افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا با هدف جاسوسی

ژنرال پتریوس فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه - عکس: رویترز

احسان ابطحی

بنا‌بر اعلام مقامات دفاعی و مدارج نظامی، فرمانده بلند ‌پایه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، دستور گسترش بیشتر فعالیت‌های نظامی مخفی این کشور را با هدف از بین‌بردن گروه‌های شبه‌نظامی یا مقابله با تهدید‌های ایران، عربستان سعودی، سومالی و دیگر کشور‌های منطقه صادر کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز بنابر فرمانی که در ماه سپتامبر گذشته به امضای دیوید پتریوس رسیده‌است، اجازه اعزام نیروهای عملیات ویژه آمریکایی را هم به کشورهای دوست و هم به کشورهای دشمن آمریکا در خاورمیانه، آسیای مرکزی و شاخ آفریقا می‌دهد تا این نیروها بتوانند اطلاعاتی از این مناطق جمع‌آوری و با نیروهای محلی پیوندهایی برقرار کنند. ژنرال پتریوس هم‌اکنون مقام سرفرماندهی کل ارتش ایالات متحده آمریکا را در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی برعهده دارد. مقامات رسمی همچنین گفتند که این دستور اجازه شناسایی منطقه را با هدف فراهم کردن راه برای حمله نظامی احتمالی به ایران در شرایطی که تنش‌ها بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران افزایش یابد، صادر کرده‌است.

مقامات رسمی همچنین گفتند در حالی که دولت جورج بوش؛ رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده؛ برخی فعالیت‌های نظامی مخفی خارج از مناطق جنگی را صادر کرده‌بود، هدف از دستور جدید این است که این تلاش‌ها را بیش از گذشته نظام‌مند کند و آن را به برنامه‌هایی بلند‌مدت تبدیل نمایند. اسناد به دست آمده هم نشان می‌دهد که هدف از این دستور ایجاد شبکه‌هایی است که بتواند در داخل القاعده نفوذ کرده، دچار از هم گسیختگی، شکست و در نهایت نابودی آن شود. هدف دیگری که از سوی ژنرال پتریوس دنبال می‌شود آماده کردن فضایی مناسب برای حملات آینده توسط نظامیان آمریکایی یا نیروهای محلی است. با این همه به نظر نمی‌رسد در فرمان این ژنرال بلند‌پایه آمریکایی اجازه حمله نظامی به هیچ کشور مشخصی صادر شده‌باشد.

ارتش ایالات‌متحده با صدور فرمان گسترش فعالیت‌های مخفی به دنبال استقلال از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا -CIA- و دیگر نهاد‌های امنیتی این کشور برای جمع‌آوری اطلاعات در کشورهایی است که نیروهای آمریکایی در آن حضور نظامی قابل توجهی ندارند. موضوعی که ارتش ایالات‌متحده در سال‌های اخیر همواره به دنبال آن بوده است.

فرمان ژنرال پتریوس به معنای آن است که گروه‌های کوچک ارتش ایالات‌متحده می‌توانند شکاف‌های اطلاعاتی درباره سازمان‌های ترور و دیگر تهدید‌ها در خاورمیانه و فراتر از آن گروه‌های در حال ظهوری که قصد دارند حملات تروریستی علیه ایالات‌متحده انجام دهند را پر کنند.

با این همه برخی از مقامات پنتاگون‌-‌وزارت دفاع ایالات‌متحده- نگران این موضوع هستند که این افزایش نقش می‌تواند با مخاطره‌های فراوانی همراه باشد. فعالیت‌هایی که اجازه آن از سوی ژنرال پتریوس صادر شده‌است می‌تواند روابط ایالات‌متحده با کشور‌های دوست این کشور از جمله عربستان سعودی و یمن را دچار تنش کند، کشورهایی که ممکن است اجازه این فعالیت‌ها را صادر کنند، اما علاقه‌ای به مطرح کردن نقش خودشان در آن ندارند. از سوی دیگر این فعالیت‌ها می‌توانند کشورهای دشمن آمریکا از جمله ایران و سوریه را خشمگین کنند. بسیاری دیگر در ارتش ایالات‌متحده هم از این موضوع نگرانند که آن دسته از نیروهایی که نقش دیگری به جز جنگ‌های سنتی ایالات‌متحده را بازی می‌کنند، ممکن است در معرض این خطر قرار بگیرند که اگر دستگیر شوند، نه به عنوان یک نیروی نظامی که به عنوان یک جاسوس با آن‌ها برخورد شود و کنوانسیون ژنو که حقوق اسرای جنگی را تامین می‌کند در مورد آنها رعایت نشود.

