های سرزمینی و بخش بزرگی از مرز‌های زمینی نوار غزه را در اختیار دارد. این رژیم با ادعای اینکه محاصره غزه برای جلوگیری از قاچاق سلاح به این منطقه ضروری است، این سرزمین را در محاصره خود قرار داده است.

اسرائیل و مصر از سال ۲۰۰۷ و یک سال پس از آنکه جنبش مقاومت اسلامی‌‌-‌حماس-‌ موفق به پیروزی در انتخابات پارلمانی فلسطین شد، مرز‌های غزه با خارج را بسته و این منطقه را محاصره کرده‌اند. با این حال پس از حادثه روز دوشنبه، مصر گذر‌گاه رفح را بازگشایی کرد. بر‌اساس گزارش سازمان ملل متحد، امروز تنها یک چهارم مواد غذایی و دیگر مایحتاج ضروری که پیش از سال ۲۰۰۷ و محاصره نوار غزه به این منطقه ارسال می‌شد، در اختیار مردم این منطقه قرار می‌گیرد.