حمله صهیونیست‌ها به کشتی صلح و آزادی

موج گسترده محکومیت جنایت صهیونیست‌ها

در حمله رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک به غزه حداقل ۱۹ نفر جان باختند - عکس: AFP حمله صهیونیست‌ها به کشتی صلح و آزادی

بر اثر حمله نظامیان رژیم اسرائیل به ناوگان آزادی دست‌کم ۱۹ نفر کشته شدند

گروه بین‌الملل- احسان ابطحی: کماندو‌های رژیم اشغالگر قدس دیروز به کشتی‌‌های حامل مواد امدادی که عازم نوار غزه بود، حمله کردند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی، دست‌کم ۱۹ نفر از مسافران این کشتی‌ها‌ کشته و شمار زیادی نیز مجروح شدند. کشتی‌های حامل مواد امداد‌رسانی به غزه موسوم به «‌ناوگان آزادی» با‌هدف شکستن محاصره این منطقه و کمک به مردم عازم کرانه غزه شده بودند. این در شرایطی است که «‌ناوگان آزادی» در آب‌های آزاد و در حالی که ۶۵ کیلو‌متر با ساحل غزه فاصله داشت، مورد حمله نظامیان صهیونیست قرار گرفت.

خانم آویتال لیبوویچ، سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس تایید کرد که حمله نیروهای این رژیم به کاروان کشتی‌های حامل مواد امداد‌رسانی به غزه در آب‌های آزاد انجام شده‌است، اما در عین حال با ادعای اینکه اسراییل حق دارد از خود دفاع کند سعی کرد تهاجم نظامیان صهیونیست را توجیه کند.

تصاویر تلویزیونی از ناوگان آزادی به نام «ماوی مارمارا»، نشان می‌دهد که سربازان اسراییل به این کشتی حمله کردند و این حمله در حالی انجام شد که هلی‌کوپتر‌های این رژیم بر فراز آن در حال پرواز بودند. یکی از خبرنگاران شبکه الجزیره که از مسافران کشتی بود، گزارش داد که سربازان اسراییلی از مهمات جنگی گرم در جریان این عملیات استفاده کردند. در همین حال ارتش اسراییل اعلام کرد که چهار سرباز این ارتش بر اثر این حملات زخمی شده‌اند. ارتش رژیم اشغالگر قدس همچنین ادعا کرد که نیروهای این رژیم پس از آن به سوی ساکنان کشتی حمله کردند که آنها با سلاح گرم و سرد به سوی نظامیان حمله‌ور شده‌بودند. جنبش غزه آزاد که از سازمان‌دهندگان حرکت این کشتی به سوی نوار غزه بود، اعلام کرد که نظامیان صهیونیست بلافاصله پس از آنکه به کاروان کشتی یورش بردند، شروع به شلیک گلوله کردند. این در حالی است که خبرنگار الجزیره در کشتی تاکید می‌کند که پرچم سفید بر‌فراز این کشتی به اهتزاز در‌آمده بود و هیچ‌کدام از مسافران ابتدا به سوی نظامیان صهیونیست آتش نگشودند.

پیش از آنکه ارتباط شبکه خبری الجزیره با این شبکه قطع شود صدایی به گوش می‌رسید که آشکارا به زبان عبری فریاد می‌زد: «‌همگی خفه شوید!»

پیش از حمله نظامیان صهیونیست به «ناوگان آزادی»، نیروی دریایی اسراییل با ناخدای کشتی تماس گرفت و از او خواست تا خود را معرفی کرده و اعلام کند که عازم کجاست.

اندک زمانی پس از آن، دو کشتی نیروی دریایی اسراییل با فاصله در دو سوی ناوگان آزادی قرار گرفتند. سازمان دهندگان حرکت کشتی‌های حامل کمک به نوار غزه که از موسسه‌های حقوق‌بشری ترکیه بودند، ۱۰ هزار تن مواد بشر‌دوستانه برای مردم این منطقه می‌بردند. پس از آنکه دو ناوچه نیروی دریایی اسراییل در دو سوی ناوگان آزادی قرار گرفتند، این ناوگان مسیر خود را منحرف کرد و سرعت حرکت خود را کاهش داد. مسوولان کشتی سپس از مسافران خواستند تا جلیقه‌های نجات خود را بپوشند و در عرشه کشتی باقی بمانند.

این در حالی است که خبرنگار الجزیره مستقر در بیت‌المقدس تاکید کرد که واکنش صهیونیست‌ها به این اقدام بشر‌دوستانه بسیار شگفت‌انگیز بود.

او در همین‌باره گفت: «‌‌همه تصاویر از مسافران کشتی نشان می‌دهد که آنها افرادی غیر‌نظامی هستند و اقدام آنها ماهیتی صلح‌آمیز داشت. آنها حامل مواد پزشکی برای ساکنان غزه بودند. به همین دلیل جامعه جهانی به شدت از این اقدام شگفت‌زده است و می‌خواهد بداند که چه عاملی باعث شد تا نظامیان اسراییل به این اقدام مبادرت کنند.»

در همین حال مقامات رژیم صهیونیستی برای مقابله با هرگونه نا‌آرامی‌ها در سراسر سرزمین‌های اشغالی وضعیت هشدار اعلام کردند.

از سوی دیگر برخی خبرگزاری‌ها گزارش دادند که رائد صلاح، از رهبران نهضت اسلامی در اسرائیل، سازمانی که هدف آن گسترش اسلامگرایی در میان فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی است، در حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی‌های امداد رسانی به شدت زخمی یا کشته شده است. گزارش‌هایی نیز حاکی از آن است که او در بیمارستانی در اسراییل تحت درمان قرار گرفته‌است.

با انتشار خبر حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی‌های امدادرسانی، گروهی از معترضان در برابر کنسولگری اسرائیل در استانبول دست به تظاهرات زدند و با پلیس محافظ این ساختمان درگیر شدند. در همین حال وزارت امور خارجه ترکیه نیز سفیر اسرائیل را برای ادای توضیحات و دریافت اعتراض رسمی احضار کرد و برخی خبرهای تایید نشده از احضار سفیر اسرائیل در یونان نیز حکایت دارد. رژیم اشغالگر قدس از شهروندان خود که به ترکیه سفر کرده‌اند، خواسته است تا به دلایل امنیتی، هر چه زودتر این کشور را ترک کنند.

در همین حال برنارد کوشنر و گوییدو وستروله وزرای خارجه فرانسه و آلمان هم نسبت به این اقدام رژیم صهیونیستی ابراز تاسف و نگرانی شدید کردند.

عکس: رویترز