جزئیات دقیق این عملیات نظامی که دستور آن از سوی ژنرال پتریوس صادر شده است، هنوز منتشر نشده و مشخص نیست که آیا نیروهای نظامی از این دستور تبعیت خواهند کرد یا نه. یک نسخه از مدارک مربوط به این فرمان که در اختیار روزنامه نیویورک‌تایمز قرار گرفت، جزئیات اندکی درباره ادامه ماموریت یا عملیات جمع‌آوری اطلاعات ارائه می‌دهد.

بسیاری از مقامات دولتی که به دلیل طبقه‌بندی بودن این مدارک تنها به شرط فاش نشدن نامشان سخن گفتند، درباره انگیزه صدور این فرمان توضیحاتی ارائه دادند. با این همه سخنگویان کاخ سفید و پنتاگون حاضر نشدند درباره این موضوع اظهار نظر کنند. روزنامه نیویورک تایمز به دنبال یافتن پاسخی درباره نگرانی از امنیت نیروها بود که توسط یکی از مقامات نیروهای مرکزی ایالات‌متحده ابراز شده‌بود. ژنرال پتریوس فرمانده نیروهای مرکزی ایالات‌‌متحده است. این روزنامه همچنین قصد داشت تا در مورد نحوه اعزام نیرو به برخی از کشورها اطلاعاتی به دست بیاورد، اما هیچ مقام مسوولی حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

این فرمان هفت صفحه‌ای همچنین اجازه عملیات ویژه در ایران را صادر می‌کند. بیشترین هدف از انجام چنین عملیاتی در ایران جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه‌های هسته‌ای تهران و همچنین «شناسایی گروه‌های مخالف است که ممکن است در صورت حمله نظامی احتمالی به ایران مورد استفاده قرار بگیرند.»

این در شرایطی است که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالا‌ت متحده ادعا می‌کند که به مجازات ایران با تحریم‌های دیپلماتیک و اقتصادی به دلیل برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی پایبند است. با این حال، پنتاگون جزئیات برنامه‌های خود برای حمله نظامی به ایران در صورت صدور چنین فرمانی از سوی باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده را آماده کرده است.

یکی از مقامات پنتاگون که در جریان فرمان ژنرال پتریوس بود، در این‌باره گفت: «‌وزارت دفاع نمی‌تواند برای چنین شرایطی آماده نباشد.»

این دستور نظامی که در تاریخ ۳۰ سپتامبر سال گذشته میلادی به امضا رسیده است ممکن است به موضوع افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا در یمن که سه ماه پیش آغاز شد، کمک کرده باشد.

نیروهای ویژه عملیات، ماموریت خود را با همکاری نیروهای نظامی یمن و با هدف از بین‌بردن القاعده مستقر در یمن و فعال در شبه‌جزیره عربستان که به اسامه بن‌لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده وابسته هستند، آغاز کرده‌‌اند. پنتاگون همچنین حملاتی موشکی از ناو‌های جنگی به مخفی‌گاه نیروهای شبه‌نظامی انجام داد و قصد دارد ۵۵ میلیون دلار برای تجهیز نیروهای ارتش یمن به زره‌پوش، هلی‌کوپتر و سلاح‌های کوچک، هزینه کند.

مقامات رسمی همچنین تاکید کردند که فرماندهان بلندپایه نظامی ارتش ایالات‌متحده از جمله ژنرال چهار ستاره؛ دیوید پتریوس؛ از محرکان اصلی گسترش عملیات نظامی ایالات‌متحده در سراسر جهان و فرا‌تر از عراق و افغانستان با هدف مبارزه بهتر و موثرتر با گروه‌های شبه نظامی هستند.

در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش، رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع پیشین آمریکا دستور عملیات نظامی مخفی ایالات‌متحده را با این استدلال که نیروهای ویژه عملیات می‌توانند دست‌کم به عنوان جاسوسان سنتی برای ایالات‌متحده فعالیت کنند، صادر کرده بود.