جدال اقتصادی در انتخابات انگلیس

حزب حاکم به رهبری گوردون براون، نخست وزیر، تنها مانده‌است - عکس:AFP مناظره سوم احزاب بریتانیا تنها بر محور اقتصاد

جدال آخر

در شرایطی که کمتر از یک هفته به انتخابات انگلستان مانده است، بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی که نتایج آن دیروز، جمعه منتشر شد، دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برنده آخرین مناظره تلویزیونی بین نامزدهای این انتخابات بوده و توانسته است از گوردون براون، نخست‌وزیر فعلی این کشور و رهبر حزب کارگر پیشی گیرد. دیروز نظرسنجی گاردین-آی‌سی‌ام نشان داد که ۳۵ درصد رای‌دهندگان کامرون را انتخاب کرده‌اند، ۲۹ درصد به براون رای می‌دهند و نیک کلگ رهبر حزب لیبرال‌دموکرات که گفته می‌شد پیروز دو مناظره پیشین بوده است، ۲۷ درصد آرا را به خود جلب کرده است.

گروه بین‌الملل- پویا جبل عاملی- انگلستان: به قول نیک رابینسون، خبرنگار بی‌بی‌سی، اگر پنجشنبه شب، بینندگان مناظره سوم، سیاست‌های سه حزب بزرگ بریتانیا را متوجه نشدند شاید دیگر هرگز آنها را درک نکنند. مناظره ای که شاید واضح تر، آشکارتر و پر هیجان تر از این نمی شد. گوردون براون رهبر حزب کارگر، دیوید کامرون رهبر محافظه کاران و نیک کلگ رهبر لیبرال دموکرات ها، شبی را رقم زدند که در آن همه چیز مبتنی بر سیاست‌های سه حزب در اقتصاد بود.

در حالی که براون روز قبلش رسوایی بزرگی را دامن زده بود و تنها چند دقیقه پس از صحبت با یکی از طرفداران پیر حزب کارگر که از براون در مورد سیاست‌های حزب در مورد مهاجران پرسیده بود، بدون توجه به آنکه میکروفن‌های شبکه اسکای هنوز به وی وصل است رو به همراهانش، آن طرفدار را «خشک مغز» خواند، اما رهبران دو حزب دیگر ابدا سوءاستفاده و اشاره ای به آن موضوع نکردند و نبرد را در سیاست‌های اقتصادی پیش بردند. البته براون در ادامه عذرخواهی‌هایی که از روز چهارشنبه داشت در ابتدای سخنانش آن حادثه را نشان از آن دانست که وی هم کار اشتباه می‌کند اما می‌داند چگونه بهبودی اقتصاد بریتانیا را تسریع بخشد. البته نظرسنجی‌هایی که توسط بی‌بی‌سی در حین انجام مناظره برای بررسی اثرگذاری هر جمله رهبران بر مخاطبان انجام می‌شد نشان داد که بریتانیایی‌ها با این جمله آغازین راضی نشده اند.

مناظره سوم در دانشگاه بیرمنگام در مرکز انگلستان به میزبانی بی‌بی‌سی انجام شد و تمامی موضوعاتش مرتبط با اقتصاد بود. سه رهبر در مورد کسری بودجه و اینکه چگونه می‌خواهند آن را جبران کنند، چگونگی وضع مالیات‌ها، وضعیت بانک‌ها، مهاجران و مسکن توسط حضار مورد پرسش قرار گرفتند و نتایج نظرسنجی‌ها پس از انجام مناظره نشان داد که کامرون با اختلافی ناچیز برنده مناظره بود و این نشان می‌دهد که ابهام درباره نتیجه انتخابات هنوز ادامه دارد.

