گروه بین‌الملل- رفیعه هراتی: دیروز سه‌شنبه اکثر بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا سرمایه‌گذاران تلاش کردند به ناآرامی‌های اروپا اهمیت ندهند و به اقتصاد رو به رشد جهان توجه کنند. برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند تورم و نرخ بهره پایین خواهد ماند و این امر موجب رشد اقتصادی جهان خواهد شد. مرکز کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۱۰ خود را برای ژاپن از ۳ درصد به ۵/۴ درصد و برای آمریکا از ۳درصد به ۵/۳ درصد افزایش داد. در آغاز معاملات در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۵۳/۴۱ واحد یا ۸/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۷/۵۳۰۴ واحد رسید. شاخص‌های داکس آلمان و سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه هرکدام ۴/۱ درصد رشد کردند.

در آسیا، شاخص شانگهای کامپوزیت ۴/۱ درصد جهش کرد و به ۷۸/۲۵۹۴ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۲/۱ درصد رشد کرد و به ۹۴/۱۹۹۴۴ واحد رسید. اما شاخص کاسپی کره جنوبی ۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۲۴/۱۶۴۳ واحد رسید.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن نیز ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۶۴/۱۰۲۴۲ واحد رسید. شاخص‌ها در سنگاپور و هند و تایلند نیز با افزایش روبه‌رو شدند.

این درحالی بود که روز دوشنبه شاخص‌ها در وال‌‌استریت یک روز پرنوسان دیگر را پشت سر گذاشتند، اما هیچ اتفاق بزرگ یا گزارش غیرمنتظره‌ای پشت این نوسان وجود نداشت.

همه اتفاقی که رخ داد این بود که ارزش یورو که به پایین‌ترین سطح چهارساله رسیده بود پیش از آغاز معاملات در آمریکا روند افزایشی پیدا کرد و شاخص‌ها نیز از روند ارز مشترک ۱۶ کشور اروپایی پیروی کردند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز در ابتدا ۱۸۴ واحد سقوط کرد. به نظر می‌رسید بر کاهش سه رقمی این شاخص افزوده خواهد شد که طی دو هفته گذشته به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از سرایت مشکلات اقتصادی اروپا به آمریکا رخ داده است. اما ارزش یورو که به ۲۲۳۷/۱ دلار سقوط کرده بود سرانجام روندی صعودی در پیش گرفت. شاخص داوجونز نیز با رشد روبه‌رو شد و با افزایش حدود ۶ واحدی روز را به پایان رساند.

سرمایه‌گذاران تغییرات یورو را به عنوان معیاری از اعتماد در اقتصادهای اروپا مورد بررسی قرار می‌دهند. ارزش یورو به دلیل نگرانی از این که مشکلات بدهی اروپا بهبود اقتصادی اروپا و به نوبه خود بهبود اقتصادی آمریکا را تضعیف خواهد کرد، سقوط کرد. اما زمانی که افزایش ارزش یورو آغاز شد، معامله‌گران این امر را به عنوان نشانه‌ای از خرید تفسیر کردند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۷/۵ واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۸۳/۱۰۶۲۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۶/۱ واحد یا ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۹۴/۱۱۳۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۳۸/۷ واحد یا ۳/۰ درصد افزایش به ۲۳/۲۳۵۴ واحد رسید.