گروه بین‌الملل- دیروز جمعه درمیان نگرانی‌های فزاینده مبنی بر این که بحران بدهی اروپا گسترش خواهد یافت و رشد اقتصاد جهانی را تضعیف خواهد کرد، بورس‌های جهان با کاهش روبه‌رو شدند و موج فروش سهام ادامه یافت. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۷/۰ درصد، شاخص داکس آلمان یک درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۸/۰ درصد سقوط کرد.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷۷/۲۴۵ واحد یا ۵/۲ درصد افت کرد و به ۵۴/۹۷۸۴ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۰/۴۳۰۵ واحد رسید. بورس اندونزی ۳ درصد، بورس سنگاپور ۹/۱ درصد و بورس هندوستان ۴/۱ درصد سقوط کرد. بورس‌های هنگ کنگ و کره جنوبی به مناسبت تعطیلی رسمی بسته بودند و معاملات در بورس تایلند به دلیل آشفتگی سیاسی به حال تعلیق درآمده است. روز پنجشنبه نیز نگرانی از سرایت بحران بدهی اروپا به سراسر جهان و در نتیجه تضعیف بهبود اقتصادی آمریکا موجب شد شاخص‌ها در وال‌استریت بیشترین کاهش را طی بیش از یک سال گذشته ثبت کنند. این احتمال هفته‌ها است که وجود دارد، اما تحلیل‌گران براین باورند که برخی سرمایه‌گذاران تازه به آن پی‌برده‌اند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در بزرگ‌ترین کاهش واحدی خود از فوریه سال ۲۰۰۹ تاکنون ۳۷۶ واحد سقوط کرد. همه شاخص‌های عمده بیش از ۳ درصد کاهش یافتند و در حال حاضر برای سال ۲۰۱۰ دچار زیان شده‌اند. در بازار اوراق قرضه نرخ بهره به شدت کاهش یافت زیرا سرمایه‌گذاران یک‌بار دیگر به دنبال سرمایه‌گذاری امنی مثل اوراق قرضه دولت آمریکا بودند.

بنا به گزارش وزارت کار آمریکا طی هفته گذشته تعداد افرادی که تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند به طور غیر منتظره تا ۲۵،۰۰۰ نفر افزایش یافته و به ۴۷۱،۰۰۰ نفر رسیده است. واکنش دولت یونان به بحران بدهی‌های این کشور نیز موجب اعتراضات تازه در آتن شده است، اما تحلیل‌گران معتقدند هیچ‌‌یک از این دو رویداد علت سقوط روز پنجشنبه شاخص‌ها نبوده است. آنها براین باورند که بسیاری از سرمایه‌گذاران احتمال در معرض خطر بودن اقتصاد آمریکا را درک کرده‌اند و متوجه شده‌اند که بهبود خوب بازارسهام از مارس سال ۲۰۰۹ تاکنون ممکن است توجیه‌پذیر نباشد. سرمایه‌گذاران نگران هستند که مشکلات بدهی در کشورهایی چون یونان و پرتغال به دیگر کشورهای اروپا نیز سرایت خواهد کرد و موجی از زیان را برای بانک‌های بزرگ به ارمغان خواهد آورد و این امر به نوبه خود بهبود اقتصادی در آمریکا و دیگر نقاط را متوقف خواهد کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۶/۳۷۶ واحد یا ۶/۳ درصد سقوط کرد و به ۰۱/۱۰۰۶۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۶/۴۳ واحد یا ۹/۳ درصد کاهش یافت و به ۵۹/۱۰۷۱ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۳۶/۹۴ واحد یا ۱/۴ درصد افت کرد و به ۰۱/۲۲۰۴ واحد رسید.