توافق بر سر کسری بودجه عدم توافق بر سر راه حل

آنچه مشخص است آنکه، هر سه رهبر معتقدند کسری بودجه ۱۷۵ میلیارد پوندی را باید کاهش داد اما این سه هر کدام راه خود را دارند. محافظه کاران قصد دارند تا در قدم اول ۶ میلیارد پوند از مخارج دولت کم کنند اما براون با مثال زدن بحران بزرگ دهه ۱۹۳۰ می‌گوید این کار در شرایط فعلی به بحرانی دیگر دامن می‌زند. حزب کارگر معتقد است که دوره نقاهت اقتصاد بریتانیا هنوز تمام نشده و این مقدار را نمی‌توان از اقتصاد خارج کرد، به عبارت بهتر آنان رکودی که هنوز کاملا بهبود نیافته را معضلی بزرگ‌تر از کسری بودجه می‌دانند اما درعین حال متعهد هستند تا در سال ۲۰۱۱، اقدام به کاهش مخارج دولت کنند و تا چهار سال کسری را از بین ببرند، ضمن آنکه قصد دارند کاهش مخارج را در بخش‌هایی غیر از موارد آموزشی، بهداشتی و امنیتی انجام دهند. اما از منظر کامرون محافظه کار این یعنی اقتصاد بریتانیا چون یونانی شود که امروز در کسری بودجه باور نکردنی دست و پا می‌زند. وی بر این باور است دیگر نمی‌توان وضعیتی را ادامه داد که در آن از هر ۴ پوندی که دولت خرج می‌کند، ۱ پوند قرضی باشد.

از سوی دیگر نیک کلگ که پیش از این با مناظره اول تغییر شگرفی را در سبد رای هر سه حزب ایجاد کرده و لیبرال دموکرات‌ها را بیش از هر زمان به دو حزب بزرگ نزدیک کرده است، مالیات عادلانه را راه‌حل دانست و با تاکید بر معافیت مالیات بر درآمد برای طبقات پایین دستی قول داد که با گرفتن مالیات از ثروتمندان بر کسری بودجه فائق آید. دیوید کامرون اما علاوه بر براون، به لیبرال دموکرات‌ها نیز حمله کرد و آنان را طرفداران یورو خواند و اما در پاسخ، کلگ عنوان کرد ما معتقدیم که اگر یورو رفاه و اقتصاد بهتری ایجاد کند، باید طرفدارش بود اما این با مردم بریتانیاست که با رفراندوم مشخص کنند خواهان آن هستند یا خیر. از سوی دیگر بحث مهاجران پیش آمد که در این بین رهبر محافظه‌کاران با ریشه‌های راست‌گرایی که دارد خواهان کاهش مهاجران شد و کلگ با پذیرش مشکلات مهاجران غیرقانونی، بیان کرد که دولت باید از آنان مالیات بگیرد و خواهان قانونی شدن آنها شد و این خود واکنش دو رقیب را به همراه داشت که وی دارد با این سیاست از مهاجران غیرقانونی دعوت به عمل می‌آورد و وی نیز در پاسخ گفت این مهاجران نتیجه سیاست‌های دوحزب هستند و وی تنها واقعیت را می‌بیند و می‌خواهد حلش کند. در حالی که تنها پنج روز دیگر به انتخابات سراسری مانده است، مناظره آخر تمام زیر و بم‌های سیاست‌های سه حزب را نشان داد، رای‌دهندگان بریتانیایی، هم می‌دانند که وزرای پیشنهادی هر حزب چه کسانی هستند، هم استراتژی‌های هر حزب به طور کامل منتشر شده و هم سیاست‌های هر سه به روشنی بیان، ارزیابی و مورد حمله رقبا قرار گرفته است. اینک باید منتظر بود و دید تا بالاخره نتیجه مبهم چه خواهد شد، اما اگر اتفاق خاص دیگری نیفتد احتمال یک چیز بالا است، تشکیل پارلمانی معلق که هیچ حزبی اکثریت آن را ندارد و در نتیجه ایجاد دولت ائتلافی.

اینکه چه کسی با چه کسی ائتلاف می‌کند بیشتر به تعداد کرسی‌های هر حزب بستگی دارد. البته نباید فراموش کرد که لیبرال دموکرات‌ها به حزب کارگر نزدیکترند اما در طول همین هفته گذشته آنان بارها نظرشان را راجع به ائتلاف با حزب کارگر عوض کردند. یک روز گفتند اگر حزب کارگر سوم شود ما نمی‌توانیم با آن ائتلاف کنیم و روز دیگر گفتند اگر براون نباشد می‌توانیم. با این اوصاف این کلاف سر در گم شاید تنها در روز رای‌گیری باز شود.