دنیای اقتصاد- به نوشته اکونومیست، در هفته‌ای که گذشت به‌طور اتفاقی شاهد رویدادهای تاریخی مختلفی در انگلستان بودیم. جوان‌ترین نخست وزیر دو قرن گذشته بریتانیا روی کار آمد، اولین دولت ائتلافی 65 سال گذشته تشکیل شد و اولین دولت محافظه‌کار-لیبرال دموکرات در تاریخ بریتانیا شکل گرفت.

هم‌اکنون دو چالش بزرگ پیش‌روی دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار و نیک کلگ معاون او از حزب لیبرال دموکرات است. اولین چالش، مربوط به مسائل مالی است و دومین چالش، اصلاحات سیاسی است. پس از ۱۳ سال حزب کارگر رفته است و پیش از موعد هم نرفته است. جایگزین آن بسیار جالب‌تر از آن چیزی است که همه تصورش را می‌کردند.

اکونومیست در تازه‌ترین سرمقاله خود تحلیل کرد
انقلاب اتفاقی در بریتانیا
اولین جلسه کابینه جدید بریتانیا- عکس:AFP
شادی آذری- در هفته‌ای که گذشت به‌طور اتفاقی شاهد رویدادهای تاریخی مختلفی در انگلستان بودیم. جوان‌ترین نخست وزیر دو قرن گذشته بریتانیا روی کار آمد.
اولین دولت ائتلافی ۶۵ سال گذشته تشکیل شد و اولین دولت محافظه‌کار-لیبرال دموکرات در تاریخ بریتانیا شکل گرفت. نشریه اکونومیست امیدوار بود که انتخابات ششم ماه مه انگلیس به روی کار آمدن یک دولت تک حزبی بینجامد که در آن محافظه‌کاران با قدرت زیاد روی کار بیایند. اما پس از پنج روز رایزنی و انتقادات تند که کم‌کم معلوم شد به تشکیل دولت ائتلافی با حضور محافظه‌کاران می‌انجامد، این بهترین نتیجه‌ای بود که اکونومیست انتظار آن را می‌کشید.
هم‌اکنون دو چالش بزرگ پیش‌روی دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار و نیک کلگ معاون او از حزب لیبرال دموکرات است. اولین چالش، مربوط به مسائل مالی است. ظرف دو هفته می‌بایست یک برنامه مشترک مالی در قالب لایحه به پارلمان بریتانیا تقدیم شود. ظرف کمتر از دو ماه نیز بودجه اضطراری جدید باید بررسی شود. کسری تراز تجاری و حساب جاری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. هر دو حزب می‌خواهند که کاهش کسری بودجه را از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات‌ها محقق سازند. لیبرال دموکرات‌ها تمایل داشتند تا اطمینان از احیای اقتصادی صبر کنند. اما آن‌ها موافقت کرده‌اند که امسال با کاهش 6 میلیارد پوندی (9 میلیارد دلاری) کار را آغاز کنند. اگرچه این گامی نه چندان محکم است، ولی گامی مهم به‌شمار می‌رود تا جایی که مروین کینگ، رییس بانک انگلیس نیز در هفته گذشته این گام را بسیار مهم خواند. بازارهای مالی به اوضاع بدهی‌های خارجی و وضعیت مشکلات یونان حساس شده‌اند. بهترین اقدام برای اطمینان بخشی به آنها که انگلستان بدهی‌های خارجی خود را کاهش خواهد داد آغاز همین اقدام‌ها است.
اما دومین چالش دولت جدید اختلاف برانگیز‌تر است و آن اصلاحات سیاسی است. این انتخابات بخاطر دستیابی به توافقی بین دو حزب، انتخاباتی منحصر به‌فرد محسوب می‌شود. این اولین پارلمانی خواهد بود که دوره آن ثابت است . این پارلمان به مدت پنج سال روی کار خواهد بود مگر آنکه تعداد کافی اعضای پارلمان رای به انحلال آن بدهند. نکته مهم‌تر سیستم انتخابات است که به‌تدریج حق لیبرال‌دموکرات‌ها و احزاب کوچکتر را برای داشتن سهمی در کرسی‌های پارلمان به انکار می‌کشد. کامرون قول داده است رفراندومی برای راه‌اندازی یک نظام انتخاباتی برگزار کند که در آن رای دهندگان نامزدها را بر حسب اولویت رتبه‌بندی کنند. این هزینه‌ای است که برای یک ائتلاف باید پرداخت شود.
پس از 13 سال حزب کارگر رفته است و پیش از موعد هم نرفته است. جایگزین آن بسیار جالب‌تر از آن چیزی است که همه تصورش را می‌کردند: ائتلافی از ایده‌ها و افرادی که در مجموع برای هر دو حزب بهترین است. برای محافظه‌کاران، برای لیبرال‌دموکرات‌ها و برای بریتانیا این معامله خوبی است.

حضور اولین زن مسلمان در جلسه کابینه ائتلافی بریتانیا
روز پنج‌شنبه اولین جلسه کابینه ائتلافی بریتانیا به ریاست دیوید کامرون تشکیل شد. محور گفت‌وگوهای اولین جلسه کابینه ائتلافی که از هجده محافظه کار و پنج لیبرال دموکرات تشکیل شده است ، یافتن راهی برای کاهش کسری بودجه بزرگ بریتانیا بود. جورج آزبورن، وزیر دارایی گفت: کسری بودجه بزرگ بریتانیا همه چیز را تحت‌‌شعاع قرار داده است. دولت جدید وعده داده است حدود ۹ میلیارد دلار از هزینه‌های عمومی را کم کند.کابینه ائتلافی - که شامل شمار زیادی از وزیران ثروتمند می‌شود - موافقت کرد دستمزد وزرا فورا پنج درصد کاهش یابد.در اولین جلسه کابینه نیک کلگ، معاون نخست‌وزیر و رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا، روبه‌روی کامرون نشسته بود. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در کنار کامرون جای داشت. یکی از وزرای کابینه بریتانیا گفته است هیچ حوزه دولتی مصون از کاهش هزینه‌ها نیست، حتی نهادهای دولتی که موظف شده‌اند برای المپیک ۲۰۲۰ آماده‌سازی کنند.نخست‌وزیر جدید بریتانیا کار دولت را از چهارشنبه شب آغاز کرد و اولین جلسه شورای جدید امنیت ملی این کشور را برگزار کرد. این شورا از مقامات ارشد در دولت، ارتش و سرویس‌های امنیتی تشکیل شده است و شب گذشته وضعیت در افغانستان را مورد بررسی قرار داد.پیش از این جلسه در باغ دفتر نخست وزیری در شماره ۱۰ داونینگ استریت، کنفرانس خبری مشترک با حضور نیک کلگ، معاون نخست‌وزیر از حزب لیبرال دموکرات برگزار شده بود.حضور اولین زن مسلمان در کابینه بریتانیا به‌نام بارونس سعیده وارسی که پاکستانی تبار است به عنوان وزیر مشاور از نکات قابل تامل در کابینه جدید این کشور است.